Takomontert: Illustrasjonen viser plassering av LNG-tanker på taket av fergene i Issaguah-klassen. Fergene på 100 meters lengde og 24 meters bredde, kan ta 1200 passasjerer og 124 biler. (Bilde: WSF)

WASHINGTON STATE FERRIES

Det Norske Veritas hjelper amerikanske ferger over på LNG

 

Fergeselskapet WSF i staten Washington er USAs største, og bruker årlig 64 millioner liter lavsvovel-olje (17 millioner gallons).

- Oljeforbruket utgjør den største kostnaden og er samtidig det viktigste vi kan gjøre noe med for å spare miljøet, sier David Moseley, visedirektør i Washington State Department of Transportation (WSDOT).

Les også: Batterier på full fart inn i skip

Halverer

WSF frakter årlig 23 millioner passasjer med sine 23 ferger i varierende størrelser.

Drivstoff utgjør ca. 30 prosent av kostnadene. Ut fra dagens priser på gass, kan rederiet kutte drivstoffutgiftene med 40-50 prosent dersom alle fergene går på gass.

US Coast Guard har godkjent WSF sine foreløpige planer for ombygging av seks ferger i Issaguah-klassen til LNG-framdrift.

Fergene er blant de største med passasjerkapasitet på 1200 og 124 biler (90 for den eldste, MV Sealth). De 100 meter lange og 24 meter brede fergene ble bygget i perioden 1982-1993 og har to motorer.

WSF går nå ut og ber om tilbud på ombygging av fergene og levering av LNG-motorer og utstyr samt endelig godkjenning fra US Coast Guard.

Look to Norway

WSF viser til de gode erfaringene med LNG i norske skip og ferger.

Moseley påpeker at Det Norske Veritas  har tatt en ledende posisjon i å gjøre LNG sikker og levedyktig som drivstoff for skip.

Av 37 LNG-drevne skip i drift i verden i dag, har DNV klasset 35 av dem. 16 er ferger, deriblant Glutra, verdens første LNG-drevne ferge i 2000.

Les også: Vil erstatte turbiner med gassmotorer

Innflytelse

- Som største fergeoperatør i USA og tredje størst i verden, kan WSF virkelig vise vei for denne industrien. Vi ser fram til å bistå WSF med forskning, ingeniørbistand og forretningsanalyse for å håndtere overgangen og minimere risikoen ved å bruke LNG, sier Kenneth Vareide, direktør for marine operasjoner i Nord-Amerika i DNV.

WSF har satt anbudsfristen til 4. mars.

Containerskip

I forrige uke ble det kjent at et amerikansk rederi blir det første i verden som bygger containerskip med LNG-motorer.

Rederiet Tote Inc har bestilt to 3.100 TEU containerskip fra General Dynamics Nassco. De bygges med Daewoo-design og med deres LNG-teknologi knyttet til lagring og distribusjon av gass fram til motorene.

Dual fuel-motorene skal leveres av dansk-tyske Man B&W.

Friluft: Gasstankene er plassert bak overbygget og åpent for utlufting i tilfelle lekkasje.
Dual fuel-motorene skal leveres av dansk-tyske Man B&W.Gasstankene er plassert bak overbygget og åpent for utlufting i tilfelle lekkasje. GD Nassco

Les også:

Store kontrakter for norske skipsbyggere  

Dette skipet drives med lokomotivteknologi

– Skipsfarten skal ikke slippe ut klimagasser