SAMFERDSEL

Rundt 30 ble drept da bro falt ned. Øyenvitne forteller at broen ble truffet av lynet

Italienerne vil sjekke all infrastruktur.

Videoen viser angivelig at et av brotårnene på Morandi-broen kollapser. Et øyenvitne har i følge nyhetsbyrået ANSA sagt at kollapsen skjedde etter at broen var truffet av lyn.
14. aug. 2018 - 14:09
Redningsarbeidere leter i ruinene av Morandi-broen i Genova i Nord-Italia i dag.  <i>Foto:  Luca Zennarooto/ANSA via AP/NTB scanpix</i>
Redningsarbeidere leter i ruinene av Morandi-broen i Genova i Nord-Italia i dag.  Foto:  Luca Zennarooto/ANSA via AP/NTB scanpix

Onsdag morgen bekreftet Italias innenriksdepartement til nyhetsbyrået ANSA at det offisielle tallet på omkomne har steget til 31 etter at en firefelts motorveibro raste sammen i utkanten av Genova i Italia. Tre av dem er barn på 8, 12 og 13 år. I tillegg er 16 personer skadd.

En 200 meter lang seksjon av Morandi-broen på motorvei A12 i utkanten av Genoa kollapset ved 12-tiden tirsdag. Redningsmannskaper har funnet flere knuste biler med døde personer i, og jobber på spreng for å redde ut mulige overlevende

Uvær

I følge BBC skal en video vise at et av brotårnene kollapser i et uvær med mye regn og vind, men tirsdag var det ingen som kunne si noe om årsaken til kollapsen. Et navngitt øyenvitne skal imidlertid i følge nyhetsbyrået ANSA ha fortalt at broen kollapset like etter at den var blitt truffet av lynet.

BBC siterer imidlertid nyhetsbyrået Reuters på at det også pågikk arbeider på brofundamentene da broen kollapset.

Den italienske avisen Il Giornale har intervjuet Settimo Martinello, som er daglig leder i 4 Emme, et firma som arbeider med inspeksjoner og kontroller av broer. Firmaet har en portefølje på 50000 broer, men Morandi-broen er ikke en av dem, ettersom motorveier i følge Martinello inspiseres av andre.

Martinello sier til Il Giornale at flere tusen broer i Italia står i fare for å kollapse. Han hevder at alle har visst at det er problemer med Morandi-broen, og mener at alle italienske betongbroer bygget på 1950- og 60-tallet er i fare fordi de har nådd slutten av sin levetid.

Statsminister Giuseppe Conte uttalte tirsdag at all infrastruktur rundt om i landet fra nå av skal dobbeltsjekkes.

– Italienere har krav på moderne og effektiv infrastruktur som bidrar til en trygg hverdag, sa den italienske presidenten Sergio Mattarella.

Bropilar ga etter

Store brann- og redningsmannskaper er satt inn for å gjennomsøke steinmassene under Morandi-broen, som er en del av en firefelts motorvei, A-10. De første TV-bildene viser et svært åpent felt der motorveien skulle ha vært. Broen skal være ca. 50 meter høy, og er bygget på 1960-tallet.En talsmann for brannvesenet sier at mesteparten av broseksjonen falt ned

Morandi-broen

  • Den 1124 meter lange og 18 meter brede broen er designet av den italienske ingeniøren Riccardo Morandi.
  • Den ble bygget mellom 1960 og 1964, og åpnet for trafikk i 1967.
  • De to hovedspennene bæres av tre A-formede pyloner som er 90,2 meter høye. Brodekkene er forbundet til disse med 36 meter lange betongstag. 
    (Kilde: Ingeniøren)

over jernbaneskinnene under. Både personbiler og lastebiler dundret i bakken sammen med tonnevis av betong og armeringsjern. Det var styrtregn og kraftige vindkast da en av søylene som holdt broen oppe, ga etter.

Et øyenvitne forteller til den private fjernsynskanalen Sky TG24 at han så «minst åtte, ni biler knust under steinmassene». ANSA melder om minst ti forvridde kjøretøyer. Andre medier sier om lag 20 biler ble rammet av brokollapsen.

– Enorm katastrofe

Transportminister Danilo Toninelli sier at ulykken har et stort omfang og at det er snakk om en enorm katastrofe. Han var tirsdag ettermiddag på vei til Genova. Innenriks- og visestatsminister Matteo Salvini sier på Twitter at han følger redningsarbeidet fra minutt til minutt.

Genova ligger ved Middelhavet nordvest i Italia. Broen er en viktig ferdselsåre mellom Lombardia og Piemonte i nord og kysten ved Liguria. Den knytter seg til hovedveien som går vestover til Frankrike.

Den passerer over et shoppingsenter, flere fabrikker og lagerbygninger, noen boligblokker, et jernbanespor og elven Polcevera.

De første bildene viser store broelementer som er havnet i elva og på veien under.

Er du interessert i tekniske detaljer om broen, kan denne brosjyren fra 1968 være interessant. Den er hovedsaklig skrevet på spansk, men inneholder en rekke fotografier fra byggingen av broen, tegninger og tabeller, som nok vil være interessante uansett språkkunnskaper.

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.