Karbonbatteriet: Japan Power Plus vil lage slike karbonbatterier. 18650-celler er den samme formfaktoren som de tusenvis av cellene som sitter i en Tesla. Skal vi tro selskapet, kan teknologien gjøre kjørelengder på 50 mil vanlig i elbiler. (Bilde: Japan Power Plus)

POWER JAPAN PLUS

Japanere lanserer «mirakelbatteri» for elbiler

Karbon fra bomull skal utkonkurrere litiumionebatterier.

En ganske ukjent japansk selskap, Power Japan Plus har i samarbeid med Kyushu University i Fukuoka, avduket det som kan være et revolusjonerende nytt batteri.

Det de har kalt Ryden dobbel-karbon battericelle har karbon både på katode- og anodesiden.  Billig, med andre ord. Men det er ikke prisen på råstoffene som imponerer mest.

Det er ladetettheten, ladetiden og levetiden.

Fantastisk levetid

Power Japan Plus hevder at kjemien er minst på høyde med de beste litiumbaserte batteriene, men uten alle ulempene.

Det varer mye lenger, nesten uten kapasitetsfall, selv etter 3000 ladninger. Det vil gjøre det mulig å lage et elbilbatteri som holder hele bilens levetid.

Les også: Batteribusser overrasker på rekkevidde

Superrask lading

Batteriet kan hurtiglades på brøkdelen av tiden sammenliknet med litiumionebatterier. Opptil 20 ganger raskere, påstår Power Japan Plus. 

Det kan også lades helt opp og helt ut uten at kjemien tar skade. Det vil gjøre det mulig med lengre kjøredistanse om alle andre forhold er like.

Et litiumionebatteri kan ikke lades helt ut. Da tar det skade, og derfor får man ikke utnyttet hele potensialet. Selskapet sier at dette batteriet vil gjøre det mulig å lage elbiler med en kjørelengde på 50 mil.

Sikkert

Batteriet skal også være sikrere i drift enn litiumionebatterier siden det ikke inneholder brennbart litiumoksid.

Det inneholder heller ikke tungmetaller og sjeldne jordarter som gjør det billig og som gjør gjenvinning til et mye mindre problem.

Batteriet krever langt mindre energi og andre innsatsfaktorer for å bygge det.

Les også: Utvikler elbilmotor med teknologi fra andre verdenskrig

Bomull

Carbon Complex heter et nytt karbonmateriale de arbeider med, som av alle ting er laget av bomull. Karbonisert sådan, får vi anta.

Det er altså en fornybar ressurs vi snakker om. Karbonet vil også bidra til å gjøre batteriet billigere enn litiumionevariantene. Hvor mye er usikkert, men det kan bli betydelig.

Batteriet har en cellespenning på 4 volt. Litt mer enn litiumionecellen, som ligger på 3,6 volt.

Dobbelkarbon: Både anoden og katoden er laget av karbon. Ikke hvilken som hellst kullbit men svært avansert karbon basert på bomull som råmateriale. Elektrolytten er litium og et annet hemmelighetsfullt materiale
Dobbelkarbon: Både anoden og katoden er laget av karbon. Ikke hvilken som hellst kullbit, men svært avansert karbon basert på bomull som råmateriale. Elektrolytten er litium og et annet hemmelighetsfullt materiale. Japan Power Plus

Produseres i år

Power Japan Plus sier at de vil begynne produksjonen av Ryden-batteriet i den formfaktoren som er mest vanlig for litiumionebatterier på slutten av 2014.

Det vil si det såkalte 18650-batteriet, som er 18 mm i diameter og 65 mm langt. En litt røslig variant av det vanlige AA-batteriet altså, og det som sitter tusenvis av i Tesla-er og andre elbiler.

Produksjonen kan komme i gang raskt fordi det er mulig å bruke eksisterende produksjonslinjer. Ut med nikkel og kobolt og andre kostbare stoffer, og inn med karbon.

I starten ser selskapet for seg satellitter og medisinsk utstyr som marked for teknologien, men elbiler er nok det som lokker mest.  

Selskapet sier at de ikke skal stå for all produksjonene alene, men også lisensiere teknologien til andre.

Les også: Dette blir Norges første elbusser

Ikke nytt

Dobbelkarbonbatterier er ikke noe nytt. Teknologien skriver seg fra 70-tallet, men den gangen klarte man ikke å oppnå tilstrekkelig ladetetthet.

For ti år siden begynte man på nytt å se på mulighetene, og nå ser det ut som de har noe ekstremt spennende mellom hendene.

Det holder selvfølgelig ikke bare med anode og katode, det må en elektrolytt til også.

Rydenbatteriet bruker en organisk elektrolytt som er en blanding av litium og et annet materiale som selskapet ikke sier noe om.

Interessant

Teknisk direktør Lars Ole Valøen i Grenland Energy mener det høres ut som om Japan Power Plus lover vel mye.

– Det de opplyser er nok litt på den selgende siden. Det at det ikke kan kortslutte og ikke er farlig høres jo flott ut, men det er uansett snakk om et batteri med veldig mye energi i et lite volum. Og selv om det ikke er metalloksid i katoden, så inneholder batteriet både litium, karbon og en organisk elektrolytt som kan være brennbar, sier han.

– Men det ser ut til å være flinke folk som står bak, og ny teknologi er alltid interessant å følge med på. Når mer informasjon blir tilgjengelig vil det være mulig å gjøre en mer grundig evaluering av teknologien. Dersom teknologien viser seg å fungere, kan vi med relativt små tilpasninger bruke slike celler i våre batterier, sier Valøen.

Les også: Billig-Tesla får 320 km rekkevidde

Batterirace

Bruk av doble karbonelektroder er ikke den eneste kjemien som utfordrer det tradisjonelle litiumionebatteriet.

Det forskes også mye på å erstatte karbonelektroden i litiumionebatteriet med silisium, og å bruke nye elektrolytter.

Det kan gi litiumbaserte batterier et skudd i armen, både med tanke på ladingstetthet og levetid.

Les også:

Tesla bygger gigantfabrikk for litiumionebatterier

Norsk brønnteknologi kan bli brukt til elbillading og Mars-boring

Professorens batteri kan bli like stort som en enebolig