Elbilene får redusert kjørelengde i kulda. Nå har amerikanske forskere utviklet en software som skal gi en mer nøyaktig rekkeviddeberegning, som tar med langt flere faktorer når man beregner gjenværende kjørelengde. Her fra en vintertest av Tesla. (Foto: Tesla)

ELBIL

Ny teknologi skal kurere rekkevidde-angst

Lei av at måleren på elbilen viser feil?

Slik vinner du kilometer med elbilen

* Skru av aircondition.

* Bruk heller setevarme enn varmeapparatet.

* Innendørs parkering kan øke rekkevidden om vinteren

* Senk hastigheten med 10 til 20 kilometer i timen.

* Øk hastigheten rolig.

Kilde: Grønn Bil og Elbilforeningen

Rekkeviddemålerne på elbiler må som kjent tas med en stor klype salt. Computeren bommer gjerne grovt dersom strekningen du har lagt bak deg er en annen enn du har foran deg. Når gjenstående kjørelengde beregnes ut fra «erfaring» – ikke etter hva som venter deg lenger fremme – blir det veldig galt når terrenget skifter fra flate sletter til bratte stigninger.

– Computeren henter inn erfaringsdata med jevne mellomrom, noe som kan gi en falsk angivelse fordi den tror resten av turen foregår på samme måte, sier rådgiver Gabriel  Wergeland Krog i Grønn Bil.

Et annet eksempel på feilberegning er hvordan en elbil får en betydelig endring i strømforbruket dersom den går fra saktegående kø til 80 kilometer i timen.

Les mer: Vil doble kapasiteten til elbilbatteriet

95 prosent nøyaktig

Elbileksperten i Grønn Bil er spent på teknologien som nå er under utvikling av forskere ved North Carolina State University i USA. Forskerne bruker såkalt «Big Data» til å gi en svært mye mer nøyaktig angivelse av hvor langt batteristrømmen kan bringe deg og bilen din.

Det dreier seg om et navigeringsverktøy der programvaren henter inn en rekke faktorer som vil påvirke kjørelengden på vei mot reisemålet.

– Vår programvare henter inn trafikkdata, om du er på landeveien eller i byen, været, topografien og andre variabler, forteller forsker Habiballah Rahimi-Eichi på universitets nettsider.

Han hevder at metoden reduserer feilmarginen til et par kilometer eller tre. I noen av casene har de klart en nøyaktighet på 95 prosent.

Rahimi-Eichi og kollegaen Mo-Yuen Chow presenterte funnene i studien "Big-data Framework for Electric Vehicle Range Estimation" på den årlige konferansen til IEEE Industrial Electronic Society nylig.

Les mer: Oppgradert Tesla S får 48 km lengre rekkevidde

Lavere terskel for elbil

Wergeland Krog i Grønn Bil er en av Norges mest erfarne elbilister og utviklet også elbiler i Think i syv år. Han påpeker at softwaren til de amerikanske forskerne ligner mye på beregningene erfarne elbilister gjør i eget hode, når de vet at rekkeviddemåleren ikke stemmer.

– Alle opplever rekkeviddeangst i begynnelsen. Men når du får kjørt elbil en stund, catcher den indre kalkulatoren dette. Jeg kan sette meg inn i elbilen min og vite omtrent på kilometeren hvor langt jeg kommer, sier elbileksperten.

Han mener imidlertid at teknologien kommer godt med på særlig lengre turer, for eksempel i en Tesla som har kjørelengder på 30 til 50 mil. Da kommer man gjerne inn i ukjent terreng som den menneskelige «kalkulatoren» ikke er like flink til å beregne.

– Da kan denne teknologien komme godt med for å planlegge for hurtiglading underveis, men for normal daglig kjøring er den ikke nødvendig. Den senker imidlerit terskelen for å kjøre elbil, tror Wergeland Krog, med henvisning til at fenomentet «rekkeviddeangst» da vil tilhøre fortiden.

Les også: Denne sykkelveien produserer strøm

Bedre enn teorien

Han vil understreke at rekkeviddekalkulatoren i bilene tross alt er mye ærligere enn den teoretiske rekkevidden som oppgis av produsentene. Den følger den såkalte NEDC-standarden (New European Driving Cycle). Det eneste som kan sies å være bra med denne, er at alle bilene beregnes på likt grunnlag, altså samme dårlige grunnlag.

– Man skal ha de beste forholdene og den beste sjåføren for å klare den rekkevidden, sier Wergeland Krog.

Det vil i korte trekk si «over 20 grader, helt flat vei, et gjennomsnitt på 70 kilometer i timen, ingen trafikk som gjør at du må ned og opp i hastighet».

– Er det egentlig noe sted i Norge du sammenhengende kan kjøre 199 kilometer med en bil som har 199 kilometers teoretisk rekkevidde?

– Det måtte kanskje være nedover Østerdalen på en fin og vindstille sommerdag, sier elbilrådgiveren.

Wergeland Krog mener at det faktumet at den teoretiske rekkevidden avviker så mye fra den reelle rekkevidden på sikt er negativt for elbilene.

– Dette er nok styrt av bilbransjen som vil optimalisere forholdene for produktene sine i starten. De innser ikke at det kan være negativt på sikt. Det kan sammenlignes med CO2-tallene som oppgis for forbrenningsbiler. Alle forstår at dette er laberatoriumstall.

Les også:

Slik kan norsk transport se ut i 2040  

Disse miljøbilene får fortsatt høye avgifter

Her er BMWs nye ladehybrid