Fra den gamle Saab-fabrikken i Trollhättan, som nå eies av elbilprodusenten Nevs.
Fra den gamle Saab-fabrikken i Trollhättan, som nå eies av elbilprodusenten Nevs. (Foto: Nevs)

NEVS

Nå er det klart: En av verdens største batterifabrikker bygges i Sverige

Stor investering i batterifabrikk ved den gamle Saab-fabrikken.

Nå skal det bygges en batterifabrikk på området til den gamle Saab-fabrikken i Trollhättan.

NEVS – elbilprodusenten som har tatt over restene av Saabs bilvirksomhet – har fått inn en ny partner. Dette er kinesiske GSR Capital. 

De mener at batterifabrikken kan bli en av verdens største, skriver Dagens Industri.

Under en pressekonferanse onsdag kom det frem at GSR investerer 500 millioner dollar i NEVS. Det gir ikke GSE Capitals noen majoritet i selskapet, skriver avisen. 

Kjøpte Nissans batteriselskap

Fra signering av avtale mellom NEVS og GSR.
Fra signering av avtale mellom NEVS og GSR. Foto: NEVS

GSR er ingen nykommer i batteriverdenen. Det kinesiske selskapet kjøpte i fjor Nissans andel i batteriforetaket AESC som har levert batterier til Nissans biler. Det er AESC som skal etableres i Trollhättan, skriver Dagens Industri.

Planen er å innen fem år ha en produksjonskapasitet på 30 gigawattimer i året, og produsere batterier til inntil 500.000 biler i året. Dermed er det ikke utelukkende NEVS-biler de tenker å produsere batterier til.

Dette kan skape opp mot 1000 jobber, skriver avisen. NEVS beskriver GSRs investering som livsviktig for selskapet. 

Det eksisterer allerede planer om å bygge en batterifabrikk i Sverige. Dette er det selskapet Northvolt som står bak. De har fått en milliardinvestering fra den europeiske investeringsbanken EIB. Dette skal gjøre at de kan etablere en pilotfabrikk i Skellefteå i Sverige.

Flere er bedre

Skisse til celler som kan produseres av ved den foreslåtte batterifabrikken til Northvolt i Sverige.
Skisse til celler som kan produseres av ved den foreslåtte batterifabrikken til Northvolt i Sverige. Bilde: Northvolt

Til Dagens Industri sier Northvolts informasjonssjef Jesper Wigardt at det er behov for at det etableres en europeisk verdikjede for batterier, og at det kommer til å bli behov for mange aktører for å skape lokal forsyning.

Flere aktører vil derfor kunne bidra til at det skapes en klynge av batteriprodusenter med teknologi og kompetanse som kommer hele bransjen til gode, mener Wigardt.

Ifølge svenske Elbilen skal det være snakk om å bygge batterier, men ikke å produsere celler. Altså vil de i tilfelle måtte importere celler. Det kan også være en mulighet for Northvolt å på sikt selge celler til denne fabrikken.

Startet produksjon av biler i Kina

Fra lanseringen av NEVS 9-3 i desember.
Fra lanseringen av NEVS 9-3 i desember. Foto: NEVS

NEVS startet opp serieproduksjon av sin første bil NEVS 9-3 i Kina i desember. Dette er i bunn og grunn en elektrisk utgave av den gamle Saab 9-3. 

Denne bilen skal kun selges i Kina, men ifølge Ny Teknik kan det tenkes at det startes produksjon av elbiler i Trollhättan allerede mot slutten av 2018.

  • Les flere artikler om elbil.

Kommentarer (9)

Kommentarer (9)