Denne paraden med elbiler fra 2008 var en helt annen enn det det er i dag på Youngstorget. (Bilde: Zero)
Under gule partytelt viste Zero frem ledende elbiler som Buddy og Think i 2008. (Bilde: Zeo)
Tesla har fått utstillingsvinduet ut mot Youngstorget på årets Zerokonferanse, og er fortsatt overlegen på rekkevidden. (Bilde: Per-Ivar Nikolaisen)
Nissan er også på plass med sine populære elbiler. (Bilde: Per-Ivar Nikolaisen)
Varebilen Peugeout Partner Electric har en teoretisk rekkevidde på 170 kilometer. (Bilde: Per-Ivar Nikolaisen)
Mercedes-Benz B-klasse kommer i elektrisk versjon i februar 2015 og vil ha en teoretisk rekkevidde på opptil 230 kilometer. (Bilde: Per-Ivar Nikolaisen)
Kia Soul Electric er en av nykommerne har noe lenger rekkevidde enn konkurrentene, i teorien er den på 212 kilometer. (Bilde: Per-Ivar Nikolaisen)
Billigbilen Smart Fortwo har en teoretisk rekkevidde på 145 kilometer. (Bilde: Per-Ivar Nikolaisen)
BMW i3 har en teoretisk rekkevidde på 160 kilometer. (Bilde: Per-Ivar Nikolaisen)
Renault Zoe har en teoretisk rekkevidde på 210 kilometer. (Bilde: Per-Ivar Nikolaisen)
Prøveversjonen av Volvos nye elbil har en teoretisk rekkevidde på 190 kilometer. (Bilde: Per-Ivar Nikolaisen)
Hydrogenbilen til Hyundai har en rekkevidde på 70 mil mellom hver fylling. (Bilde: Per-Ivar Nikolaisen)

ZEROKONFERANSEN

Se hva som har skjedd med elbilene på seks år

– En enorm forskjell.

I 2008 besto bilutstillingen til Zero på Youngstorget i Oslo av Buddy, Think og Kewit. I år er det biler i alle størrelser fra BMW, Tesla, Volvo, Kia, Nissan og en rekke andre.

– Det er enorm forskjell. Det er mange flere biler, og det er et bredere segment som dekker mange flere typer bruk, sier transportrådgiver Bjørnar Kruse i Zero.

På bilutstillingen på årets Zerokonferanse på Youngstorget er det både varebiler, pendlerbiler, og familiebiler.

Fra smått til stort

– Den gangen i 2008 var det bare småbiler, sier Kruse i Zero.

På de tidligere utstillingene Zero har det også gjerne vært mange piloter og prøveversjoner som ennå ikke er i salg.

Endringen til årets utstilling på Youngstorget i Oslo er at det er flere masseproduserte biler, biler som allerede er i salg eller snart kommer for salg.

– Det har endret seg ganske mye. Da var det jo slik at elbilrevolusjonen var her, men det var få nye biler. Alle bilene som sto her, hadde folk sett «ørten» av fra før, sier Benjamin Myklebust i Zero.

Han tror særlig elbilene fra Volvo, Kia, Mercedes og Smart vil vekke interesse i år.

Kia har litt lenger rekkevidde enn den etter hvert ganske folkekjære Nissan Leaf. Den har et batteri på 27 kWh og har indre og ytre mål som ligner mye på Leaf.

Les også: Ny teknologi skal kurere rekkevidde-angst

Mercedes-Benz B-klasse kommer i elektrisk versjon i februar 2015 og vil ha en teoretisk rekkevidde på opptil 230 kilometer.
Mercedes-Benz B-klasse kommer i elektrisk versjon i februar 2015 og vil ha en teoretisk rekkevidde på opptil 230 kilometer. Per-Ivar Nikolaisen

Hydrogen

De besøkende kan også få kikke nærmere på hydrogenbilen til Hyundai. En lignende bil har vært utstilt på konferansen tidligere, men bare som prototype.

Den er nå i salg, og har økt rekkevidden fra 50 til 70 mil mellom hver fylling. Foreløpig går det bare ni biler av denne typen i Norge. Mye skyldes at fyllestasjonene er konsentrert til Østlandsområdet.

– Vi opplever at det er mer politisk vilje nå enn tidligere til å legge penger i utbyggingen av hydrogeninfrastruktur, så dette vil endre seg, mener Stig Aspeli i Hyundai.

Han har imidlertid ikke samvittighet til å selge hydrogenbiler til privatpersoner ennå, i frykt for at noen skulle legge ut på langtur og gå tom i områder det ikke er fyllestasjoner.

Les også: Dansk rapport: Om avgiftsfritaket forsvinner, blir det ikke solgt en eneste elbil

Hydrogenbilen til Hyundai har en rekkevidde på 70 mil mellom hver fylling.
Hydrogenbilen til Hyundai har en rekkevidde på 70 mil mellom hver fylling. Per-Ivar Nikolaisen

Prøvekjøring

Men bilen egner seg godt for kommuner og andre på Østlandet som har en mer styrt bruk av bilparken.

Hydrogen er lagt ut til en markedspris på 90 kroner kiloen. Det tilsvarer omtrent ni kroner mila.

– Det er ingen gratisreise, slik det presenteres for elbil. Det må man nok etter hvert innse at det ikke vil være for elbil heller, sier Aspeli.

Det vil være mulig for de besøkende å prøve noen av bilene på utstillingen. Du kan blant annet svippe innom for å prøve en Tesla på litt bykjøring i Oslo sentrum.

Les også:

Ny batteriteknologi skal kunne lade en elbil på 15 minutter

Oslo utreder eget felt for elbiler

Japanere lanserer «mirakelbatteri» for elbiler