JAGUAR 360 VIRTUAL URBAN WINDSCREEN

Navigér etter en spøkelsesbil og se rett «gjennom» karosseriet

Jaguars nye system gjør hele frontruta til en stor skjerm.

«Gjennomsiktige» A- og B-stolper og spøkelsesbil som navigasjonshjelpemiddel.

Det er aktive sikkerhetstiltak Jaguar har tenkt å innføre, ifølge en video som ble offentliggjort denne uka.

Akkurat når denne teknologien kommer på markedet, sier ikke bilprodusenten noe om foreløpig.

Integrerte skjermer

Integrerte skjermer i A- og B-stolpene projiserer en livefeed fra kameraer på utsiden og sørger for 360-graders utsyn for sjåføren.

Det vil i teorien gi en langt bedre situasjonsforståelse, som kan være nyttig både i sentrumskjøring med interaksjon med myke trafikanter og for å fjerne den skumle blindsona på motorveikjøring.

Skjermen i B-stolpen aktiveres når sjåføren snur på hodet.

Jaguar tar eksisterende head-up-display (hud) et steg videre med det de kaller virtuell frontrute, eller «360 Virtual Urban Windscreen».

Systemet sørger også for å detektere og blinke ut fotgjengere og syklister.

Les også: Norsk rakettmotor skal hjelpe bil å kjøre i 1600 km/t

«Ghost-car»

Konseptet «ghost-car» er kjent for alle som har spilt bilspill.

I denne sammenhengen er det ikke om å gjøre å kjøre forbi spøkelsesbilen, men å følge etter den.

Omrisset av en bil bistår altså navigasjonssystemet i jobben med å geleide sjåføren til riktig sted, og uten at sjåføren må ta blikket vekk fra trafikken, for eksempel til en ekstra skjerm i midtkonsollen.

Samtidig er det sikkert mulig å debattere trafikksikkerheten i altfor mye ekstra informasjonsstøy som ruller over frontruta under kjøring.

I videoen er det også åpenbart kommunikasjon mellom infrastruktur og bil, idet bilen teller ned til det blir grønt lys.

Det er også annen poi-info om hoteller og parkeringsplasser.

Les også:

Nordsjø-helikoptre får stealth-teknologi

Se hva som har skjedd med elbilene på seks år

Er dette den stiligste flygende bilen som er laget?