AW101 fra AgustaWestland er én av fem kandidater til å overta som redningshelikopter i Norge. Denne maskinen er i dansk tjeneste. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

AW101 berget av Sea King

AW101 Merlin

Produsent: AgustaWestland

Første flyging: 09.10.1987

Rekkevidde: 880 nm

Motorer: 3x Rolls-Royce/Turbomeca RTM322, 1,688 kW eller 3x GE CT7-6A, 1,491 kW

Maks cruisehastighet: 150 knop

Maks bruttovekt: 15,6 tonn

Redningskapasitet: 25 personer 415–450 nm. Plass til over 30 seter pluss mannskap.

Kabinhøyde: 1,83 meter

De enorme tremotors Merlin-helikoptrene fra AgustaWestland, AW101, fortsetter å forårsake hodebry for det danske luftforsvaret.

Tilgjengeligheten er altfor lav til å yte forsvarlig redningstjeneste i Danmark og god nok troppetransportkapasitet i utlandet. Det er kun det faktum at Sea Kingene ikke ble faset ut før i fjor som har reddet nivået på den danske SAR-tjenesten, konkluderer den danske Riksrevisjonen i en fersk rapport .

Revisjonskritikk også i 2008

Da den danske Riksrevisjonen gikk gjennom anskaffelsesprosessen med EH101 (som helikopteret tidligere het) i 2008, fikk innkjøpet det glatte lag.

De åtte helikoptrene som da var levert, kunne kun fly i en time og 45 minutter før de må på verksted, ifølge rapporten. Dermed er lageret med reservedeler danskene fikk med på kjøpet, og som skulle holde i to år, for lite.

Teknisk Ukeblad omtalte rapporten i denne artikkelen: Redningshelikopter mer på verksted enn i lufta

Danmark startet anskaffelsen av 14 AW101-helikoptre i 2001 og satte de første i tjeneste i 2006. Prisen var rundt tre milliarder kroner.

Dårlig tilgjengelighet

Den operative tilgjengelighetsgraden på de AW101-helikoptrene har fortsatt å svinge i perioden etter, altså fra 2008 til 2010.

I 2008 lå operabiliteten på gjennomsnittlig 47 prosent, i 2009 44 prosent, mens den steg til 54 prosent i fjor. Dette tallet gir uttrykk for hvor mange av helikoptrene som står til rådighet per dag.

Det er imidlertid et stort sprang opp til de 65 prosentene som Forsvaret har satt som minimum for å kunne utføre det de skal av søk- og redning, troppetransport og trening.

– Forsvarsdepartementet har opplyst at det er etablert et samarbeid med leverandøren som kan bidra til å øke EH-101-helikopterets operative tilgjengelighet, slik at målet om 65 prosent kan nås ved slutten av året. Jeg forventer at departementet vil orientere Folketinget om investeringene som må gjøres på helikoptrene, skriver riksrevisor Henrik Otbo.

Reddet av veteranen

Forsvaret har selv opplyst at det er takket være at de kunne fly S-61 Sea King at de kunne ivareta sine oppgaver med søk og redning.

Danmark opererte Sikorsky S-61 Sea King fra 1965 til juni i fjor.

Les om avslutningen her: Vinket farvel til Sea King

Det var den 10. april 1965 at de åtte S-61 ankom Danmark med fraktskip. Altså åtte år før de Westland-lisensbygde Sea Kingene begynte å fly for 330-skvadron i Norge. Til sammen 16 600 søk- og redningsoppdrag og 124 000 flytimer loggførte de danske Sikorsky-ene på disse 45 årene.

Overdreven tro på helikopterteknologi

Ukjente driftskostnader

Riksrevisoren er også kritisk til at Forsvaret er lite lystne til å dele informasjon om de totale driftskostnadene på helikopteret.

Forsvarets Materieltjeneste, som tilsvarer det norske Flo, har beregnet driftskostnadene per flyrime til 48 835 kroner i 2008 og 52 631 per time i 2010. Forsvarsdepartementet budsjetterer med 57 562 kroner timen for inneværende år og 63 269 kroner neste år, med et fall til 55 384 kroner i 2014.

I denne timeprisen er imidlertid verken drivstoff, avskrivninger og lønn til besetning og teknikere inkludert.

– Jeg finner det særdeles utilfredsstillende at Forsvarsdepartementet ennå ikke har fastlagt hva slags omkostninger som skal inngå i beregningen av de totale driftskostnadene ved bruken av EH-101-helikoptrene, konkluderer riksrevisoren.

Lengst og flest

Den britisk-italienske produsenten er som kjent en av kandidatene til å levere Norges nye redningshelikoptere. Deres fremste argument er kapasiteten – parolen deres er «flyr lengst, har størst kabin, kan løfte tyngst – redder flest liv».

Og AgustaWestland har en sterk SAR-merittliste enten det gjelder øvelser eller alvor på liv og død: Selskapet har på et tidligere Flyoperativt forum trukket fram hvordan den kanadiske redningstjenesten med sine AW101 har reddet forliste sjøfolk 1,650 km fra land i full storm. Det er 890 nautiske mil.

Les også:

Et særtrekk med AW101 er de tre motorene som gjør maskinen i stand til å utføre oppdrag uten dramatikk selv med bortfall av én av motorene.

Da Teknisk Ukeblad besøkte danskenes 722-skvadron i Karup for et par år siden, påpekte imidlertid kaptein Niels L. Fogt nettopp at flyet er dyrt i drift og minte om at Danmarks valg ble tatt også med tanke på behovet for troppetransport.

Les også: Helikopterkjøp på overtid

– Lar Ekofisk i stikken