Krav til motorvei

Vegvesenet foreslår å tillate smalere motorveier

Vil senke kravene og øke antall motorveier.

Vegvesenet ønsker flere smalere firefelts motorveier. Illustrasjonsfoto av E6 forbi Hamar.
Vegvesenet ønsker flere smalere firefelts motorveier. Illustrasjonsfoto av E6 forbi Hamar. (Foto: Håvard Solerø)

Vil senke kravene og øke antall motorveier.

I dag må veistrekninger ha over 12.000 biler i døgnet før det bygges firefelts motorvei. Vegvesenet vil bygge smalere motorveier og samtidig senke trafikk-kravet.
 

På oppdrag fra Samferdselsdepartementet har Vegvesenet og Nye Veier AS vurdert nytte og kostnader ved å bygge smale firefeltsveier med fartsgrense på 110 kilometer i timen.

Konklusjonen er at dette bør utredes, og at det vil være aktuelt på strekninger hvor det i dag kjører mellom 6.000 og 12.000 biler i døgnet – altså mindre enn dagens trafikkrav.

Den smale motorveien foreslås til 20-20,5 meters bredde, mot 23 som er normalt på strekninger med mer trafikk i dag.

– Bruk av denne normalen vil være aktuelt både for statlige og fylkeskommunale veier der man ønsker høy standard og 100/110 km/t, for eksempel for å binde sammen byer eller utvikle regioner. Gevinsten er først og fremst økt samfunnsøkonomisk lønnsomhet i form av redusert reisetid og økt kapasitet, slår Vegvesenet fast.

Omtrent 10 prosent av riksveiene – 1.100 kilometer – og omtrent like lange strekninger på det fylkeskommunale veinettet er aktuelle for den nye veiklassen, opplyser Vegvesenet. For flere utbygginger kan en smal motorvei være et alternativ til en møtefri to- og trefeltsvei.

Saken ble først omtalt av VG.

Kommentarer (45)

Kommentarer (45)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå