ELBIL

Nå er prisen på Audis elbil klar

Skal koste 765.000 kroner i Tyskland. Men alle vil ikke få bilen i år.

Fra visningen av Audi E-tron Quattro i Genève.
Fra visningen av Audi E-tron Quattro i Genève. Foto: Marius Valle
Marius ValleMarius ValleJournalist
15. mars 2018 - 10:24 | Endret 15. mars 2018 - 13:38

Nå er prisen på Audi E-Tron Quattro ute. 

Audi-direktør Rupert Stadler melder nå at de indikerer en pris på 80.000 euro (765.000 kroner) i Tyskland. Dette kom frem under Audis årlige pressekonferanse i Tyskland i dag.

Det er imidlertid ikke nødvendigvis prisen på bilen i Norge.

– Dette er en tysk prisindikasjon, som vil være interessant for norske kunder. Men vi har ikke noen spesifikk norsk prisindikasjon å by på nå. Men den tyske er en indikasjon vi kommer til å kommunisere til våre kunder, siden den vil være relevant for andre markeder også, sier talsperson for Audi i Norge, Øyvind Rognlien Skovlien.

Norsk pris kan tenkes å bli lavere. I Tyskland er det i motsetning til i Norge merverdiavgift på elbiler. Denne ligger på 19 prosent. 

Om vi trekker fra denne reduseres prisen til 67226 euro. Det tilsvarer omtrent 638.000 kroner etter dagens kurs.

Men det er ikke dermed sagt at dette blir prisen i Norge. 

Alle med reservasjon får ikke bil i år

Bilen skal settes i produksjon midtveis i året, og vil leveres til kunder i høst. Nær 4000 nordmenn har så langt reservert mulighet til å kjøpe bilen.

På spørsmål fra Teknisk Ukeblad om hvorvidt alle som har reservert E-Tron Quattro i Norge så langt kan forvente å få levert bil i år, svarer Audi-styremedlem for salg og markedsføring Bram Schot at det neppe vil skje.

– En liten del, ja, men selvsagt ikke alle, sier Schot.

Audi E-tron Quattro i Genève. <i>Foto:  Marius Valle</i>
Audi E-tron Quattro i Genève. Foto:  Marius Valle

Audi har ellers planer om å lansere flere elbiler.

– Innen 2025 vil vi ha rundt 20 elektrifikserte modeller. Halvparten av disse vil være rene elbiler. Dette sa Stadler.

E-tron Quattro ble igjen vist frem under dagens pressekonferanse.

On demand

Her ble det også forklart at bilen kommer med Audi on demand, som gir mulighet til å bestille nye funksjoner til bilen gjennom My Audi-appen.

De skal lansere fire nye elektriske SUV-er i Kina de kommende årene mot 2022. Dette fordi kineserne ikke bare elsker SUV-er, men også fordi dette er et modent marked for elbiler. Hvorvidt noen av disse kommer til Europa er ikke kjent.

Innen 2025 vil de ha rundt 20 elektrifiserte modeller. Halvparten av disse vil være rene elbiler, ifølge Stadler.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Samtidig viste Audi-sjefen frem en konseptbil, en elektrisk «grand tourer», E-Tron GT, som skal komme i produksjon om et par år.

De sier også at de har som mål å realisere selvkjørende biler i urbane miljøer innen 2021. Dette skal de gjøre gjennom sitt selvkjøringsselskap AID. Det skal gi helt selvkjørende drosjer i byer innen tre år.

Målet er å tilby mobilitet til alle, også til de som ikke ønsker å eie egen bil, forteller Stadler. 

Alle E-tron-detaljer ikke kjent

Audi viste frem prototypen av E-tron Quattro under bilmessen i Genève i forrige uke. Det etter at har vist frem konseptmodellen E-tron Quattro med jevne mellomrom siden høsten 2015.

Produksjonsmodellen ser ut til å bli relativt lik konseptet, med unntak av noen endringer.

Audi har enda ikke sluppet alle detaljene om bilen. Det handler antakelig ikke om at de ikke har bestemt seg for spesifikasjoner, men mest om at de vil sikre seg så mye oppmerksomhet rundt bilen som mulig. Så ved å slippe små drypp av opplysninger, holder de interssen vedlike.

Det som er kjent til nå er at E-tron Quattro blir en femseters SUV, at den får mulighet for kamera i stedet for sidespeil, og at den har blitt litt høyere bak enn konseptmodellen.

Audi E-Tron Quattro prototype. <i>Foto:  Marius Valle</i>
Audi E-Tron Quattro prototype. Foto:  Marius Valle

Leder for E-tron-serien hos Audi, Jens van Eikels, bekreftet under bilmessen i Genève til Teknisk Ukeblad at bilen både vil ha mulighet for taklast og tilhenger. De har imidlertid ikke oppgitt noen tilhengervekt.

Til sammenligning kan Tesla Model X trekke over to tonn.

Fortsatt mulig å reservere

Ellers er det kjent at bilen kan lades med effekt på inntil 150 kilowatt. Batteristørrelsen er ventet å ligge på rundt 95 kilowattimer.

Det er fremdeles mulig å reservere en plass i køen. Interesserte kan betale et depositum på 20.000 kroner for å være blant de første som får anledning til å skrive kjøpskontrakt, og dermed være blant de første som får bilen.

Talsperson for Audi i Norge, Øyvind Rognlien Skovlien, sa tidligere i dag til Teknisk Ukeblad at de hadde i overkant av 3800 norske reservasjoner så langt.

I tillegg har en del registrert seg som interesserte uten å reservere plass, og med disse er det i overkant av 10.000 personer som har vist interesse i Norge.

Han kunne før Audis pressekonferanse ikke si noe om hvorvidt alle som har reservert plass i køen vil kunne forvente å få bil levert i år, men at de forventer god tilgang til biler når de åpner for bestilling og produksjon.

  • Les flere saker om elbil.
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.