To elbusser av typen Ebusco YTP-1 skal leveres i september og deretter settes inn i ordinær rutetrafikk i Rogaland. (Bilde: Ebusco)
To elbusser av typen Ebusco YTP-1 skal leveres i september og deretter settes inn i ordinær rutetrafikk i Rogaland. (Bilde: Ebusco)

Ebusco YTP-1

Dette blir Norges første elbusser

I ordinær rutedrift.

Det er kollektivtransportoperatøren Boreal Transport som nettopp har bestilt to elektriske busser fra nederlandske Ebusco.

Bussene skal leveres i september og blir de første batterielektriske bussene som går i ordinær rute her til lands.

De settes i drift i høst i Rogaland.

Åtte års drift

Som Teknisk Ukeblad omtalte i forrige uke, ble to elbusser satt inn i rutedrift i København ved årsskiftet.

Her er det kinesiske BYD som leverer bussene, noe de gjør i en rekke andre testprosjekter i Europa og ellers i verden.

BYD var oppført som partner også i Norge da Transnova bevilget 1,8 millioner kroner i støtte til Boreal Transports pilotprosjekt i februar i fjor. Da var det snakk om å bruke elbussene i 1-3 år.

Men siden har bussoperatøren gjennomført en anbudskonkurranse:

– Vi har vurdert pris og teknologi og har valgt det vi mener er det beste produktet. Bussene skal gjennom en testperiode, men vi planlegger å bruke dem i rutedrift i minimum åtte år, opplyser Glenn Johansen som er bussflåteansvarlig i Boreal.

Les også: – Nissan Leaf-batterier viser ingen svekkelse etter 100.000 kilometer

Ebusco YTP-1-skisse
Ebusco YTP-1-skisse Ebusco

Nederland/Kina

Ebusco besøkte Norge i forbindelse med en europaturné i fjor sommer.

Dette er et nederlandsk selskap i partnerskap med kinesiske Yintong Group.

Sistnevnte produserer både busser (Zhuhai Guangtong Auto), batterier (Yintong New Energy) og elkjøretøykomponenter (Yingtong New Power), og har allerede 300 tilsvarende elbusser i drift i Kina som til sammen har akkumulert 31 millioner kjørte kilometer.

På fabrikken i Helmond, like utenfor Eindhoven, gjøres det modifikasjoner og tilpasninger til europeisk typegodkjenning på bussen som heter Ebusco YTP-1.

Les også: Billig-Tesla får 320 km rekkevidde

Ebusco YTP-1 i Finland der bussen siden desember er blitt testet i vinterforhold.
Ebusco YTP-1 i Finland der bussen i fjor vinter ble testet i snø og kulde og i desember ble satt inn i ordinær rutedrift. Ebusco

242 kWh/250 km

Bussen er en standard 12-meters buss, 11,8 tonn, med plass til inntil 76 passasjerer.

Den har et 242 kWh litiumionebatteri (jernfosfat, LFP) som veier 1 800 kg. Battericellene har en energitetthet PÅ 160 Wh/kg. Ifølge Ebusco kan batteriet lades opp til 100 prosent på kun 2,5 timer.

Rekkevidden på én lading oppgis til 250 kilometer. Bussen kan også leveres med en 311 kWh batteripakke, da med 300 km rekkevidde.

– Vi har valgt den minste batteripakken. Vi må avveie den ekstra vekten et større batteri vil påføre bussen i redusert bærekapasitet. Her mener vi balansen er grei, ikke minst på grunn av at denne bussen har en meget effektiv drivlinje, sier Johansen.

Ebusco selv oppgir strømforbruket til gjennomsnittlig 0,9 kWh per kilometer, uten å oppgi noen nærmere detaljer om driftsomstendighetene.

En tilsvarende buss har de siste månedene blitt testet i vinterforhold i Finland av Veolia Helsinki. Tall derfra indikerer et forbruk på 0,87 kWh/km.

Les også: Visste du at bensinen er annerledes om vinteren enn om sommeren?

Ebusco kjørte innom Norge i juni i fjor i forbindelse med en europaturné.
Ebusco kjørte innom Norge i juni i fjor i forbindelse med en europaturné. Ebusco

70 000 km i året

Flåtesjefen er spent på å teste hvordan de to elbussene takler ordinær drift. Å få svar på spørsmål knyttet til rekkevidde, driftssikkerhet, laderutiner og hva slags ruter som er mer eller mindre gunstig.

– Det handler om å finne ut hvor anvendelige kjøretøy dette er. Planen er å kjøre dem cirka 70.000 kilometer i året. Det finnes dieselbusser som har både kortere og lengre årlig kjørelengde, opplyser Johansen.

I prosjektet samarbeider bussoperatøren med Rogalands fylkeskommunale kollektivtrafikkselskap Kolumbus, statlige Transnova og Lyse.

Les også:

Denne bussen har fire tonn batterier

Bygger bobil av Tesla S

Slik kan de elektriske bussene kjøre 24/7