Teknologi som reduserer vibrasjoner og støy fra de militære Sikorsky Black Hawk-helikoptrene, vil på sikt overføres til de sivile helikoptrene som transporterer oljearbeidere. (Bilde: Staff Sgt. Donna Davis)

Sikorsky

Nordsjø-helikoptre får stealth-teknologi

Militærteknologi for å redusere støy og vibrasjoner er på vei til sivile helikoptre.

At det finnes stealth-utgaver av Black Hawk, altså med mindre lyd- og radarsignatur, ble kjent for hele verden etter operasjonen der Osama bin Laden ble likvidert i mai 2011.

Et av Sikorsky MH60-helikoptrene ble skadet i operasjonen og deretter ødelagt av amerikanerne selv.

Imidlertid var det tydelig ut fra restene av halebommen og -rotoren at dette var et kraftig modifisert Black Hawk.

Noe av denne teknologien kan vi se på nordsjøhelikoptrene om fem års tid.

Les mer: – Den største helikopter-nyheten på 30 år  

Dårlige vibrasjoner

Selv om lydsignatur vel er viktigst militært, er vibrasjoner en felles fiende for både militære og sivile helikoptre. Det handler både om komfort og å forlenge levetida til komponentene.

Sikorsky har sammen med den amerikanske hæren utviklet et nytt aktivt antivibrasjonssystem som ifølge produsenten i løpet av fem år kan komme på det sivilie markedet.

Halerotoren som ble igjen av transporthelikoptret som fraktet amerikanske spesialstyrker hjem til Osama bin Laden i Abbottabad i Pakistan avslørte at dette var et modifisert Black Hawk.
Halerotoren som ble igjen av transporthelikoptret som fraktet amerikanske spesialstyrker hjem til Osama bin Laden i Abbottabad i Pakistan avslørte at dette var et modifisert Black Hawk. STRINGER/PAKISTAN
Det kom fram på et brukerseminar Sikorsky arrangerte på Sola for tredje høst på rad. Kommende oppgraderinger på S-92A var blant temaene som ble tatt opp.

– Dette er ikke bare noe vi sysler med på laboratoriet. Systemet er demonstrert med stor suksess på Black Hawk i opp til 150 knops hastighet og i 60 graders krengning. Imidlertid finansieres og eies denne utviklingen av det amerikanske forsvaret, slik at vi foreløpig ikke kan si så altfor mye om teknologien, sier Jonathan Hartman, som har en lederstilling i Sikorsky Innovations.

Det han kan fortelle, er systemet skal eliminere så mye som mulig av vibrasjonene ved kilden, hovedrotorbladene, før de rekker å forplante seg via akslingen, hovedgirboksen og skroget.

På toppen av rotorhodet er det montert et hus med roterende ballast som er designet for å utligne kreftene/vibrasjonene fra hovedrotoren.

Les også: Unike bilder viser hvorfor helikoptre støyer

Jonathan Hartman har tittelen Global Technology Partnerships Lead i Sikorsky Innovations.
Jonathan Hartman har tittelen Global Technology Partnerships Lead i Sikorsky Innovations. Per Erlien Dalløkken

Innen 2019

S-92 har en meget god sikkerhetsstatistikk, men er blitt mye kritisert for et høyt støy- og vibrasjonsnivå.

Teknisk Ukeblad har tatt opp denne problematikken blant annet i artiklene "Piloter blir syke av Nordsjø-helikopter " og "– Valgte fire rotorblader for å spare vekt og kostnader ".

Det er særlig en belastning for flygerne, som jo tilbringer mest tid om bord, men også for passasjerer og omgivelser.

Ifølge S-92-direktør Audrey Brady er målet å tilby det hubmonterte antivibrasjonssystemet på eksisterende helikoptre innen 2019.

S-92A har vært operativt i ganske nøyaktig ti år. Det er nå 209 fly rundt om i verden, en tredel av dem (70) flyr i Nordsjøen.

Områdene Midt-Østen og Mexicogulfen har 36 S-92-helikoptre hver.

Maskinen med flest timer i lufta er norskregistrert og har loggført et sted mellom 15 og 16 tusen flytimer.

– Til sammen har flåten nå akkumulert 718.000 flytimer og det har gått i et langt raskere tempo enn vi hadde sett for oss. En medvirkende årsak er at S-92 har måttet plukke opp timer fra et annet helikopter i samme klasse, sier Brady og sikter selvsagt til flygerestriksjonene på Super Puma i påvente av den nye akslingen.

Les også: Slik blir USAs nye militærhelikoptre  

Audrey Brady er direktør for S-92-programmet i Sikorsky.
Audrey Brady er direktør for S-92-programmet i Sikorsky. Per Erlien Dalløkken

X2-teknologi

Sannsynligvis vil etterkommeren til S-92 benytte X2-teknologi med andre støy- og vibrasjonsdempende tiltak.

X2-teknologien debuterer i S-97 Raider, som for tida gjennomgår de siste testene på bakken før den skal i lufta for første gang:

– Jomfruferden er rett rundt hjørnet. Men jeg kan ikke være mer spesifikk enn at det vil skje sent i år eller rett over nyttår, sier Hartman til Teknisk Ukeblad.

S-97 har to kontraroterende hovedrotorer med rigide blader assistert av en skyvepropell som skal gi helikopteret en marsjhastighet på hele 220 knop (407 kilometer i timen), i tillegg til meget gode manøvrerings- og hoveregenskaper.

Dette helikopteret er som kjent tatt fram som erstatter for Bell OH-58D Kiowa Warrior som lett, bevæpnet rekognoseringshelikopter for den amerikanske hæren.

I 2017 skal en ytterligere oppskalert versjon av X2-teknologien fly for første gang. Nemlig SB>1 Defiant, det mellomtunge helikopteret som Sikorsky og Boeing har lansert i fellesskap.

– Denne konstrueres for å utføre oppdrag Black Hawk gjør i dag, og vil på sikt være relevant også for olje- og gassindustrien, påpeker Hartman.

Det flyr i dag 70 slike S-92A i tilbringertjeneste og som redningshelikoptre i Nordsjøen. CHC Helikopter Service
 

Les også:

Gamle helikoptre får nytt liv som ubemannede fartøy

Så mye bedre er de nye redningshelikoptrene

250 timer på sjøen ble for mye for de nederlandske NH90-helikoptrene