Maritim

MF Ytterøyningen: Fortsatt ikke fjernet batterier

Hensynet til sikkerhet for mannskapet har gjort at de brannskadde batteriene fortsatt ikke er hentet ut av MF Ytterøyningen.

MF Ytterøyningen ligger ved Westcon Verft i Ølensvåg.
MF Ytterøyningen ligger ved Westcon Verft i Ølensvåg. Foto: Sjøfartsdirektoratet
Tore StensvoldTore Stensvold– Journalist
1. nov. 2019 - 14:00

Først onsdag denne uka, 20 dager etter brannen om bord i hybridfergen Ytterøyningen, begynte et møysommelig arbeid med å demontere og ta ut batterimodulene.

Bilder og video politiet har tatt som del av sine undersøkelser, ble lagt til grunn for planlegging av demontering.

Ferjesambandet mellom Bodø og Moskenes i Lofoten holdes stengt inntil videre etter at ferja MF «Landegode» kolliderte med ferjekaia på Moskenes ved 20-tida torsdag kveld.
Les også:

Moskenes ferjekai blir reparert i dag

Liten brann

DETTE ER SAKEN

Norled-fergen MF Ytterøyningen fikk brann i batterirommet på kvelden, torsdag 10. oktober.

Den ble raskt slukket med det innebygde anlegget. Fredag 11. oktober, 11–12 timer etter brannen, skjer det en eksplosjon i tilknytning til batterirommet. Ingen personer ble skadet.

MF Ytterøyningen ble ombygget til batterihybrid drift i juni 2019. Kontraktpartner: Westcon Power & Automation. Batterileverandør: Corvus Energy.

Bildene viste at det var en relativt begrenset del av batteripakkene som var brannskadet. Totalt hadde Norled-fergen batterier på 2 MWh.

– Det betyr at det fortsatt er mye strøm og energi igjen i batterirommet. Av hensyn til mannskapets sikkerhet måtte arbeidet planlegges veldig nøye. Vi ønsker å finne årsaken så fort som mulig, men ikke på bekostning av trygghet for dem som skal gjøre jobben, sier administrerende direktør Geir Bjørkeli i Corvus Energy.

Corvus regner med at de får demontert og tatt ut batteriene i løpet av helgen.

– Vi håper at brannårsaken da kan finnes raskt, men det er vanskelig å si nå, sier Bjørkeli.

Kommunikasjonsdirektør Marianne Frønsdal i Norled opplyser til TU at granskningen fortsatt pågår og at rederiet ikke kan si hvor lang tid den tar.

– Det er mange parter som er inne i granskningsfasen og vi avventer med å kommentere mer om status til vi vet mer fakta, sier Frønsdal.

Hovedleverandør

Fiskerstrand Verft leverte fergen i 2006. Den ble i våres bygget om til hybrid drift ved Westcon Yard i Ølen. Westcon Power & Automation hadde kontrakt på ombyggingen, med Corvus Energy som underleverandør av batterier.

MF Ytterøyningen

Bygget: Fiskerstrand Verft 2006

Design: Multi Maritime

Lengde: 49,8 meter

Bredde. 14 meter

Passasjerer: 160

Biler: 38 (PBE)

Administrerende direktør Gunvald A. Mortvedt i Westcon Power & Automation er like utålmodig som alle andre på å finne årsaken til brann en og den overraskende eksplosjonen 11-12 timer etter brannen.

– Vi jobber tett med Sjøfartsdirektoratet, Norled, DNV GL og Corvus og andre for å få ut batteriene på en trygg måte og finne årsaken, sier Mortvedt til TU.

DNVs tekniske direktør Geir Dugstad overleverer godkjenningen til HD KSOEs Sungkon Han.
Les også:

Kjernekraftdrevet skipskonsept får godkjenning

Vannkjølt

Batteriene om bord på MF Ytterøyningen var de første av typen Orca ESS med vannkjøling. De ble typegodkjent av DNV GL tidligere i år.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Stå samlet når lykkeboblen sprekker 
Foto av dekk til ferga MF Ytterøyningen, tatt torsdag 10. oktober etter batteribrannen. Foto:  Bergen Brannvesen
Foto av dekk til ferga MF Ytterøyningen, tatt torsdag 10. oktober etter batteribrannen. Foto:  Bergen Brannvesen

Senioringeniør Sverre Eriksen i DNV GL opplyser til TU at de jobber tett med Corvus for å finne årsak.

– Vi er like interessert i å finne ut av det så raskt som mulig som alle andre, sier Eriksen.

Sjøfartsdirektoratet har ingen formening om at brannen kan være knyttet til at dette var de første i sitt slag som er installert om bord på noen ferge. Heller ikke DNV GL kan si noe om det foreløpig.

Politioverbetjent Torgeir Fosse ved Kvinnherad lensmannskontor leder politiets etterforskning.

– Jeg kan ikke si noe mer ennå, men vi samarbeider med Norled og Westcon i det videre arbeidet, sier Fosse til TU.

Små summer har gitt store resultater, poengterer Håkon Haugli i Innovasjon Norge.
Debatt

Elfergene – en historie om innovasjon, risiko og risikoavlastning

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.