Denne skissen viser hvordan pelene vil holde oppe kjørebanen på Dronning Eufemias gate. (Bilde: Statens vegvesen)
2012: Slik Dronning Eufemias gate ser ut i dag. (Bilde: Jarle Skoglund)
2015: Slik vil det se ut når Norges nye paradegate står ferdig. (Bilde: Statens vegvesen)
Betongplaten er støpt. Oppå den skal det bygges en vanlig vegkropp: Tilsammen godt over en meters høyde med pukk og asfalt. (Bilde: Jarle Skoglund)
Krumtapper i Statens vegvesens jobber med gjennomføringen av Dronning Eufemias gate i Oslo. Fra venstre betongekspert Ian Markey og byggeleder Geir Sorte. (Bilde: Jarle Skoglund)

DRONNING EUFEMIAS GATE

Slik bygges Norges nye praktgate

Skal bli vårt svar på Champs-Élysées.

Dronning Eufemias gate

  • Dronning Eufemias gate vil binde sammen Bispegata i Gamlebyen og Prinsens gate i kvadraturen. Sammen med disse to gatene dannes en byakse i Oslo sentrum på 1400 meter.
  • Når Dronning Eufemias gate åpner i 2015, flyttes Ekeberg-trikken hit og blir et viktig element i gaten og bydelen. Gaten blir møblert med sykkelstativ og benker av ulik størrelse.
  • Det er Statens vegvesen som står som utbygger for en god del av det nye gatenettet knyttet til den nye bydelen i Bjørvika.
  • I tillegg til Dronning Eufemias gate som vil gå midt mellom rekken av nye høyhus Oslo S og Operaen, dukker det opp andre nye gatenavn som Kong Håkon 5. gate, Langkaigata og Nylandsveien. Også Nordenga bru og Havnelagerkrysset inngår som en del av vegvesenets samlede ansvar for å forme denne nye bydelen i Oslo.

På til sammen 43 kilometer peler bygges det nå en 750 meter lang og 43 meter bred bru rett ved Oslo S.

Brua blir om få år Norges nye praktgate, en aveny med romslig plass for trikketrasé, kjørefelt, kollektivfelt og sykkelfelt samt to fortau der det på solsiden er opptil 9,5 meter bredt.

Det er de dårlige grunnforholdene i Bjørvika-­området som gjør at den nye Dronning Eufemia­s gate må fundamenteres på en hel betongplate med peler til berg.

For å komme til berg må pelene gå gjennom et sjikt med leire som varierer fra mellom 20–60 meter.

Leira er gamme­l sjøbunn og delvis mudrede masser.

Les også: – Bilen blir ubrukelig til og fra jobb

1100 peler i stål og betong

Rundt elleve hundre peler skal slås én til to meter­ ned i berggrunnen. I lengde utgjør de tilsammen 42 kilometer! Oppå pelene og rundt 1,6 meter under vegoverflaten støpes så en betong­plate.

Slik blir Dronning Eufemias gate i prin­sippet ei bru som strekker seg fra Bispegaten til Oslo S. Det er første gang i norsk historie en så omfattende fundamentering av grunnen er gjennomført.

Drammensbrua, Norges lengste bru, har til sammenligning rundt det halve av pelelengden.

Komplisert logistikk

Byggeleder Geir Sorte i Statens vegvesen forteller at arbeidene så langt er i rute i forhold til hovedmålet: Trafikken skal settes på deler av Dronning Eufemias gate i 2014, mens hele prosjektet åpnes offisiellt i 2015.

– Rent anleggsteknisk, og hver for seg, er ikke oppgavene spesielt vanskelige. Peling og støping har vi gjort mange ganger før. Det krevende er samordningen med alle de andre aktørene som holder på å forme denne bydelen. Vi holder ikke på her alene, for å si det sånn. Det bygges næringsbygg på alle kanter, samtidig som bil- og kollektivtrafikken skal gå mest mulig uforstyrret. Arbeidet til aktører som er på ulike stadier i byggeprosessen skal gå sammen. Dette kompliserte bildet er årsaken til at vi akkurat nå ligger litt etter planen med byggingen av Akerselva bru, som blir den delen av den nye avenyen som krysser Akerselva, forteller Sorte.

Les også: Slik skal de drive Norges lengste togtunnel

30 seksjoner

Ian Markley, ansvarlig for betongkonstruksjonene på anlegget, forteller at pelingen og støpingen av betongdekket er inndelt i rundt 30 seksjoner.

– Vi begynte ved Akerselva i sommer, og går nå østover seksjon for seksjon helt til krysset som skal binde sammen avenyen med Kong Håkon 5. gate og Nordenga bru. På det tidspunktet skal restene av den gamle trafikkmaskinen på Nylandsveien være fjernet, og da kan vi jobbe videre fra Akerselva og vestover til Havnelagerkrysset. Så langt er nesten en tredjedel av gatefundamentet støpt ferdig.

Han forteller at det er valgt stålpeler der det er dypest ned til grunnfjellet, fordi vedheftskreftene blir for store når betongpeler skal penetrere gjennom leira. De 1100 pelene er plassert med avstander på mellom 3,8 til 4,8 meter.

Støpingen av betongen skjer i et armert trau i en tykkelse på 50 centimeter. Oppå betongdekket skal det så bygges opp en ordinær veg med kult og asfalt på toppen.

– Vi bruker en trepulverblandig som består av flyveaske, silika og sement, der flyveaske­andelen er på 30–40 prosent. Dette er den samme resepten vi brukte ved byggingen av senketunnelen, og erfaringene derfra er svært gode. Resultatet er en betong med lavere varme­utvikling under herding, som hindrer riss, samtidig som den har god bestandighet mot korrosjon, forteller Markley.

Les også: Dette skal få slutt på glatte veier

Former en ny bydel

– Vi tenker ikke på det hver dag, men det er klart at det er spennende å være med på et prosjekt som er med på å forme en ny og moderne bydel i Oslo, forteller byggeleder Geir Sorte.

– Dette blir en viktig del av hovedstaden og Dronning Eufemias gate blir vårt hjemlige svar på Champs-Élysées, mener Sorte.

2015: Slik vil det se ut når Norges nye paradegate står ferdig.
– Dette blir en viktig del av hovedstaden og Dronning Eufemias gate blir vårt hjemlige svar på Champs-Élysées, mener Sorte.2015: Slik vil det se ut når Norges nye paradegate står ferdig. Illustrasjon: Statens vegvesen Statens vegvesen

Denne saken er skrevet av Våre Veger.

Les også:

– Boligene var bedre i 1970

Fjellhall på over 130.000 m3 skal bli togstasjon

Norge bruker hundretalls millioner på "ubrukelige" sykkelfelt

Over 10.000 eneboliger på farlig grunn