Tre personer har fått status som mistenkte i forbindelse med forliset til KNM Helge Ingstad.
Tre personer har fått status som mistenkte i forbindelse med forliset til KNM Helge Ingstad. (Foto: NTB Scanpix)

Helge Ingstad

Politiet: Tre personer mistenkt etter Helge Ingstad-ulykken

Politiet opplyser til NRK at Losen, vaktsjefen på fregatten og en ansatt på trafikksentralen på Fedje har status som mistenkte.

NRK melder at tre personer nå har status som mistenkt etter at fregatten KNM Helge Ingstad kolliderte med tankskipet Sola TS.

Ulykken fant sted i Hjeltefjorden i Hordaland 8. november i fjor (se tidslinje nederst i saken). Siden den tid har politiet gjennomført om lag 60 avhør i saken.

Bjørn Mevatne, som er Vest politidistrikts påtaleansvarlige i saken, sier til NRK at losen på Sola TS ble mistenkt tidlig.

– Etter nærmere etterforskning har vi registrert mistenktstatus på vaktsjef på fregatten og en ansatt på Fedje VTS, sier Mevatne til NRK.

Mistenkt for uforstand i tjenesten

Losen på tankskipet skal ha vært mistenkt for brudd på navigasjonsreglene siden kort tid etter ulykken. Reglene som kan ha blitt brutt går blant annet ut på om skipet lå riktig i farvannet og ga riktig signal til KNM Helge Ingstad som kom imot.

Den mistenkte på fregatten er vaktsjefen som var ansvarlig på broen da kollisjonen fant sted, opplyser Mevatne til NRK. 

Personen ved trafikksentralen på Fedje skal være mistenkt for uforstand i tjenesten.

Ingen har foreløpig status som siktet.

Natt til 2. april utførte Politiet og Statens Havarikommisjon for transport (SHT) en rekonstruksjon av ulykken. Avdelingsdirektør Dag Sverre Liseth sier at nattens seilas var givende for å forstå det som skjedde før og under kollisjonen.

– Vi har sett aspekter nå som vi ikke gjorde før rekonstruksjonen, sier Liseth til TU.

KNM Helge Ingstad ligger fortsatt på lekteren BOA Barge 33 ved Haakonsvern i Bergen. Foto: Tore Stensvold

– Sett nærmere på skadeomfanget

Han sier at SHT fortsatt holder på med analyser av hva som skjedde i forkant av kollisjonen. Havarikommisjonen har også hatt inspektører om bord på fregatten, som fortsatt ligger på lekteren BOA Barge 33 ved Haakonsvern i Bergen.

– Vi har vært om bord og sett nærmere på skadeomfanget. Vi har gått igjennom de elementene som er viktig for å forstå hvordan skipet kunne gå ned, iser Liseth.

SHT har både programvare og kompetanse for å kunne beregne og simulere det som skjedde da fartøyet sank.

Politiet startet sin etterforskning dagen etter havariet, og har tidligere uttalt at de forventer å være ferdig tidligst juni i år.

Foreløpig rapport avdekket kritiske feil

Her kan du lese den foreløpige rapporten fra havarikommisjonen.

Da rapporten kom i 29. november kom det frem at alle fregattene i nansen-klassen - fem inkludert «Helge Ingstad» - har alvorlige konstruksjonsfeil som bidro til at skipet sank:

1. Da «Helge Ingstad» fikk en flenge i skroget etter kollisjonen med Sola TS fosset vannet inn i aktre generatorrom. Her skulle det stoppet, med ble i stedet ført videre til gir-rommet via en hul propellaksling.

KNM Helge Ingstad tømmes for alt som er ødelagt av mange måneder under vann. Foto: Tore Stensvold

2. Når gir-rommet fylles opp med vann, trenger vannet seg videre til aktre og forre maskinrom. Kommisjonen antar at disse to feilene også gjelder de øvrige fire fregattene i Nansen-klasse.

I rapporten påpekes det også at mannskapet om bord fregatten har hatt en oppfatning om at Sola TS var et stasjonært objekt.

Kommentarer (44)

Kommentarer (44)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå