GIR SYSTEMFORSTÅELSE: Tom Johansen (t.v) og Jens Eirik Norberg har konstruert denne NH90-prosedyresimulatoren. Den er laget for å gi teknikerne systemforståelse av den avanserte maskinen de nå straks skal begynne å jobbe med. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Bygde egen NH90-simulator

NH90

  • Alle de 14 helikoptrene Norge har bestilt tilhører fregattversjonen (NFH) med norsk tilpasning. Men Norge skiller samtidig mellom kystvaktkonfigurasjon (8 stk.) og fregattkonfigurasjon (6 stk.), der de sistnevnte blir utrustet med sensorer og våpen til bruk i antiubåtkrigføring. Rollebytte skal på papiret kunne gjennomføres på fire timer
  • Det kommer to maskiner til Bardufoss i år, og planen er at de seks første helikoptrene skal være på plass i løpet av 2011. Norges 14 helikoptre kan være ferdig levert rundt 2016
  • Den norske NH-90-anskaffelsen har en budsjettramme på nærmere seks milliarder kroner
  • Det utvikles i alt 22 forskjellige varianter av NH90. I konfigurasjonen vil de norske maskinene ligne mest på sjøvariantene til Nederland, Frankrike og Italia

KJEVIK: Simulatoren har vakt oppsikt etter at deler av systemet ble demonstrert på en simulatorkonferanse i Tyskland.

Andre NH90-brukere hadde bestilt et tilsvarende treningsmedium fra industrien, som ennå ikke var ferdig og som kostet millionvis av euro – og de lot seg imponere over at løsningen befant seg på en liten USB-minnepinne fra Kjevik.

– Vi har fått bygget opp stor kompetanse lokalt, og i dette tilfellet kunne vi bruke den til å lage et lavkostalternativ skreddersydd egne behov, forteller Inge Solvik som er sjef for Luftforsvarets tekniske skole.

Les også sakene:

Motortrøbbel for første NH90

Først med NH-90 til sjøs









Oberstløytnant Inge Solvik er sjef for Luftforsvarets tekniske skole på Kjevik.
Lommelykt og fille Oberstløytnant Inge Solvik er sjef for Luftforsvarets tekniske skole på Kjevik. Bak er deler av Sea King-maskinen "068" som havarerte utenfor Bodø i 1986. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

Lommelykt og fille

Det er Jens Eirik Norberg, som er hovedinstruktør på NH90, og Tom Johansen som har konstruert det de selv betegner som en prosedyretrener som emulerer kjernesystemene i et NH90-helikopter.

– Den er rettet mot teknisk trening for både teknisk og operativt personell. Tanken er at jo bedre forståelse teknikere og piloter har for hverandres oppgaver, jo mer effektivt kan de kommunisere og jobbe sammen, sier Norberg.

Han forklarer at simulatoren er laget for å gi en forståelse av hvordan den femskjerms glasscockpiten fungerer. Systemforståelse og «knottologi» er stikkord.

– Enkelt fortalt var jobben til teknikerne tidligere å gå over maskinen med lommelykt og fille. Nå må teknikerne inn i cockpit for å laste ned data fra diagnose- og vedlikeholdssystemene om bord som overvåker og gir status på alle komponenter. NH90 blir et revolusjonerende system for alle som opererer dem, påpeker Norberg.





Første teknikerkull

Luftforsvarets skolesenter Kjevik (LSK) har som mål å være Forsvarets spydspiss når det gjelder læringsmiljø, fag og pedagogikk.

For tiden er en av de viktigste oppdragene til LSK å utdanne teknikere på kystvakt- og fregatthelikoptrene NH90 som Forsvaret i disse dager er i ferd med å ta levering av. De seks første helikoptrene skal være på plass i løpet av 2011.

– Et av oppdragene våre er å understøtte anskaffelsesprosjekter. Det vil si at når NH90 er klar til levering, er vi også klare med vårt utdanningsløp. I dette tilfellet har vi fått mer tid enn vanlig, sier Solvik.

De første som får NH90-typekurset på Kjevik startet i oktober og blir ferdige denne måneden. Dette er tolv teknikere, både mekanikere og avinoikere, som i dag jobber på Lynx på Bardufoss og Lynx/Sea King på Hovedverkstedet på Kjeller.

De har nytt godt av i stor grad egenprodusert undervisningsmateriell. Det vil si, grunnlaget kommer fra AgustaWestland-fabrikken, men statiske powerpoint- og pdf-dokumenter er bearbeidet til animasjoner til bruk i det papirløse klasserommet.





Bruker F-16-erfaring

Den digitale læringsplattform (LMS) er det bygd opp mye kompetanse rundt på Kjevik. Da F-16 fikk midtlivsoppdatering (MLU) på midten av 1990-tallet, med ny avionikk og nesten ny cockpit, gikk Norge og Nederland sammen om å anskaffe en softwarebasert vedlikeholdssimulator.

Det kommer ikke til å bli enkelt å skru på virkelige NH90-maskiner heller. Derfor går Norge og Nederland, pluss Frankrike, igjen sammen om å bestille en virtuell vedlikeholdstrener etter modell fra treningsverktøyet for F-16.

– Dette er ikke akkurat hyllevare. Vi er i ferd med å definere kravspesifikasjonene for denne nå og kan basere oss på nesten 15 års erfaring fra F-16 TTP. Derfor vet vi hva vi vil ha og kan være en intelligent kunde, forklarer Solvik.

Planen er at vedlikeholdssimulatoren skal være på plass i 2012. Da får hver elev får en fireskjermløsning med hvert sitt virtuelle NH90 å trene ferdigheter og prosedyrer på.

Veteranen F-16: Akutt mangel på teknikere

Teknikerstudentene på Kjevik trener ikke bare virtuelt, de kan også skru på to såkalte hangardronninger - to utrangerte F-16, henholdsvis fra Nederland og USA. Nærmest er et F-16A Block 15, opprinnelig levert det amerikanske flyvåpenet i 1982. Maskinen har fortsatt de fleste systemer inntakt, slik at det kan takses ut på rullebanen og gjennomføre oppstartsprosedyrer. Foto: Per Erlien Dalløkken