Tre danske S-61 Sea King i formasjon på den siste offisielle flyturen. (Bilde: Flyvevåbnet/Laura Aggernæs)

Vinket farvel til Sea King

For mens de aldrende Sea Kingene i Norge må påregne å gjøre tjeneste som redningshelikoptre i minimum ti år til, er søstermaskinene i Danmark nå offisielt tatt av vakt.

Det skjedde på en seremoni hos den danske 722-skvadronen i forrige uke.

Grå damer

Over 500 tidligere besetningsmedlemmer, pasienter og andre inviterte deltok på arrangementet som ble avsluttet med at et S-61 fløy fra Roskilde til Karup.

Den siste strekningen i formasjon med to andre Sea King. Eller «Grå damer» som er danskenes kjælenavn på helikoptrene.

Ifølge Flyvevåbnets eget nettsted ble det en vemodig avskjed. Redningshelikoptrene er i Danmark, som i Norge, populære maskiner som gjerne har berørt mennesker i dramatiske faser av deres liv.

– Norge har verdens beste Sea King-motorer

AW101 fra AgustaWestland er én av fem kandidater til å overta som redningshelikopter i Norge. Denne maskinen er i dansk tjeneste.
Her er danskenes Sea King-avløser i aksjon på hjemmebasen i Karup, EH101. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

Innfasingsproblemer

Det var den 10. april 1965 at de åtte S-61 ankom Danmark med fraktskip. Altså åtte år før de Westland-lisensbygde Sea Kingene begynte å fly for 330-skvadron i Norge.

Til sammen 16 600 søk- og redningsoppdrag og 124 000 flytimer har Sikorsky-ene loggført på disse 45 årene.

Sjef for Flyvertaktisk Kommando, generalmajor Henrik Dam, holdt en tale på avskjedsseremonien der han fortalte om vanskelighetene de hadde med innfasingen av Sea King, og trakk parallellen til med slik danskene også har hatt med avløseren, EH101 fra AgustaWestland.

Les også sakene: Helikopterkjøp på overtid

Redningshelikopter mer på verksted enn i lufta

Les mer om de danske redningshelikoptrenes historie i denne artikkelen i Ingeniøren .

Se flere bilder av den siste flyturen på Spotters.dk .

Foto: Flyvevåbnet