MF Ytterøyningen batteribrann

MF Ytterøyningen: Fortsatt ikke fjernet batterier

Hensynet til sikkerhet for mannskapet har gjort at de brannskadde batteriene fortsatt ikke er hentet ut av MF Ytterøyningen.

MF Ytterøyningen ligger ved Westcon Verft i Ølensvåg.
MF Ytterøyningen ligger ved Westcon Verft i Ølensvåg. (Foto: Sjøfartsdirektoratet)

Hensynet til sikkerhet for mannskapet har gjort at de brannskadde batteriene fortsatt ikke er hentet ut av MF Ytterøyningen.

Først onsdag denne uka, 20 dager etter brannen om bord i hybridfergen Ytterøyningen, begynte et møysommelig arbeid med å demontere og ta ut batterimodulene.

Bilder og video politiet har tatt som del av sine undersøkelser, ble lagt til grunn for planlegging av demontering.

Les også

Liten brann

DETTE ER SAKEN

Norled-fergen MF Ytterøyningen fikk brann i batterirommet på kvelden, torsdag 10. oktober.

Den ble raskt slukket med det innebygde anlegget. Fredag 11. oktober, 11–12 timer etter brannen, skjer det en eksplosjon i tilknytning til batterirommet. Ingen personer ble skadet.

MF Ytterøyningen ble ombygget til batterihybrid drift i juni 2019. Kontraktpartner: Westcon Power & Automation. Batterileverandør: Corvus Energy.

Bildene viste at det var en relativt begrenset del av batteripakkene som var brannskadet. Totalt hadde Norled-fergen batterier på 2 MWh.

– Det betyr at det fortsatt er mye strøm og energi igjen i batterirommet. Av hensyn til mannskapets sikkerhet måtte arbeidet planlegges veldig nøye. Vi ønsker å finne årsaken så fort som mulig, men ikke på bekostning av trygghet for dem som skal gjøre jobben, sier administrerende direktør Geir Bjørkeli i Corvus Energy.

Corvus regner med at de får demontert og tatt ut batteriene i løpet av helgen.

– Vi håper at brannårsaken da kan finnes raskt, men det er vanskelig å si nå, sier Bjørkeli.

Kommunikasjonsdirektør Marianne Frønsdal i Norled opplyser til TU at granskningen fortsatt pågår og at rederiet ikke kan si hvor lang tid den tar.

– Det er mange parter som er inne i granskningsfasen og vi avventer med å kommentere mer om status til vi vet mer fakta, sier Frønsdal.

Hovedleverandør

Fiskerstrand Verft leverte fergen i 2006. Den ble i våres bygget om til hybrid drift ved Westcon Yard i Ølen. Westcon Power & Automation hadde kontrakt på ombyggingen, med Corvus Energy som underleverandør av batterier.

MF Ytterøyningen

Bygget: Fiskerstrand Verft 2006

Design: Multi Maritime

Lengde: 49,8 meter

Bredde. 14 meter

Passasjerer: 160

Biler: 38 (PBE)

Administrerende direktør Gunvald A. Mortvedt i Westcon Power & Automation er like utålmodig som alle andre på å finne årsaken til brann en og den overraskende eksplosjonen 11-12 timer etter brannen.

– Vi jobber tett med Sjøfartsdirektoratet, Norled, DNV GL og Corvus og andre for å få ut batteriene på en trygg måte og finne årsaken, sier Mortvedt til TU.

Les også

Vannkjølt

Batteriene om bord på MF Ytterøyningen var de første av typen Orca ESS med vannkjøling. De ble typegodkjent av DNV GL tidligere i år.

Foto av dekk til ferga MF Ytterøyningen, tatt torsdag 10. oktober etter batteribrannen. Foto: Bergen Brannvesen

Senioringeniør Sverre Eriksen i DNV GL opplyser til TU at de jobber tett med Corvus for å finne årsak.

– Vi er like interessert i å finne ut av det så raskt som mulig som alle andre, sier Eriksen.

Sjøfartsdirektoratet har ingen formening om at brannen kan være knyttet til at dette var de første i sitt slag som er installert om bord på noen ferge. Heller ikke DNV GL kan si noe om det foreløpig.

Politioverbetjent Torgeir Fosse ved Kvinnherad lensmannskontor leder politiets etterforskning.

– Jeg kan ikke si noe mer ennå, men vi samarbeider med Norled og Westcon i det videre arbeidet, sier Fosse til TU.

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå