INDUSTRI

Slik blir USAs nye militærhelikoptre

Det står mellom skyvepropell og tiltrotor.

19. aug. 2014 - 10:43

Når militærhelikoptrene Sikorsky UH-60 Black Hawk og Boeing AH-64 Apache skal pensjoneres, er det en viss sannsynlighet for at etterkommeren blir produsert av de to selskapene i fellesskap.

Skyvepropell eller tiltrotor?

Det er klart etter at det amerikanske forsvarsdepartementet har valgt produsentene som får økonomisk støtte til å utvikle prototypen til det som skal bli en ny familie mellomtunge flerbrukshelikoptre.

Det står mellom SB>1 Defiant fra Sikorsky-Boeing og V-280 Valor fra Bell Helicopters.

Mens Bell bygger videre på sin tiltrotorteknologi, er Sikorsky-designen basert på X2-prototypen med koaksialrotor og skyvepropell.

Les også: 250 timer på sjøen ble for mye for de nederlandske NH90-helikoptrene

Illustrasjon av hvordan SB>1 Defiant fra Sikorsky-Boeing kan bli. Prototypen skal i lufta i 2017.
Illustrasjon av hvordan SB>1 Defiant fra Sikorsky-Boeing kan bli. Prototypen skal i lufta i 2017.

Minimumskrav: 230 knop

Prosessen som pågår nå heter Joint Multi-Role Technology Demonstrator (JMR-TD) og er en slags prolog for Future Vertical Lift (FVL)-programmet.

Enkelt forklart handler dette om å erstatte flerbrukshelikopteret Black Hawk og angrepshelikopteret Apache.

Arbeidshestene i den vertikalflygende delen av amerikanernes flyflåte begynner å trekke på årene.

Dette er maskiner som stammer fra 1970- og 1980-tallet selv om de selvsagt er kontinuerlig utviklet siden da.

Men til den nye helikoptertypen stilles det strenge krav, blant annet evnen til å holde en marsjhastighet på minst 230 knop.

For å nå et slikt mål kreves det et stort teknologisk sprang som nødvendiggjør å starte med blanke ark i stedet for videreutvikling av eksisterende materiell.

Les også: Dette helikopteret har 22.500 hestekrefter

Her er en bakketest-versjon (Ground Test Vehicle, GTV) av Black Hawk hos Sikorsky i 1974.
Her er en bakketest-versjon (Ground Test Vehicle, GTV) av Black Hawk hos Sikorsky i 1974.

Testfly i 2017

De to leverandørene er nå de utvalgte til å få offentlig støtte til å fortsette utviklingsarbeidet som i første omgang skal lede til et flygbart testfly i 2017.

Organisasjonen som heter Aviation Technology Directorate (AATD), og som sorterer under den amerikanske hæren, fattet avgjørelsen i forrige uke.

To andre og mindre kjente selskaper har også vært med i konkurransen fram til nå: AVX Aircraft Company og Karem Aircraft.

AVX har, i likhet med Sikorsky/Boeing, lansert en design med koaksialrotor. På det haleløse skroget er det montert to dysepropeller bak og to canardvinger foran.

Karem har tilbudt en tiltrotordesign som ligner på kandidaten til Bell.

Den nye helikopterfamilien skal introduseres en gang rundt 2030 og det er snakk om 2-4.000 nye helikoptre.

Les også: Slik bygger den norske forsvarsindustrien relasjoner til Pentagon

Dette er kandidaten fra AVX Aircraft Company som ikke vil få statlig økonomisk hjelp til videre utvikling.
Dette er kandidaten fra AVX Aircraft Company som ikke vil få statlig økonomisk hjelp til videre utvikling.

Fra X2 til S-97 til SB>1

Sikorskys X2-prosjekt ble startet i 2007 og satte hastighetsrekord for helikoptre tre år senere med 250 knop i plan flukt.

Denne teknologien danner basis for S-97 Raider som er under utvikling og etter planen skal i lufta første gang mot slutten av dette året.

S-97 skal etter planen ta over etter Bell OH-58D Kiowa Warrior i rollen som lett, bevæpnet rekognoseringshelikopter.

I likhet med demonstratoren er S-97 utstyrt med to kontraroterende hovedrotorer med rigide blader assistert av en skyvepropell for framdrift i høyere hastigheter, flight-by-wire-system og vibrasjon-, støy- og luftmotstandsreduserende tiltak.

Komposittskroget har cockpit, kabin og hale i én del, det er altså ingen halebom som på konvensjonelle helikoptre.

Teknisk Ukeblad traff en del av Sikorskys utviklere på Sola lufthavn for ni måneder siden, der de også snakket om å oppskalere S-97 ytterligere til JMR-demonstratoren de nå har vunnet fram med.

Sikorsky-ingeniørene sammenligner ytelsesforbedringen X2-teknologien medbringer med overgangen fra stempelmotor til gassturbin.

Et slikt helikopter vil ikke bare fly fra Black Hawk, den kan fly 4-5000 fot høyere og utmanøvrere den.

Modell av Sikorsky S-97 Raider som baserer seg på teknologien som ble tatt fram i X2-demonstratoren (i bakgrunnen). Dette blir også basis for den oppkalerte kandidaten i FVL-programmet.
Modell av Sikorsky S-97 Raider som baserer seg på teknologien som ble tatt fram i X2-demonstratoren (i bakgrunnen). Dette blir også basis for den oppkalerte kandidaten i FVL-programmet.

Tredjegenerasjon tiltrotor

Bell Helicopters har blant andre Lockheed Martin på partnersida og beskriver V-280 Valor som tredjegenerasjon tiltrotor.

Teknologien bygger videre på den som ble benyttet i eksperimentelle XV-15 og operative V-22 Osprey. Sistnevnte har Bell bygget i samarbeid med Boeing, som de altså nå konkurrerer med.

Designmålet med V-280 er ikke bare å nå kravet om minst 230 knop marsjhastighet, men å kunne fly i minimum 280 knop som vil være det dobbelte av dagens helikoptre.

Flyet skal kunne frakte 5,4 tonn nyttelast med en såkalt combatrekkevidde på 500-800 nautiske mil. Kabinen får plass til 11 soldater i tillegg til et mannskap på fire.

Videoen under viser litt av hvordan Bell ser for seg at multirollehelikopteret vil operere og hvordan det blir bestykket.

Les også:

Slik kan oljearbeiderne fly lengst ut i Barentshavet

Nå blir «tjukkaser» nektet å fly offshore

Se britenes nye stealth-drone  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.