Bilene som klarte å stoppe før de nådde den kollapsede delen av Morandi-broen, står fremdeles der de ble forlatt. Man frykter at nye deler av broen vil falle ned.
Bilene som klarte å stoppe før de nådde den kollapsede delen av Morandi-broen, står fremdeles der de ble forlatt. Man frykter at nye deler av broen vil falle ned. (Foto: Antonio Calanni/AP)

Motorveibro kollapset i Italia

Motorvei-kollapsen: Foreslår "Marshall-plan" for å bytte ut tusenvis av broer

Italias statsminister: All infrastruktur skal dobbelsjekkes.

I en rapport fra 2011 utarbeidet av Autostrade per l'Italia hevdes det at Morandi-broen som kollapset ved Genova i går, var preget av kraftig slitasje. Det melder det italienske nyhetsbyrået Ansa.

Autostrade per l'Italia er et veiselskap som bygger og forvalter bomveier i Italia.

I rapporten hevdes det at bilkøer og stort trafikkvolum fører til stor slitasje på brukonstruksjonen, og at det derfor har foregått kontinuerlig vedlikeholdsarbeid på broen i årevis.

Også da broen kollapset tirsdag pågikk det vedlikeholdsarbeider ved fundamentene til broen som ble åpnet for trafikk i 1967.

– Tusenvis av broer i fare

TU refererte i går til et intervju den italienske avisen Il Giornale gjorde med daglig leder i firmaet 4 Emme som arbeider med inspeksjoner og kontroll av broer.

Settimo Martinello sier i intervjuet at det er velkjent at det lenge har vært problemer med Morandi-broen, og hevdet at tusenvis av italienske broer står i fare for å kollapse. Han mener alle betongbroer bygget på 1950- og 60-tallet står i fare, rett og slett fordi de har nådd slutten av sin forventede levetid.

I følge Martinello er det flere broer i Italia som kollapser hvert år, men at disse ulykkene ikke har fått særlig oppmerksomhet fordi det har vært snakk om mindre broer.

Morandi-broen

  • Den 1124 meter lange og 18 meter brede broen er konstruert av den italienske ingeniøren Riccardo Morandi.
  • Brodekket henger ca. 55 meter over bakken under.
  • Broen forbinder motorveiene A12 og A7 i Genova, og ble åpnet for trafikk i 1967.
  • De to hovedspennene bæres av tre A-formede pyloner som er 90,2 meter høye. Brodekkene er forbundet til disse med 36 meter lange betongstag.
    (Kilde: Ingeniøren)

Direktøren for Italias Nasjonale forskningsråd (CNR), Antonio Acchiuzzi, påpeker også at det har vært flere mindre brokollapser i Italia de siste årene, og ramser opp en rekke tilfeller i en kommentar på forskningsrådets hjemmesider.

Occhiuzzi skriver at fellestrekket ved disse kollapsene er at de har rammet betongbroer som er mer enn 50 år gamle.

Han skriver også at andre broer av samme type som Morandi-broen har vist seg å ha forholdsvis lav holdbarhet, og mener at alderen på broene fra 1950- og 60-tallet tilsvarer omtrent brukstiden for armerte betongverk som er bygget med de teknologiene som var tilgjengelige da.

Occhiuzzi hevder at det i praksis er flere titusen broer i Italia som har overskredet sin beregnede levetid, og stiller spørsmål ved om de metodene man bruker for å vurdere hvor sikre broene er, er gode nok.

– Det ser ut til at Morandi-broen var under konstant overvåking, og det er ingen grunn til å tvile på at driftsselskapet brukte alle tilgjengelige tekniske løsninger. Den plutselige kollapsen indikerer derfor at disse overvåkingssystemene ikke er gode nok til å forhindre tragedier som denne, skriver Occhiuzzi blant annet.

Occhiuzzi mener at det i mange tilfeller vil være billigere å bygge nye broer enn å reparere de gamle, og at nye broer dessuten vil være konstruert for å tåle vekten av dagens kjøretøy, som er mye tyngre enn kjøretøyene som fantes da de gamle broene ble bygget.

Kostnadene ved å bygge nye broer vil være flere titalls milliarder euro, mener forskningsrådsdirektøren. Og han foreslår derfor at det opprettes en slags Marshall-plan for italiensk infrastruktur.

Tror ikke uværet hadde betydning

Andre eksperter tror korrosjon på spennkablene kan kan ha bidratt til brokollapsen.

– Ettersom denne armerte og forspente broen har stått i 50 år, er det mulig at korrosjon på spennkablene eller armeringene kan ha vært en medvirkende faktor, sier Ian Firth, tidligere president i The Institution of Structural Engineers, i følge NTB.

Firth sier at også det pågående arbeidet på broen kan være en del av årsaken, men han stiller seg mer tvilende til at uværet som var i området da broen kollapset, er relevant for ulykken.

Flere øyenvitner meldte imidlertid at broen ble truffet av lyn like før den falt sammen.

Frykter flere døde

Onsdag opplyste italienske myndigheter at 42 personer er bekreftet døde i ulykken. Tre av dem er barn på 8, 12 og 13 år. I tillegg er 16 mennesker skadd, flere av dem alvorlig. Det er fortsatt frykt for at dødstallet vil stige.

Statsminister Guiseppe Conte har lovet at all veiinfrastruktur i Italia nå skal dobbelsjekkes for å unngå nye ulykker.

Google Street Views bilder fra Via Giorgio Perlasca kan man se undersiden av Morandi-broen. Bildene skal være tatt i oktober 2017. (Foto: Google Street View)

Er du interessert i tekniske detaljer om Morandi-broen, kan denne brosjyren fra 1968 være interessant. Den er hovedsaklig skrevet på spansk, men inneholder en rekke fotografier fra byggingen av broen, tegninger og tabeller, som nok vil være informative uansett språkkunnskaper.

Kommentarer (8)

Kommentarer (8)