Trofast: Olympic Shipping sørger for jevn belastning for Kleven. På to år er seks skip bestilt eller bygget. Her fylles LNG på Rem Leader i november. (Bilde: Tore Stensvold)
Dykker: Subsea 7 har fått spesiladsesignet dettefartøyet for oppdrag i Nordsjøen, deriblant dykking. Det er plass til 110 personer og skipet blir 123 meter langt og 24 meter bredt. (Bilde: Wärtsilä)
Tungløft. Kleven bygger avanserte konstruksjonsskip for Olympic Shipping med MT 6022 MKII design. (Bilde: Marinteknikk)
Mexicogulfen: Harvey Gulf Marine satser på flere LNG-drevne offshorefartøy med motorer og drivstofftanker og system fra Wärtsilä. (Bilde: Wärtsilä)

NORSK SKIPSINDUSTRI

Store kontrakter for norske skipsbyggere

 

Kleven, Ulstein og Hellesøy Verft har dratt i land nye byggekontrakter fra norske redere.

Samtidig har utstyrs- og designleverandørene sikret nye oppføringer i ordreboka.

Kina og Vestlandet

Rolls-Royce leverer design- og utstyrspakker til  tre UT 755 LN forsyningsskip (PSV). I forrige uke ble opsjon for et skip innløs av det kinesiske verftet Jiangsu Eastern Heavy Industries Co.

Kontraktene omfatter hovedmotorer, akselgeneratorer og tavler fra Bergen, propeller og thrusterer fra Ulsteinvik, automasjon- og kontrollsystem fra Longva samt styremaskin, ror, bulkhandteringsanlegg og dekkmaskineri fra Brattvåg.

Les også: Disse gigantbruene skal gjøre fjordene fergefrie



USA-gass

Wärtsilä skal levere hele LNG-pakken til et forsyningsskip designet av STX Marine Inc som bygges for Harvey gulf Marine i USA.

Leveransen består av framdriftssystem og kontrollsystemer. Harvey Gulf Marine har en grønn strategi og har nå fem LNG-dreven offshoreskip under bygging eller bestilling.

Avansert i Korea

Wärtsilä lever også design av et nytt dykkerfartøy (DSV) som skal bygges for Subsea 7. Den splitter nye VS 4725 DSV designen er spesialutviklet. Fartøyet er bestilt ved Hyundai Heavy Industries (HHI) verftet i Korea med avtalt levering i 2015.

 Kontrakten til Wärtsilä gir mye arbeid for designavdelingen i Norge samt levering av kraft- og fremdriftssystem fra elektro- og automasjonsvirksomheten på Stord.

Korea-bygg: Wärtsilä har laget en splitter ny design, VS 4725 DSV for Subsea 7. Det ble gjort i tett samarbeid mellom Subsea 7, HHI, Drass Energy, som er leverandøren av dykkerutstyr, og Wärtsilä.Skipet bygges av HHI.
 Kontrakten til Wärtsilä gir mye arbeid for designavdelingen i Norge samt levering av kraft- og fremdriftssystem fra elektro- og automasjonsvirksomheten på Stord.Korea-bygg: Wärtsilä har laget en splitter ny design, VS 4725 DSV for Subsea 7. Det ble gjort i tett samarbeid mellom Subsea 7, HHI, Drass Energy, som er leverandøren av dykkerutstyr, og Wärtsilä.Skipet bygges av HHI. Wärtsilä

Les også: Hardangerbrua blir første norske bru med støtdemper

LNG i Norge

Wärtsilä skal også levere til et norsk nybygg, et LNG-drevet forsyningsskip som bygges ved Hellesøy verft for Siem Offshore.

Leveransen består av design og LNG-pakke med framdriftssystem. Det er åttende fartøy hellesøy bygger med VS 485-design, men første med LNG.

USA og Ulstein

Island Offshore har på vegne av sin amerikanske partner Edison Chouest Offshore tegnet kontrakt med Ulstein for et flerbruksfartøy.

Skipet er basert på SX121 design og skal brukes til blant annet brønnintervensjon ( well intervention) og konstruksjonsoppdrag (SURF-segmentene).

Flerbruksfartøyet blir 130 meter langt, 25 meter bredt og får høyeste DP-klasse for (DP3 -dynamisk posisjonering). Det skal kunne operer ned til 3.000 meters dyp. Levering er lovet i mai 2014.

Island-USA: Edison Chouest Offshore og norske Island Offshore samarbeider om et avansert subsea-skip med SX121-design fra Ulstein, der det også skal bygges.
Flerbruksfartøyet blir 130 meter langt, 25 meter bredt og får høyeste DP-klasse for (DP3 -dynamisk posisjonering). Det skal kunne operer ned til 3.000 meters dyp. Levering er lovet i mai 2014.Island-USA: Edison Chouest Offshore og norske Island Offshore samarbeider om et avansert subsea-skip med SX121-design fra Ulstein, der det også skal bygges. Ulstein

Trofast Olympic

Kleven skal bygge enda et avansert konstruksjonsskip av typen MT 6022 MKII for Olympic Shipping. Rederiet kontraherte et skip av samme type i juni år også. Kleven har dermed sikret seg 10 nye kontrakter i løpet av 2012.

Dette fartøyet skal leveres i mars 2014. I løpet av to år har olympic Shipping bygget seks skip ved Kleven for til sammen 3 milliarder kroner.

Les også:

Dette skipet skal seile med last

Tidenes største enkeltordre for Rolls-Royce

Bygger verdens største atomisbryter