INDUSTRI

Her er BMWs nye ladehybrid

i8 skal appellere til de miljøvennlige og fartsglade.

Ladehybrid: BMW i8 bruker masse karbonfiber i konstruksjonen av bilen slik at vekten er redusert til under 1500 kg. Med et oppgitt CO2-utslipp på 59 gram per kilometer kan man ha god samvittighet selv når man kjører et slikt råskinn. For de som har 1,3 millioner kroner å rutte med.
Ladehybrid: BMW i8 bruker masse karbonfiber i konstruksjonen av bilen slik at vekten er redusert til under 1500 kg. Med et oppgitt CO2-utslipp på 59 gram per kilometer kan man ha god samvittighet selv når man kjører et slikt råskinn. For de som har 1,3 millioner kroner å rutte med. Bilde: BMW
8. mai 2014 - 19:50

Besøk fra høyt hold troppet opp i Norge for å være til stede på BMWs førpremiere på den nye og særdeles sportspregede ladehybriden i8.

Ian Robertson er styremedlem og globalt ansvarlig for salg og markedsføring i BMW-gruppen.

Han tok seg en halvtime til å snakke med noen journalister om nyskapningen som kommer hit til landet i juni.

Roser Norge

Robertson benyttet anledningen til å rose norske myndigheter for å legge til rette for elbiler, selv om det nye råskinnet ikke får nyte godt av alle fordelene som kommer rene elbiler til gode.

– Her i landet ser vi hvordan et samarbeid mellom myndigheter, byer og publikum kan etablere elbiler som et alternativ veldig raskt. Det å gå fra 5 til 15 prosent markedsandel på halvannet år er ganske imponerende i verdenssammenheng, sier Robertson.

Les også: Nytt EU-direktiv kan koste norske bileiere dyrt

Karbon fremfor aluminium

Mens Tesla har valgt aluminium for å kompensere for den ekstra vekten batteriene medfører, har BMW satset på karbonfiber.

Men i motsetning til sin amerikanske konkurrent har de valgt å utstyre både i3 og i8 med langt mindre batteripakker.

Det betyr kortere kjørelengde for i3 og hybriddrift for i8, som nøyer seg med et 7,1 kWh litiumionebatteri.

– Vi kunne jo bygget noe som var likt det Tesla har gjort, men vi gjorde ikke det. Vi har valgt å utstyre i8 med en liten tresylindret motor på bakakselen og en kraftig elmotor på forhjulene. Til sammen gir de to svært sportslige egenskaper som folk forventer av en bil med dette utseendet, sier Robertson.

BMW oppgir akselerasjonen fra 0 til 100 til 4,4 sekunder og det burde gjøre susen for de fleste når det blir grønt lys.

Les også: Bygger bobil av Tesla S

Glad i strøm: Ian Robertson er globalt ansvarlig for salg og markedsføring og styremedlem i BMW-gruppen og var i Norge for å vise den nye supersportsbilen i8.
Glad i strøm: Ian Robertson er globalt ansvarlig for salg og markedsføring og styremedlem i BMW-gruppen og var i Norge for å vise den nye supersportsbilen i8.

Skattelette

Robertson sier han gjerne skulle sett at ladehybrider også fikk nyte godt av avgiftslettelser og andre fordeler som kommer elbiler til gode her i landet.

– Jeg har kjørt rundt her i en i3 i kollektivfiler og sett hvordan passering av bomstasjoner og parkering kan gjøres gratis. Det er slikt som trengs for å få fart på elbilene. Men selv om betingelsene i Norge er særdeles gode, er det mange andre som tenker i slike baner også.

Robertson peker på USA, Storbritannia og Frankrike som har innført skatteletter som også omfatter ladehybrider.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Denne trenden tror jeg vi vil se mer av etter hvert som klima blir enda viktigere, og mange store byer vil innføre tiltak for å redusere lokal forurensing fra forbrenningsmotoren, sier han.

Les også: Disse veiene får ny asfalt i sommer

Ikke bare el

BMW kommer ifølge Robertson ikke til å legge alle eggene i el-kurven. De vil fortsette å utvikle forbrenningsmotorer og biler med hydrogendrift i samarbeid med Toyota.

– Vi skal ikke avskrive hverken bensin eller dieselmotoren. Jeg tror de har masse potensiale for videreutvikling ennå. Det er mulig å øke virkningsgraden videre gjennom å redusere tapene i forbrenningsmotorer. Det er mange teknologiske strategier for å gjøre dette på en økonomisk fornuftig måte, sier han.

Robertson har også tro på hydrogen. På tross av dårlig virkningsgrad, ingen infrastruktur og mange andre tekniske og økonomiske utfordringer.

– Jeg tror mange land og byer kommer til å promotere hydrogen som et nullutslippsalternativ til den rene elbilen. Og så er det jo en fordel at man kan kjøre så langt man vil såfremt det blir mulig å etterfylle hydrogen, sier han.

Les også: Billig-Tesla får 320 km rekkevidde

Batteripotensial

Både bilindustrien og batteri-industrien er over hundre år. BMW selv blir hundre i 2016. Det har vært investert enormt i bilteknologi i løpet av disse årene, men ikke i batteri.

Det er i ferd med å endre seg, og det er et stort potensial for gjennombrudd på flere fronter.

Robertson nevnte litium-luft-batteriet som kan endre betingelsene i hele elbilbransjen.

Lykkes utviklerne med denne teknologien kan vi få et batteri som kan ta fem ganger så mye lading per vektenhet og lade fire ganger raskere enn litiumionebatterier.

– En slik teknologi vil endre det meste, men det vil ikke være uten utfordringer når vi skal håndtere så store strømstyrker inn i et så lite batterivolum, sier han.

Les også: Slik fungerer batteriet som endret verden

i-serie

Det å gi navn til en ny biltype er ifølge Robertson en stor utfordring, men nå har de i3 og i8.

– Vi har registrert alt fra i0 til i9 som våre varemerker, og da sier det seg selv at vi ikke kommer til å stoppe med to elektriske biler. Her kommer det mer, lover Robertson.

Les også:

Toleddet bussmonster kommer til Norge

Utslippene halveres med norske elbilbatterier

Derfor er diesel billigere enn bensin  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.