Egil Ulvans Rederi

Norsk rederi bygger verdens første hydrogendrevne lasteskip

Egil Ulvans Rederi fra Trondheim vant kontrakten med Heidelberg Cement og Felleskjøpet om å bygge og drifte et nullutslipps bulkskip i 15 år.

To Flettner-rotorer vil i lange perioder være nok til å drive skipet framover i 8 knop langs den planlagte ruten Østlandet-Rogaland for 5.500-tonneren. Fem containere (med plass til +5) på akterskipet inneholder trykkbeholdere med H2 for ABC/CMB-motoren .
To Flettner-rotorer vil i lange perioder være nok til å drive skipet framover i 8 knop langs den planlagte ruten Østlandet-Rogaland for 5.500-tonneren. Fem containere (med plass til +5) på akterskipet inneholder trykkbeholdere med H2 for ABC/CMB-motoren . (Illustrasjon: Norwegian Ship Design TNSDC/Ulvan)

Egil Ulvans Rederi fra Trondheim vant kontrakten med Heidelberg Cement og Felleskjøpet om å bygge og drifte et nullutslipps bulkskip i 15 år.

Bulkskipet får lastekapasitet på 5.500-tonn og skal frakte korn, stein og byggematerialer langs kysten, kun drevet av hydrogen og rotorseil.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå