Lett: Den flyvende dronen veier i underkant av to kilo og kan fly opptil tre timer før den må lades. (Foto: Little Smart Things)

DRONER

Denne danske dronen skal hjelpe skip oppdage is og pirater

Skal kunne lande av seg selv.

Den flyvende danske dronen «Cumulus One» kan allerede buklande uten menneskelig hjelp på bakken. Nå skal den videreutvikles slik at den kan lande på bevegelige skip.

Selskapet bak har fått fem millioner danske kroner av Innovationsfonden for å nå dette målet, skriver ing.dk.

– Vi sikter mot å kunne gjennomføre en hundre prosent automatisert landing på et skip i bevegelse, sier direktør Esben Nielsen i selskapet Little Smart Things.

Les også: Produsenten tar hele regninga for rust-problemene på NH90

Under to kilo

Lykkes de med prosjektet, skal dronen kunne bistå med å holde utkikk etter is og pirater på sivile skip. De vil også kunne benyttes til å gjøre miljøundersøkelser eller å søke etter savnede skip eller personer til havs.

– Tidligere har man kun sett landinger på bevegelige mål til militært bruk. Da bruker man mye infrastruktur som vaiere og nett som er vanskelig å overføre til den sivile verden, sier Nielsen.

Målet deres er at bruken av dronen heller ikke skal være avhengig av spesialisert personell, men skal kunne opereres av sivile brukere.

Den flyvende dronen veier i underkant av to kilo og selve flykroppen er laget av karbonfiber og kevlar. Dronen kan fly opptil tre timer mellom hver oppladning, og tåler vind på 12 meter i sekundet.

Les også: Se maskinen kutte 84 millimeter kjetting på ett sekund

Trenger litt hjelp: Her holder direktør Esben Nielsen i Little Smart Things opp dronen Cumulus One. Det lille flyet må hjelp til å ta av, men er ellers helautomatisk. Little Smart Things

Tunge utregninger

Det lille helautomatiske flyet lander på bakken ved å kutte ned på farten og lander flatt på underkroppen. Utfordringen selskapet nå skal løse sammen med forskere fra DTU Space og Universitetet i Aalborg er å utvikle et system som gjør at den samme landingen kan foretas på mål i bevegelse.

Planen er at skip skal bli utstyrt med en basestasjon som kontinuerlig sender ut GPS-koordinater til dronen. Ved hjelp av en navigasjonsalgoritme skal dronen da komme frem til riktig vektor mot skipet.

– Både skipet og flyet beveger seg på både x-, y- og z-aksen på én gang. Dermed er det nødvendig med noen utregninger av både skipets og flyets posisjon frem i tid, og noen rimelige presise utregninger i sekundene før landingen, sier Nielsen.

Les også:

Navigér etter en spøkelsesbil og se rett «gjennom» karosseriet

Slik lages verdens raskeste hjul

Tabbe gjorde at batterifergen måtte tilbake på verftet