MARITIM

MF Ytterøyningen: Nærmer seg årsak til brann og eksplosjon

Den endelige årsak til brannen og eksplosjonen om bord i fergen MF Ytterøyningen er foreløpig ikke fastslått. Norled og Sjøfartsdirektoratet håper å ha svaret klart i løpet av noen dager.

Norled bygger om de tre Nesodden-fergene Kongen, Dronningen og Prinsen til batteridrift. Der er det også Westcon/Corvus som leverer batterier og elektro- og styringssystemer.
Norled bygger om de tre Nesodden-fergene Kongen, Dronningen og Prinsen til batteridrift. Der er det også Westcon/Corvus som leverer batterier og elektro- og styringssystemer. Foto: Tore Stensvold
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
11. nov. 2019 - 16:34

Det er fortsatt flere teorier om hva som utløste brannen i batterirommet på MF Ytterøyningen og hva som skjedde etterpå.

Både Norled og Sjøfartsdirektoratet er enige om at det ikke er noe galt med batterier som system, men at det dreier seg om en enkelthendelse. 

Vis mer

– Vi jobber med å komme til bunns i den utløsende årsak og videre hendelsesforløp. Før vi har to streker under svaret, ønsker vi ikke å spekulere, sier teknisk direktør Sigvald Breivik i Norled til TU.

Heller ikke Sjøfartsdirektoratet sitter med noen klar formening om årsak, men regner med at svarene kommer snart.

Møte

Tirsdag skal det være et møte med alle berørte parter, det vil blant annet si politiet, Kripos, Sjøfartsdirektoratet, Norled, Westcon Power & Automation, Westcon Yard, Corvus Energy og DNV GL.

MF Ytterøyningen ble levert fra Fiskerstrand Verft i 2006. <i>Foto:  Fiskerstrand Verft</i>
MF Ytterøyningen ble levert fra Fiskerstrand Verft i 2006. Foto:  Fiskerstrand Verft

Senioringeniør Kolbjørn Berge i Sjøfartsdirektoratet håper møtet vil bringe dem nærmere en konklusjon.

– Dokumentasjon og bevis må gjennomgås til vi sitter igjen med rotårsak, sier Berge.

Så langt er det ikke framkommet noe som skulle tilsi at andre ferger eller skip med batterisystemer må gjøre strakstiltak. I så fall ville Sjøfartsdirektoratet straks gått ut med det. 

Vis mer

 Enkelthendelse

– Selv om det ikke er systemfeil, kan resultatene av undersøkelsene om brannårsaken og eksplosjonen medføre endringer eller tilpasninger av regelverk og retningslinjer som gjelder installasjon og bruk av batterisystemer fra enten oss eller DNV GL, sier Berge til TU.

Han er veldig fornøyd med alle de involverte partenes innsats for å komme til bunns i problematikken.

– Det er full transparens og ingen som holder tilbake informasjon. Vi er spesielt glade for at det er norsk leverandør av batterisystemet og ikke et lite utenlandsk firma som bare oppgir et telfonnummer. Her er det partnere som kjenner hverandre og har godt samarbeid, sier Berge.

Finansidrektør Christian Knutsen og administrerende direktør Bente Hetland i North Sea Container Line er svært opptatt av å ha mest mulig miljøvennlige skip. De har stor tro på ammoniakk.
Les også

Får verdens første containerskip på ammoniakk

Ingen strakstiltak

Norled har hittil fem ferger med batterisystem, en under bygging og en til ombygging. I lys av ulykken på MF Ytterøyningen har de vurdert om det skulle være behov for tiltak, men ikke funnet grunn til det.

Fiskerstrand Verft leverte fergen i 2006. Den ble i våres bygget om til hybrid drift ved Westcon Yard i Ølen. Westcon Power & Automation hadde kontrakt på ombyggingen, med Corvus Energy som underleverandør av batterier.

MF Ytterøyningen ligger ved Westcon Verft i Ølensvåg. <i>Foto:  Sjøfartsdirektoratet</i>
MF Ytterøyningen ligger ved Westcon Verft i Ølensvåg. Foto:  Sjøfartsdirektoratet

Vannkjølt

Batteriene om bord på MF Ytterøyningen var de første av typen Orca ESS med vannkjøling. De ble typegodkjent av DNV GL tidligere i år.

Senioringeniør Sverre Eriksen i DNV GL opplyser til TU at de jobber tett med Corvus for å finne årsak.

– Vi er like interessert i å finne ut av det så raskt som mulig som alle andre, sa Eriksen til TU for en drøy uke siden.

Sjøfartsdirektoratet har ingen formening om at brannen kan være knyttet til at dette var de første i sitt slag som er installert om bord på noen ferge.

HAV Group har designet fergene til Fjord1 og skal levere elektriske og autonome system og funksjoner. Fergene skal inn på E39 Lavik-Oppedal i september 2026. Fergene tar 120 PBE og 399 passasjerer. De bygges ved Tersan i Tyrkia.
Les også

Fjord1: : Velger Tyrkia som byggested for selvkjørende ferger

Sikkerhetsmelding

Sjøfartsdirektoratet sendte mandag etter brannen ut en foreløpig sikkerhetsmelding i samråd med batteriprodusenten Corvus. Der påpekes det at alle batteriinstallasjoner på skip til enhver tid må være tilkoblet for å sikre tilgang til alarmsystemer og feilkilder.

Foto av dekk til ferga MF Ytterøyningen, tatt torsdag 10. oktober etter batteribrannen. <i>Foto:  Bergen Brannvesen</i>
Foto av dekk til ferga MF Ytterøyningen, tatt torsdag 10. oktober etter batteribrannen. Foto:  Bergen Brannvesen

I sikkerhetsmeldingen oppfordres også til ny risikovurdering knyttet til farene ved mulig gassutvikling ved en brann/hendelse med batteriinstallasjonene.

Batteripakkene om bord på ferga var frakoblet da det oppsto røykutvikling og brann torsdag kveld. Brannen ble slokket, men fredag morgen oppsto det en eksplosjon i batterirommet.

Corvus Energy påpeker at det er svært viktig at slukkeprosedyrer følges og at det tas kontakt med serviceavdelingen deres for veiledning om det oppstår uavklarte situasjoner.

Direktør for forskning og innovasjon i Vard, Håvard Vollset Lien, sier at Ocean Charger-prosjektet er et viktig skritt på veien til nullutslippskip offshore.
Les også

Lader offshoreskip direkte fra vindturbin

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.