INDUSTRI

Se maskinen kutte 84 millimeter kjetting på ett sekund

Her er verktøyet som skal hindre en ny Bourbon Dolphin-ulykke.

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
17. des. 2014 - 18:23

Control Cutter skal kappe ankerkjetting i en krisesituasjon for å unngå forlis med ankerhåndteringsfartøy.

DOF-skipet Skandi Vega har installert den første ankerkutteren. I november ble den testet med en 84 millimeter tykk kjetting.

Det tok ett sekund fra kapteinen trykket på knappen til kjettingen var kappet.

Se kutteren i aksjon i videoen øverst i artikkelen.

– Det var herlig å se at den fungerte akkurat som ventet, sier Petter Birkeland, som har utviklet verktøyet.

Les også: Tabbe gjorde at batterifergen måtte tilbake på verftet

KAPPER STÅL: Prinsippskisse av Control Cutter for nødkapping av ankerkjettinger og wirer om bord i ankerhåndteringsfartøy.
KAPPER STÅL: Prinsippskisse av Control Cutter for nødkapping av ankerkjettinger og wirer om bord i ankerhåndteringsfartøy.

Tennfare

På videoen ser man at det sprøytes en hvit væske på kjettingen rett før og under kutteoperasjonen.

– Det er for å hindre at eventuell gnistdannelse skal antenne hydrokarboner dersom kutteverktøyet står i et ex-område, sier Birkeland til Teknisk Ukeblad.

Testen på Skandi Vega ble gjort på en 84 mm tykk kjetting med belastning på mellom 150-200 tonn.

– Det var for å simulere en typisk krisesituasjon med reelle laster, sier Birkeland.

Control Cutter skal kunne kappe opptil 167 mm kjetting i løpet av tre sekunder.

Les også: Norsk rakettmotor skal hjelpe bil å kjøre i 1600 km/t

Avtale og regelverkEnergi: I løpet av tre sekunder klarer Control Cutter å kappe 167 millimeter tykke kjettinger. Energien som kreves stiler strenge krav til systemet og materialene. Det hydraulisk-mekaniske systemet bruker nitrogen for å kunne utløse energien så raskt.
Avtale og regelverkEnergi: I løpet av tre sekunder klarer Control Cutter å kappe 167 millimeter tykke kjettinger. Energien som kreves stiler strenge krav til systemet og materialene. Det hydraulisk-mekaniske systemet bruker nitrogen for å kunne utløse energien så raskt.

Avtale og regelverk

Selskapet har en intensjonsavtale med rederiet Bourbon om levering av utstyret til en av deres nye ankerhåndterere med levering i 2016.

Birkeland sier at de venter på en avklaring rundt regelverk for nødutløsingsutstyr fra Sjøfartsdirektoratet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Det kan åpne for flere salg.

Les også:

Batteriekspert om batterier på skip: – En blindvei

Denne fergen har verken drivstofftanker eller påkjøringsrampe

Se video av monsterskipet som er på vei mot Norge  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.