Sea King redningshelikopter er over 40 gammelt, og trenger som alt annet teknisk utstyr utdannet personell til vedlikehold og reparasjoner, hvilket også Luftforsvaret strever for å rekruttere. (Bilde: Bjørn Lønnum Andreassen)
Den første erstatteren til 40 år gamle Sea King skal være bygget i 2016, ifølge den siste tidsplanen. Samtlige 16 skal være innfaset innen 2020. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Presser gjennom helikopterkjøp før valget

GARDERMOEN: Den ferske tidsplanen for anskaffelsen av helikoptrene som skal erstatte Sea King, ble kjent på Flyoperativt forum som arrangeres på Gardermoen denne uka.

Kontrakt i 2013

Regjeringen jobber med et mål at kontrakten skal være signert før neste stortingsvalg, altså høsten 2013.

Det kom fram i et foredrag av Ole Hafnor. Han er direktør i rednings- og beredskapsavdelingen i Justisdepartementet som har ansvaret for anskaffelsen av nye redningshelikoptre.

For at dette tidsskjemaet skal holde, er det et par andre etapper som også må fullføres:

Først og fremst må anbudet sendes ut kommende høst, ettersom dette er en prosess som tar to år. Og før helikopterkjøpet kan sendes ut på anbud, må saken behandles av Stortinget.

Avdelingsdirektør Ole Hafnor i Justis- og politidepartementet. Foto: Per Erlien Dalløkken

16 store helikoptre

Det er i ferd med å fremmes en stortingsproposisjon. Men det er ennå ikke bestemt hvilken komité som får saken til behandling. For at tidsskjemaet skal holde, altså kontraktsignering før 2013, må saken få prioritering i Stortinget kommende høst. Her kan de rødgrønne lene seg på at de har flertall på Stortinget.

Den siste planen er å kjøpe 16 helikoptre av samme størrelse som Sea King Mk 43B, 10–20 tonn, (eksklusiv Svalbard og Island) med byggefase hos den valgte leverandøren fra 2014 og leveranse av første maskin i 2016.

Deretter vil det være et par års innfasing med begynnende driftsfase i 2018–2020.

Leier inn sivil hjelp

Generalinspektør for Luftforsvaret (GIL), Finn Kristian Hannestad, var til stede på Flyoperativt forum og fikk spørsmål om helikopteranskaffelsesprosessen og Sea Kingens levetid.

Han bekreftet at det blir stadig mer ressurskrevende og utfordrende å holde 40 år gamle Sea King operativ. Han regner med at antall baser som har Sea King i beredskap vil måtte reduseres fram til erstatteren er faset inn.

– Men om det blir om to, fire eller seks år, vet vi ikke. Men vi må selvsagt ha erstatning som faller inn midlertidig eller på lengre sikt, understreket Hannestad.

I april overførte regjeringen 14 milioner kroner ekstra til justis- og politidepartementet til innkjøp av sivil SAR-tjeneste ved bortfall av Sea King.

Tør ikke love 2020

Det er bare et par år siden basestrukturen i den norske SAR-tjenesten ble økt til 6 baser, med Florø som nykommer i tillegg til Banak, Bodø, Ørlandet, Sola og Rygge.

Forsvaret har allerede begynt å leie inn sivil beredskap for å kunne settes inn i SAR-tjeneste dersom ett eller flere Sea King står på bakken med snag eller planlagt vedlikehold. For første gang denne uka har 330-skvadronen på Rygge leid inn Airlift og deres AS332 Super Puma "Obelix" (LN-OBX) som erstatter for Sea King som er på øvelse. Det samme skal etter planen skje i juni.

Dette sivile Super Puma-helikopteret vikarierer i disse dager for Sea King på Rygge. Foto: Airlift

Selv om anskaffelsesprosessen strengt tatt ikke er GILs bord, ble han spurt om hva han tror om timeplanen som nå er lagt. Hannestad tør ikke love for mye:

– Med NH90 friskt i minne, skal jeg være forsiktig med å mene om det nye redningshelikopteret blir tatt i bruk på innsiden eller utsiden av 2020, sa luftforsvarssjefen.

Uvant for Forsvaret

Regjeringen har bestemt at redningstjenesten fortsatt skal drives av Forsvaret. I sitt foredrag for FoF snakket Hafnor litt generelt rundt rollefordelingen spesielt i den langvarige anskaffelsesprosessen.

