INDUSTRI

Måtte gi opp redningsplanen for bilskip med slagside

Se dronevideo.

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
7. jan. 2015 - 14:47

Redningsoperasjonen av bilskipet som ligger på en sandbanke ved innseilingen til Southampton viste seg å bli vanskeligere enn først antatt.

Undersøkelser om bord og nye beregninger viser at det er kommet en god del vann inn i fartøyet. Dermed måtte nye analyser og beregninger utføres. Ny tidsplan for bergingen er foreløpig ikke kjent.

Men skipet flyter nå av seg selv ved høyvann, sier talskvinne Julia Gosling ved britiske Maritime and Coastguard Agency (MCA) til Teknisk Ukeblad i 17-tiden onsdag.

Hun sier intensjonen nå er å taue henne til havn og sikre skipet, i påvente av en full gjennomgang av tilstanden. Deretter vil man avgjøre hva som skal gjøres for å rette opp skipet og redde lasten.

Les også: Overingeniør: Dette kan være årsaken til slagsiden

Myndigheter styrer

Planer for redning av skipet skal godkjennes av britiske myndigheter ved Secretary of State's Representative for Maritime Salvage & Intervention (SOSREP), Hugh Shaw.

MCA, tilsvarende Kystverket i Norge, koordinerer arbeidet og styrer informasjonen. MCA opplyser at Svitzer ville gjøre et forsøk onsdag, men legger nå nye planer.

Kommunikasjonsrådgiver Gabriella Stojicevic i Höegh Autoliners sier at så langt det har vært mulig å fastslå, er surringene av lasten intakt.

Det betyr at de ca. 1400 kjøretøy om bord, derav 1200 luksusbiler fra Jaguar Land Rover, ikke er forskjøvet.

Det er imidlertid ikke mulig å fastslå om lasten har unngått skader ettersom skipet har en slagside på rundt 50 grader.

Les også: Batterifergen er forsinket - skulle vært i drift 1. januar

Höegh Osaka ligger på sandbanken Bramble Bank ved Southampton etter at los og kaptein så det som tryggest å sette den på grunn på grunn av slagside.
Höegh Osaka ligger på sandbanken Bramble Bank ved Southampton etter at los og kaptein så det som tryggest å sette den på grunn på grunn av slagside.

Leter etter svar

Höegh Autoliners ulykkesteam opplyste mandag at de vil ta ut logger og data fra skipet for å finne årsak til ulykken. Så langt vet ikke Stojicevic om den informasjonen er hentet ut.

– Vi er selvsagt opptatt av å finne ut mest mulig om årsak så rakst som mulig. Det kan være avgjørende for å se om vi må gjøre tiltak med resten av flåten, sier hun til TU.

Ulykken skal granskes av britenes havarikommisjon for skipsulykker, The Marine Accident Incident Branch (MAIB).

– Vi er veldig interessert i den rapporten. Det er sikkert noe å ta lærdom fra, sier Stojicevic.

Les også: Bulkskip-forliset: Konstruksjonsfeil kan være årsaken

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Sagt opp ulovlig i verneperioden
Sagt opp ulovlig i verneperioden
Japanske Cougar Ace fikk slagside på 60 grader og forliste utenfor Alaska i 2006. Skipet ble reddet, men lasten på over 5000 Mazdaer ble ødelagt.
Japanske Cougar Ace fikk slagside på 60 grader og forliste utenfor Alaska i 2006. Skipet ble reddet, men lasten på over 5000 Mazdaer ble ødelagt.

Likt japansk forlis

Höegh Osaka er ikke det første bilskipet som får slagside og blir liggende på en grunne.

I juli 2006 fikk bilskipet Cougar Ace slagside 190 kilometer utenfor Alaska i nordlig del av Stillehavet.

Det ble antatt at skipet mistet stabilitet ved bytte av ballastvann og at det samtidig ble truffet av en stor bølge. Skipet ble tauet til dypere vann og rettet opp. Lasten med over 5000 biler ble ødelagt.

Les også: Norsk forskningsfartøy skal drive i Nordishavet

To mulige årsaker

Overingeniør Tor Einar Berg ved Marintek sa til TU mandag at han bare så to muligheter for plutselig slagside: lastforskyving eller feil med ballastvannsystem og påfølgende ustabilitet.

Skipet skal være utstyrt med anlegg for behandling av ballastvann (ballast water treatment), som vil bli påbudt når en IMO-resolusjon er endelig vedtatt. Höegh tviler på at installasjon av et slikt system kan ha medført problemer med ballastering av skipet.

Les også: Nå vil departementet stille strengere miljøkrav i fergeanbud

Höegh Osaka ble byget i 2000 og har plass til 5400 bilenheter. Rederiet disponerer en flåte på 60 skip med kapasiteter mellom 2400 og 7800 bilenheter.
Höegh Osaka ble byget i 2000 og har plass til 5400 bilenheter. Rederiet disponerer en flåte på 60 skip med kapasiteter mellom 2400 og 7800 bilenheter.

Loop

Höegh Osaka var på vei til Tyskland for å laste enda flere biler da kaptein og los besluttet å sette skipet på en sandbanke. Skipet går i jevnlig rundtur med biler og annet rullende materiell mellom Europa, Midtøsten og India.

Skipet ble bygget i 2000 og har kapasitet til å ta rullende last tilsvarende 5400 biler. Ifølge bransjekilder er normal levetid på et bilskip rundt 30 år.

Höegh Autoliners er blant de største transportørene av biler og rullende materiell og disponerer en flåte på rundt 60 skip. I 2013 fraktet selskapet 2 millioner bilenheter og gjorde 3500 havneanløp.

Les også:

Denne danske dronen skal hjelpe skip oppdage is og pirater

Slik vil fremtidens ubemannede fartøy fungere

Se maskinen kutte 84 millimeter kjetting på ett sekund  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.