Siden mai har norske NH90-helikoptre trent på KV Senja. (Foto: Vetle Hallas)

NH90

250 timer på sjøen ble for mye for de nederlandske NH90-helikoptrene

Norges nye kystvakthelikoptre har problemer med saltvann.

NH90

  • Produsent: NHIndustries, et konsortium eid av Eurocopter (62,5 prosent), AgustaWestland (32 prosent) og Stork Fokker (5,5 prosent)
  • Første flyging: 18.12.1995
  • Rekkevidde: 486 nautiske mil med 2 500 kg nyttevekt
  • Motorer: 2x RTM322-01/9, 1,662 kW
  • Maks cruisehastighet: 162 knop
  • Maks bruttovekt: 10,6 tonn
  • Leveranser: 200 NH90 til 12 land; Tyskland, Frankrike, Belgia, Italia, Nederland, Sverige, Finland, Norge, Hellas, Oman, Australia og New Zealand (per 24. juni 2014)

Norsk variant

  • Alle de 14 helikoptrene Norge har bestilt tilhører fregattversjonen (NFH) med norsk tilpasning. Men Norge skiller samtidig mellom kystvaktkonfigurasjon (8 stk.) og fregattkonfigurasjon (6 stk.), der de sistnevnte blir utrustet med sensorer og våpen til bruk i antiubåtkrigføring.
  • Alle 14 NH90 vil ha identisk grunnkonfigurasjon. For best mulig å kunne tilpasse helikoptrene for ulike roller og oppdrag, som søk og redning (SAR), kystvakt, anti-ubåtkrigføring, overflateovervåking med mer, kan helikoptrene i løpet av fire timer av- eller påmontere ulike sensor- og våpenpakker
  • Den norske NH90-anskaffelsen har en budsjettramme på 6,3 milliarder kroner. Bestillingen ble gjort i 2001
  • Det utvikles i alt 22 forskjellige varianter av NH90. I konfigurasjonen vil de norske maskinene ligne mest på sjøvariantene til Nederland, Frankrike og Italia
  • De norske NH90 vil ha enkelte løsninger som avviker fra ”standarden” for den maritime NH90 versjonen: digital kartløsning, eksterne redningsflåter, forbedret ESM-system, ekstra interne drivstofftanker, mission recorder, hjelmmontert sikt og display (HMSD) mm

Nederland kommer foreløpig ikke til å ta leveranse av flere NH90-helikoptre.

Årsaken er at helikoptrene er uvanlig sårbare for korrosjon.

Problemer i Nederland og Frankrike

Nederlands forsvarsminister Jeanine Hennis-Plasschaert informerte parlamentet om beslutningen i slutten av juni.

Der forklarte hun at korrosjonen og slitasjen på NH90-helikoptrene er alvorligere enn forventet.

Nederland vil ikke vil ta imot de siste sju bestilte helikoptrene før de er sikre på at produsenten NH Industries har løst alle problemene og de er enige om hvem som skal betale for de nødvendige reparasjonene på eksisterende helikoptre.

Teknisk Ukeblad omtalte i mars at både Nederland og Frankrike har avdekket korrosjonsproblemer på sine NH90-helikoptre etter å ha tatt dem i bruk i maritime operasjoner.

Dette er NH90 NFH (fregattversjon) som tilsvarer dem Norge så langt har fire av.

Da opplyste Luftforsvarsstaben at denne svakheten ikke var oppdaget på de norske maskinene. Det gjelder fortsatt:

Les også: Her er det nye nordsjøhelikopteret fra Airbus

Nettopp startet sjøoperasjoner

– Vi er kjent med problemene nederlenderne har hatt, men har ikke oppdaget noe tilsvarende. Men man må ta i betraktning at vi har begrenset erfaring med sjøoperasjoner med våre NH90, sier kommunikasjonssjef Stian Roen i Luftforsvaret.

Norge har fire helikoptre og skal etter planen motta ytterligere to i løpet av året. De norske helikoptrene har så langt i hovedsak operert fra land inntil trening på kystvaktfartøyet «Senja» startet i mai.

Nederland har hatt to NH90 i sving både i Karibia og på piratjakt i Adenbukta. Det er disse to helikoptrene som har korrodert langt mer enn vanlig etter å ha fløyet knappe 250 timer i saltvannsomgivelser.

Nederlands nasjonale luft- og romfartslaboratorium (NLR) ble bedt om å se nærmere på korrosjonsomfanget, noe som resulterte i denne rapporten (NLR-CR-2014-129).

