Dersom avgiftsfritaket for elbil forsvinner i Danmark konkluderer en ny rapport med at det ikke vil komme en eneste ny elbil på danske veier. (Bilde: Eirik Helland Urke)

ELBILAVGIFTER

Dansk rapport: Om avgiftsfritaket forsvinner, blir det ikke solgt en eneste elbil

Det danske energidirektoratet forventer full stopp i elbilsalget når avgiftsfritaket faller bort neste år.

Om elbilene mister avgiftsfriheten kommer det ikke til å komme en eneste ny elbil på danske veier fra 2015 til 2020, konkluderer den nye rapporten "Danmarks Energi og Klimafremskrivning 2014" som er laget på bestilling fra de danske energimyndighetene.

Det forventes i tillegg til dette et meget begrenset salg av elbiler frem til 2015 på grunn av usikkerhetene rundt avgifter.

Null salg

Konklusjonen i rapporten er klar: Det er ikke mulig å selge elbiler i Danmark dersom avgiftsfritaket forsvinner som planlagt ved utgangen av 2015.

– Ved å fjerne avgiftene risikerer politikerne å ødelegge den meget positive trenden vi har sett på elbilsalget i Danmark de siste årene, sier Lærke Flader, bransjedirektør hos Dansk elbil alliance til ingeniøren.dk.

Flader legger til at Danmark har utviklet en meget god ladeinfrastruktur de siste årene, og dermed heller bør jobbe for å opprettholde salget.

– Om det skal være mulig å klare seg som elbilprodusent må det skje noe med avgiftene også etter 2015, sier han.

Les også: Ny batteriteknologi skal kunne lade en elbil på 15 minutter

Avhengig av avgiftsfritak

Resulatene i rapporten passer godt overens med norske undersøkelser.

Generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu, forteller at moms- og avgiftsfritak er avgjørende for de aller fleste som kjøper elbil i Norge.

– Grunnen til at Norge har et såpass høyt salg av elbiler er fordi vi har en god elbilpolitikk både med tanke på at vi har avgiftsfritak og null moms og fordi vi har gode bruksincentiver, sier hun.

I en undersøkelse Elbilforeningen gjorde blant norske elbileiere i juni kom det fram at 91 prosent av de spurte var veldig godt fornøyde med sin elbil.

På spørsmålet om de ville kjøpt elbilen uten moms- og avgiftsfritak svarte likevel kun 16 prosent ja.

– Det er godt å se at folk er fornøyde. Men svarene viser at elbilsalget vil kollapse også her om avgiftsfritaket forsvinner, sier Bu.

Les også: Oppgradert Tesla S får 48 km lengre rekkevidde

Sverige som skrekkeksempel

Et godt eksempel på nødvendigheten av avgiftsfritaket, er ifølge Bu Sverige.

– I Sverige har man veldig lave bilavgifter generelt. Det kombinert med at elbilen der ikke har momsfritak gjør at elbilen ikke er konkurransedyktig der, sier hun.

Mens det per september i år var 36.000 elbiler på norske veier, er det i underkant av 2000 elbiler i Sverige.

– En elbil i Sverige koster gjerne rundt 100.000 kroner mer enn en tilsvarende annen bil. Det er klart det har innvirkning på elbilsalget, sier Bu.

Og legger til at hun frykter at utviklingen vil stoppe opp i Danmark, akkurat som i Sverige, dersom avgift innføres.

– Salget i Danmark kan ikke måle seg med det norske, men avgiftsfritaket de har hatt frem til nå har fungert som et godt insentiv der også. Jeg håper de danske politikerne ser dette og velger å videreføre ordningen, sier hun.

Les også:

Her kommer 40 nye hurtigladere for elbil

Denne elsykkelen kan kjøre 45 km/t lovlig i Norge

Japanere lanserer «mirakelbatteri» for elbiler