ELBIL

Mercedes-Benz planlegger ingen ny hydrogenbil

Tysk bilindustris holdning: Ingen personbiler med hydrogen på planen.

Mercedes-Benz GLC F-CELL lages i 3000 eksemplarer. Så er det slutt.
Mercedes-Benz GLC F-CELL lages i 3000 eksemplarer. Så er det slutt. Bilde: Daimler AG - Global Communicatio
Marius ValleMarius ValleJournalist
28. apr. 2020 - 17:00

I forrige uke ble det kjent at Daimler og Volvo går sammen om å utvikle brenselceller til lastebiler. Sammen skal de gjøre hydrogenlastebiler klare for serieproduksjon.

Samtidig går det mot stans i utviklingen av personbiler med brenselceller hos Daimler. De lanserte for noen år tilbake en utgave av SUV-en GLC med brenselceller. Den siste av til sammen 3000 eksemplarer ruller snart ut av fabrikken, og med den blir det en usikker fremtid for hydrogenbiler med stjerne i fronten.

GLC F. Cell får ingen oppfølger. Mercedes ønsker å fokusere energien sin på batterielektriske biler, skriver avisen Süddeutsche Zeitung.

De flytter all aktivitet rundt brenselceller til lastebilsamarbeidet med Volvo. Dette samarbeidet er organisert som et fellesforetak mellom de to, hvor de eier halvparten hver. Volvo må inn med 600 millioner euro for sin halvpart.

Billigsalg

Daimler har puttet inn hele sin brenselcelledivisjon, som har over 25 års erfaring med utvikling av teknologien. De har latt divisjonen gå billig, skriver avisen.

Samtidig er det trolig lenge til hydrogenlastebiler blir et vanlig syn. Prisen gjenspeiler at det er mye utvikling som skal til før hydrogenlastebiler blir konkurransedyktige. Daimler Trucks-leder Martin Daum sier til avisen at slike må kjøre i ti år og ha ytelsen og effektiviteten til diesellastebiler. Det siste blir det vanskeligste, tror han.

Daimler har en litt vaklende fortid når det kommer til teknologien. Tidligere Daimler-sjef Dieter Zetsche sa for tre år siden at de ville redusere sine aktiviteter rundt hydrogenbiler. Et halvår senere snakket de igjen frem brenselceller som en del av fremtidens drivlinjer for personbiler.

Dette var i forbindelse med at GLC F-Cell skulle vises frem i produksjonsutgave høsten 2017. Men nå er det altså stopp også for denne bilen.  

Liten hydrogenoptimisme

BMWs hydrogenkonsept skal produseres i en liten serie, men BMW ser ikke for seg noen hydrogenbil i vanlig produksjon med det første. <i>Foto: BMW</i>
BMWs hydrogenkonsept skal produseres i en liten serie, men BMW ser ikke for seg noen hydrogenbil i vanlig produksjon med det første. Foto: BMW

Daimlers holdning til hydrogen i personbiler ser ut til å være omtrent som BMWs. De presenterte nylig detaljer om hydrogendrivlinjen i en kommende demonstrasjonsbil basert på SUV-en X5, som skal lages i en liten serie i 2022.

Tross mange års teknologiutvikling, og samarbeid med Toyota, ser ikke BMW hydrogen i personbiler som et alternativ på kort sikt. Et manglende nettverk av fyllestasjoner skal være en av de viktigste årsakene.

Audis hydrogenkonsept h-tron quattro concept. <i>Bilde: Audi</i>
Audis hydrogenkonsept h-tron quattro concept. Bilde: Audi

Dermed er det batterielektriske biler som er fokus også hos BMW.

Sist, men ikke minst; Volkswagen har flagget samme holdning som de to andre tyskerne. De tror at det vil gå minst ti år før personbiler med hydrogenbrenselceller kan konkurrere mot elbiler. VW legger ikke ned FoU-arbeidet på hydrogen, men sier at fokuset nå er på batteribiler.

Maskinist Ragnar Nygård (t.v.), Silje Restad Edvardsen og Knut Olav Bjørnholm – de to sistnevnte deler jobben som skipper og navigatør på «Skulebas» – på brua, der båten styres med topp moderne navigasjonsutstyr. De har testet båten siden i sommer og sier seg godt fornøyd så langt.
Les også

«Skulebas» gir elevene opplæring i det siste av skipsteknologi

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.