Her går NLR i detalj inn på 92 korrosjonstilfeller fordelt på så godt som hele helikoptret og som kategoriseres (overlappende) slik:

  • 52 tilfeller av utilstrekkelig korrosjonsbeskyttelse
  • 20 tilfeller av feil materialvalg
  • 20 tilfeller av feil design
  • 14 tilfeller av feilproduksjon

Les også: Slik kan oljearbeiderne fly lengst ut i Barentshavet

Saltvann blir liggende

Ifølge rapporten skyldes mye av korrosjonen at det i designen ikke er tatt tilstrekkelige grep for å motvirke galvanisk korrosjon. Det er spesielt mange tilfeller av metallkomponenter som er montert direkte på komposittmaterialer uten elektrisk isolasjon.

Andre årsaker til NH90-korrosjonen er ifølge rapporten at visse komponenter som skulle hatt overflatebehandling ikke er behandlet i det hele tatt, og/eller har for dårlig beskyttelse.

Rapporten peker også på designsvakheter som bidrar til problemene og mener produsenten på visse områder har glemt å ta høyde for helikoptrenes operasjonelle bruk:

Etter at helikoptrene lander på dekk skylles de med ferskvann. Men i større sjøgang må rotorbladene og halen foldes sammen i løpet av tjue minutter som ikke gir tid til skylling først.

Ergo blir helikoptrene spylet i sammenfoldet tilstand, noe som ifølge rapporten fører til saltvannansamlinger på uforutsette steder.

Britisk helikopterskryt: «Vi har bare en dødsulykke hvert tredje år»

Et tilfeldig eksempel på ett av 92 korrosjonstilfeller er denne antennetilkoblingen der manglende overflatebehandling har ført til korrosjon av aluminiumkoblinene på antenneboksen. Aluminiumen er boltet til karbonfiber-beskyttelsen som har resultert i galvanisk korrosjon som ble ytterligere framskyndet av at dreneringshullene ikke var plassert på lavest mulige sted. Feilproduksjon er dette kategorisert som.
FOC er like korrosjonsutsattEt tilfeldig eksempel på ett av 92 korrosjonstilfeller er denne antennetilkoblingen der manglende overflatebehandling har ført til korrosjon av aluminiumkoblinene på antenneboksen. Aluminiumen er boltet til karbonfiber-beskyttelsen som har resultert i galvanisk korrosjon som ble ytterligere framskyndet av at dreneringshullene ikke var plassert på lavest mulige sted. Feilproduksjon er dette kategorisert som. NLR

FOC er like korrosjonsutsatt

De nederlandske funnene er lite tillitsvekkende for helikopterprogram som allerede er kraftig forsinket.

Samtidig påpeker NLR at gjennomgangen nå kan bidra til å redusere korrosjonssårbarheten til NH90 og dermed øke helikopterets operative tilgjengelighet, samt at rapporten kan brukes som retningslinje for mottakskontroll ved kommende leveranser.

Som Teknisk Ukeblad har omtalt flere ganger tidligere, har den norske mottakskontrollen avslørt kvalitetsavvik og avvik fra flyindustriens produksjonsstandarder med potensial til å gi driftsproblemer senere.

Etter at mottakskontrollen på det fjerde helikopteret startet i september 2013, var det først i månedsskiftet april/mai i år at Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) aksepterte leveransen.

Etter planen skal Norge motta de siste to av til sammen seks NH90 med såkalt initiell operativ kapasitet (IOC) i løpet av året. Disse helikoptrene skal tilbake til fabrikken fra 2017 og utover når leveransen av de åtte norske helikoptrene med full operativ kapasitet (FOC) starter.

Den nederlandske 860-skvadronen var først med å ta i bruk NH90 NFH med full operativ kapasitet (FOC) høsten 2012.

I NLR-rapporten påpeker laboratoriet at det tyder på at FOC-varianten er like utsatt for korrosjon som tidligere versjoner, selv om så ikke skulle være tilfelle etter boka.

Har funnet løsninger

Siden NH Industries ble varslet i mars har produsenten funnet tekniske løsninger for 60 prosent av korrosjonstilfellene.

Like fullt vil korrosjonssaken føre til at innfasingen av NH90 blir ytterligere forsinket i Nederland.

Det får operative konsekvenser: For eksempel må Nederland på Curaçao fly lenger med sine AS532 Cougar-helikoptre og leie inn hjelp fra et amerikansk kystvakthelikopter.

Det vurderes nå å fase inn igjen flere Cougar-maskiner som egentlig skulle selges.

Les også:

Nå blir «tjukkaser» nektet å fly offshore

Dette helikopteret har 22.500 hestekrefter

Unike bilder viser hvorfor helikoptre støyer