– Selv om vi stort sett samarbeider godt med operatøren vår, har det vært noen utfordringer med forsvarssamarbeidet. Det Forsvaret ikke har erfaring med, er at andre aktører utenfra bryr seg med hva slags utstyr man kjøper. For eksempel her hvor LO, fiskeri- og oljeindustrien har engasjert seg

Men nettopp det at regjeringen har avgjort at redningstjenesten fortsatt skal være operert av Forsvaret har sikret at NH90 fortsatt er en kandidat. Dersom regjeringen hadde åpnet for en sivil redningstjeneste, ville dette helikopteret i realiteten vært diskvalifisert i og med at den kun finnes i militær versjon i motsetning til konkurrentene EC225 fra Eurocopter, S-92 fra Sikorsky og AW101 fra AgustaWestland.

Luftforsvaret er som kjent i ferd med å ta levering av den første av til sammen 14 maskiner som skal fly for Kystvakten og fregattvåpenet.

Les også sakene:

NH90-helikopteret imponerer

Bygde egen NH90-simulator

Først med NH-90 til sjøs

Kvalitetssikring kostet 3,5 år

Hafnor, som har jobbet med redningshelikoptre siden 1993. Da var den gjengse holdningen at Sea King ville holde i fem-seks år til, fortalte han.

Avdelingsdirektøren foretok også en gjennomgang av anskaffelsesprosessen på FoF. Fra Fostervollutvalget i 1997, via Stortingsmelding 44 (2000-2001) og Helikopterfaglig forum (HF) et par år etter og til opsjonen på kjøp av NH90-helikoptre ble droppet i 2007 på grunn av for dårlig rekkevidde. Vel å merke på opsjonsvarianten av NH90.

Beslutningen om å starte en anbudsprosess utløste samtidig et krav om ekstern kvalitetssikring. Som er foretatt i to omganger, henholdsvis KS1 og KS2.

– KS1 kostet oss ytterligere 3,5 år i anskaffelsesprosessen, beklaget Hafnor og hadde med den tjukke boka på talerstolen.

Etter KS1 kom Justisdepartementets behovsanalyse og overordnede krav- og strategidokument i fjor høst.

Les mer i disse artiklene:

Overdreven tro på helikopterteknologi

– Lar Ekofisk i stikken

Hemmeligholder KS2

Hovedtrekkene fra kravspesifikasjonene er at det nye redningshelikopteret skal kunne hente 20 nødstedte i løpet av to timer 150 nautiske mil utenfor grunnlinjen.

Grunnlinjen er definert som en linje trukket over de ytterste skjær langs kysten ved fjære. Og kravet om 150 nm fikk mange til å reagere på at kravspesifikasjonene var satt for lavt.

Hafnor understreket at 150 nm-kravet i realiteten betyr at helikopteret må mestre å hente de nevnte 20 på to timer 270 nm fra basen, som er worst casescenario nord vest for Lofoten, midt mellom basene Bodø og Banak.

KS2 ble overlevert så sent som sist fredag, men innholdet er unntatt offentlighet. Ifølge departementet skyldes dette at denne kvalitetssikringen inneholder så mye tekniske og sensitive detaljer, blant annet om radar- og heisløsninger, fra de forskjellige leverandørene.

For øvrig har NAWSARH nylig lyst ut jobben med å måle helikopterdownwash som trolig skal benyttes i en komparativ analyse.

Mer trykk på saken

Ifølge Hafnor er det nå satt ekstra trykk på NAWSARH-prosjektet. 15–17 personer arbeider med anskaffelsen. Og det siste året har saken blitt løftet på øverste nivå i byråkratiet ved at styringsgruppa nå også inneholder de tre departementsrådene fra Justis-, Helse- og Forsvarsdepartementene.

– Island har en pragmatisk holdning til dette. De sier at det som er godt nok for Norge, er godt nok for oss også. Dessuten tror jeg de er fornøyde med at anskaffelsen har dratt ut i tid, med tanke på landets økonomiske situasjon.

Les flere helikoptersaker: AW101 berget av Sea King

Sverige hastekjøper Black Hawk

Ønsker ikke redningshelikoptere med våpen

– Vi bør være storfavoritten

Vinket farvel til Sea King

– Norge har verdens beste Sea King-motorer

– Forsinkes av posisjonskamp

Nye helikoptre er unyttige for fregattene

Sea King blir mer utdatert

Helikopterkjøp på overtid