Skipene til Tote skal gå mellom amerikanske havner og må derfor bygges ved et amerikansk verft i henhold til Jones Act. Koreanske Daewoo har bidratt med skrog- og skipsdesign i tillegg til LNG-pakkene, det vil si tanker og utstyr for håndtering av nedkjølt naturgass.
Friluft: Gasstankene er plassert bak overbygget og åpent for utlufting i tilfelle lekkasje. (Bilde: Tote)

LNG

Verdens første containerskip med LNG

Amerikansk rederi går foran.

Tote Inc.

  • Amerikansk konsern med rederi og skipsrelaterte aktiviteter i USA.
  • Tote disponerer og bemanner en flåte på 20 skip.
  • Omfatter blant annet rederiene Sea Star Line og Totem Ocean Trailer Express.
  • Seiler mellom amerikanske havner og er dermed omfattet av Jones Act som krever at skipene bygges og registreres i USA.

Nye containerskip

  • Kapasitet: 3.100 TEU
  • Lengde: 232,8 meter
  • Bredde: 32,3 meter (Panamax)
  • Design: DSCE (datterselskap av Daewoo SME)
  • Verft: General Dynamics Nassco
  • Maks fart: 22 knop

Skipene kan ta 3100 TEU-containere og bygges av General Dynamics Nassco i San Diego, California. Rederiet har opsjon på ytterligere tre skip.

Skipsdesign leveres av DSEC, et datterselskap av koreanske Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME). DSCE står for design og levering av LNG-systemene. Den koreanske verftsgruppen har lang erfaring fra bygging av LNG-tankskip.

Les også: Det Norske Veritas hjelper amerikanske ferger over på LNG

Glede og skuffelse

Det Norske Veritas har stått på barrikadene for mer bruk av LNG i skip og gleder seg over at Tote går foran, selv om skipene skal klassegodkjennes av ABS.

– Vi skulle gjerne sett at Tote hadde valgt å klasse skipene i DNV. Vi har ti års erfaring, sier kommunikasjonssjef Per Wiggo Richardsen i DNV.

Han legger imidlertid til at stadig flere har fattet interesse for LNG de siste par årene.

– Utviklingen de siste to årene med flere rederier involvert, flere verft, flere skipstyper og også flere klasseselskaper, er en bekreftelse på at gass er et konkurransedyktig alternativ for mange skip, sier Richardsen.

Fordi USA har funnet lønnsomme metoder for å hente ut skifergass, er prisene gått ned. Samtidig har øvrige drivstoffpriser gått opp. Nord-Amerika innfører også strengere utslipps­krav som tvinger rederiene til å ta grep. Ved å velge LNG-motorer slår rederiene dermed to fluer i en smekk.

Les også: Batterier på full fart inn i skip

Dansk-tysk motor

De to nybyggene til Tote får saktegående dual fuel-motorer på 25 MW. Dual fuel-motorer bruker noe diesel for antenning av gassen, og motorene kan skifte sømløst fra gass til oljedrift. Utslippene blir da som fra vanlige dieselmotorer.

På gass slipper motorene ut 25 prosent mindre CO2, 90 prosent mindre NOx og så å si ikke svovel og partikler.

Dansk-tyske Man Diesel & Turbo levere motorene med betegnelsen ME-GI. Også hjelpe­motorene skal gå på LNG. Man B&W har utviklet sin totakts dual fuel-motor i flere år. LNG-anlegget er basert på 300 bars trykk. Ved å sprøyte gass på 300 atmosfærers trykk inn i motoren, sikres en ren forbrenning med minimale rester av uforbrent metan i eksosen.

Panmax-skipene, som blir 232 meter lange og 32 meter brede, skal gå i rute mellom Jacksonville, Florida og San Juan i Puerto Rico. Utslipp per fraktet container blir redusert med 70 prosent sammenliknet med skipene Tote bruker i dag.

Les også: Vil erstatte turbiner med gassmotorer

Uavklart bunkringsspørsmål

Rederiet investerer 350 millioner dollar (ca. 1,9 milliarder kroner) i prosjektet og hevder at bunkringslogistikk ikke blir noe problem. Mange potensielle leverandører av nedkjølt gass har gitt tilbud.

Skipene utstyres også med system for rensing av ballastvann (BWT). Kjølstrekk for det første skipet blir tidlig i 2014 med levering i 4. kvartal 2015. Skip nr. to leveres i 2016.

Tote opererer også en flåte roroskip for trailertransport mellom Tacoma i Washington og Anchorage i Alaska. Rederiet har gitt samme verft kontrakt på ombygging av to av de diesel-elektriske skipene i Orca-klassen til LNG-drift. Skipene ble bygget av samme verft og levert i 2003. De er 255 meter lange og er på 65 000 bruttotonn.

Tote opererer også en flåte roroskip for trailertransport mellom Tacoma i Washington og Anchorage i Alaska. Rederiet har gitt samme verft kontrakt på ombygging av to av de diesel-elektriske skipene i Orca-klassen til LNG-drift. Skipene ble bygget av samme verft og levert i 2003. De er 255 meter lange og er på 65 000 bruttotonn. Gasstankene i akterenden tar opp noe av lastekapasiteten på de nye 3100 TEU-skipene til Tote Inc.

Les også: Store kontrakter for norske skipsbyggere