BYGG

Ingeniør advarte om sprekker før brukollaps som drepte seks

Den ansvarlige ingeniøren advarte om sprekker. To dager senere raste gangbrua i Miami.

Torsdag raste en gangbro under oppføring i Miami, rett ved Florida International University .
Torsdag raste en gangbro under oppføring i Miami, rett ved Florida International University . Foto: Pedro Portal/Ap/Scanpix
Av Linda Nohrstedt, NyTeknik.se
20. mars 2018 - 10:41

Forrige torsdag kollapset en gangbru som var i ferd med å bygge i Miami, ved siden av Florida International University, over en sterkt trafikkert bilvei. Flere biler ble knust under rasmassene. Seks mennesker omkom.

Det finnes fremdeles ingen forklaring på hvorfor brua kollapset. Men to dager tidligere advarte den ansvarlige ingeniøren på konstruksjonsfirmaet FIGG Bridge Engineers om sprekker i den nordlige enden.

Han ringte delstatens transportdirektorat, men poengterte samtidig at det ikke var noen fare på ferde.

«Vi har tatt en titt på det, og det er åpenbart at reparasjoner eller noe må gjøres, men fra et sikkerhetsperspektiv ser vi ikke at det er noe problem,» sa han i en telefonsvarbeskjed, ifølge transportdirektoratet.

Men tjenestemannen han ringte til var ute på jobb, og han hørte ikke telefonbeskjeden før dagen etter raset.

Oppdaget torsdag

På torsdag morgen lokal tid ble en sprekk i brukonstruksjonen diskutert under et to timer langt møte ved byggeplassen. Med på møtet var representanter fra byggforetaket Munilla Construction Management og konstruksjonsfirmaet FIGG.

«FIGG-ingeniøren ga en teknisk presentasjon om sprekken og kom fram til at det ikke var noen sikkerhetsproblemer,» skriver Florida International University i en uttalelse.

Noen timer senere raste brua. Nå utreder både politi og myndigheter hva som gikk galt.

Ifølge flere medieopplysninger ble det brukt en innovativ byggemetode som skulle gjøre prosessen raskere og minske forstyrrelsene for biltrafikken. Den innebar at bruspennet ble montert ved siden av veien og deretter ble løftet på plass.

Bruspennet var 53 meter langt og ble løftet på plass 10. mars, fem dager før kollapsen. Brua skulle åpnes for gangtrafikk i 2019.

Studentene på universitetet hadde vårferie i forrige uka, men var tilbake på skolen på mandag. Universitetet planla et stille minutt i løpet av mandag ettermiddag.

Artikkelen ble først publisert på NyTeknik.se

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.