Entreprenøren beskylder Statens vegvesen for å ha feilprosjektert Tverlandsbrua i Nordland, slik at den ble langt dyrere å bygge. (Bilde: Thorbjørn Braset/Statens vegvesen)

TVERLANDSBRUA

Kaller broprosjektering «fullstendig skivebom». Nå blir det rettssak

Entreprenøren hevder de ble forledet av Statens vegvesen.

Etter to og et halvt års byggetid åpnet Tverlandsbrua i 2013. Brua, med fire kjørefelt, er den bredeste av sitt slag i Norge og forbinder Bodø med Fauske.

Entreprenørfirmaet Reinertsen vant i sin tid anbudet og skulle bygge brua for 264 millioner kroner.

Arbeidet ble imidlertid en dyr fornøyelse for entreprenøren - som saksøkte Statens vegvesen for to år siden for å få mer penger.

Entreprenørfirmaets bank krever nå over 58 millioner kroner av staten - etter at entreprenøren gikk konkurs, av andre grunner.

Rettssaken starter i Salten tingrett neste uke.

«Fullstendig skivebom»

Entreprenøren mener broen var feilprosjektert.

Tverlandsbrua

  • Brua er 23,5 meter bred og Norges bredeste fritt frambygg-bru.
  • Entreprisen kostet 264 millioner kroner.
  • Brua gjør Rv 80 mellom Bodø og Fauske to kilometer kortere.

«Feilprosjekteringen består i at de oppgitte mengdene i kontraktsgrunnlaget viste seg å være vesentlig feilaktige, til dels fullstendig skivebom», skriver entreprenørens advokat til retten.

De hevder dette først og fremst gjaldt mengden armering i blant annet fundamentene.

– Forledet

Entreprenøren mener at feilprosjektering gjorde at det gikk med vesentlig mer tid for å bygge broen.

«Byggherrens prosjekteringsfeil har derfor forledet Reinertsen til å kalkulere gale enhetstider for armeringsarbeidet», skriver entreprenørens advokat til retten.  

Det største kravet er knyttet til en forseringsavtale som entreprenøren og Statens vegvesen ble enige om i 2012. De har beregnet at bare fremskyndingen av prosjektet kostet 47 millioner kroner.

– Glemte fenderplate

Entreprenøren hevder blant annet at Statens vegvesen glemte å prosjektere en fenderplate i senkekassen, som bærer to av bruas spenn. De omtaler det som en «grovt uaktsom prosjekteringsfeil».

Staten avviser alle påstandene om prosjekteringsfeil og de mener kravene er udokumenterte.

De krever på sin side 9 millioner kroner i dagmulkt, ifølge sluttinnlegget som er sendt retten.

Brua ble i sin tid prosjektert av Aas-Jakobsen for Statens vegvesen. Teknisk Ukeblad har forsøkt å innhente en kommentar fra rådgivningsselskapet.

Tause parter

Ingen av partene ønsker å si noe om saken.

– Vi ønsker ikke å kommentere dette ut over det som vil fremkomme i retten, skriver Nordeas kommunikasjonsdirektør Christian Steffensen i en epost.

Banken overtok søksmålet, etter at Reinertsen gikk konkurs.

Statens prosessfullmektig, advokat Geir-Arne Borgerstrand i advokatfirmaet Glittertind viser til Samferdselsdepartementet.

– Samferdselsdepartementet ønsker ikke å kommentere de kommende hovedforhandlingene, skriver departementets kommunikasjonsavdeling i en epost.

Saken skulle egentlig gått i fjor sommer, men er blitt utsatt og starter i Salten tingrett tirsdag 12. september.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)