Control Cutter skal kappe ankerkjetting i en krisesituasjon for å unngå forlis med ankerhåndteringsfartøy.
DOF-skipet Skandi Vega har installert den første ankerkutteren. I november ble den testet med en 84 millimeter tykk kjetting.
Det tok ett sekund fra kapteinen trykket på knappen til kjettingen var kappet.
Se kutteren i aksjon i videoen øverst i artikkelen.
– Det var herlig å se at den fungerte akkurat som ventet, sier Petter Birkeland, som har utviklet verktøyet.
Les også: Tabbe gjorde at batterifergen måtte tilbake på verftet
![KAPPER STÅL: Prinsippskisse av Control Cutter for nødkapping av ankerkjettinger og wirer om bord i ankerhåndteringsfartøy.](https://images.gfx.no/580x/1753/1753363/TU20111107cutter_Ill88313_38_21%25201111071317.jpg)
Tennfare
På videoen ser man at det sprøytes en hvit væske på kjettingen rett før og under kutteoperasjonen.
– Det er for å hindre at eventuell gnistdannelse skal antenne hydrokarboner dersom kutteverktøyet står i et ex-område, sier Birkeland til Teknisk Ukeblad.
Testen på Skandi Vega ble gjort på en 84 mm tykk kjetting med belastning på mellom 150-200 tonn.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Ny eksportsatsing: En vitamininnsprøyting for norsk helsesektor](https://images.gfx.no/1000x333/2844/2844061/INNO_BioTech_1.267.1.jpg)
– Det var for å simulere en typisk krisesituasjon med reelle laster, sier Birkeland.
Control Cutter skal kunne kappe opptil 167 mm kjetting i løpet av tre sekunder.
Les også: Norsk rakettmotor skal hjelpe bil å kjøre i 1600 km/t
![Avtale og regelverkEnergi: I løpet av tre sekunder klarer Control Cutter å kappe 167 millimeter tykke kjettinger. Energien som kreves stiler strenge krav til systemet og materialene. Det hydraulisk-mekaniske systemet bruker nitrogen for å kunne utløse energien så raskt.](https://images.gfx.no/290x/1720/1720524/1200033367.jpg)
Avtale og regelverk
Selskapet har en intensjonsavtale med rederiet Bourbon om levering av utstyret til en av deres nye ankerhåndterere med levering i 2016.
Birkeland sier at de venter på en avklaring rundt regelverk for nødutløsingsutstyr fra Sjøfartsdirektoratet.
Det kan åpne for flere salg.
Les også:
Batteriekspert om batterier på skip: – En blindvei
Denne fergen har verken drivstofftanker eller påkjøringsrampe