MARITIM

Norsk rederi bygger verdens første hydrogendrevne lasteskip

Egil Ulvans Rederi fra Trondheim vant kontrakten med Heidelberg Cement og Felleskjøpet om å bygge og drifte et nullutslipps bulkskip i 15 år.

To Flettner-rotorer vil i lange perioder være nok til å drive skipet framover i 8 knop langs den planlagte ruten Østlandet-Rogaland for 5.500-tonneren. Fem containere (med plass til +5) på akterskipet inneholder trykkbeholdere med H2 for ABC/CMB-motoren .
To Flettner-rotorer vil i lange perioder være nok til å drive skipet framover i 8 knop langs den planlagte ruten Østlandet-Rogaland for 5.500-tonneren. Fem containere (med plass til +5) på akterskipet inneholder trykkbeholdere med H2 for ABC/CMB-motoren . Illustrasjon: Norwegian Ship Design TNSDC/Ulvan
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
24. mars 2021 - 23:35
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.