INDUSTRI

Batteribusser overrasker på rekkevidde

Snur begrepet rekkeviddeangst til rekkeviddeglede.

Siden januar har to BYD batteribusser gått i rutetrafikk i København. Testprosjektet framviser så langt lovende resultater, ifølge trafikkselskapet Movia.
Siden januar har to BYD batteribusser gått i rutetrafikk i København. Testprosjektet framviser så langt lovende resultater, ifølge trafikkselskapet Movia. Bilde: Movia
9. mai 2014 - 07:00

Bedre passasjerkomfort enn fryktet og bedre rekkevidde enn forventet.

Slik kan de fire første månedene med testkjøring av to batteribusser i København oppsummeres.

Les også: Dette blir Norges første elbusser

325 km

Siden starten av året har to kinesiske BYD ebus gått i ordinær rutetrafikk i Danmarks hovedstad. Nærmere bestemt på rute 12 og 40 som opereres av henholdsvis City-Trafik og Arriva.

– Da de ble satt inn forventet leverandøren og vi at de kunne kjøre 250 kilometer på én oppladning. Men det viser seg at de klarer opp til 325 kilometer. Det gjøre den enda mer attraktivt for oss å bruke elbusser, heter det i en melding fra trafikkselskapet Movia.

BYD ebus er ustyrt med et litiumjernfosfatfatteri (LiFePO4) med en kapasitet på 324 kWh. Batteriet kan lades med 60 kW ladeeffekt.

To elmotorer à 90 kW/350 Nm er montert på bakakslingen på den tolv meter lange bussen. Toppfarten er begrenset til 70 kilometer i timen.

Les også: Toleddet bussmonster kommer til Norge

Minst strøm på motorvei

Foreløpige resultater fra et tilsvarende prosjekt i Canada, som har pågått i rundt et år, viser at BYD-bussen har et gjennomsnittsforbruk på 1,3 kWh/km og 1,5 kWh/km med aircondition på og fullastet.

Forbruket er lavest, cirka 0,75 kWh/km, i topphastigheten (70 km/t). Det ble også påvist store forskjeller i oppnådd rekkevidde avhengig av ferdighetene til sjåføren.

Movia i Danmark opplyser at det er kombinasjonen motorvei og bykjøring som har gitt opp til 325 kilometer rekkevidde per oppladning. Når bussene kun brukes i byen, er rekkevidden rundt 250 kilometer.

Produsenten BYD påpeker dessuten at bussene har taklet vinterklimaet godt.

Les også: Oslos nye praktgate hviler på 1100 pæler

To slike BYD elektriske busser ble i vinter satt i ordinær rutetrafikk i København.
To slike BYD elektriske busser ble i vinter satt i ordinær rutetrafikk i København.

Nesten kvitt hylelyd

Testprosjektet, som er halvannet år forsinket blant annet fordi BYD strevde med å oppnå europeisk typegodkjenning, varer i to år.

I denne perioden oppfordres passasjerene om å sende sms til Movia og fortelle hva de synes om bussene.

Ifølge Movia sier to av tre passasjerer at de mener dette er et godt miljøtiltak. Kanskje ikke så overraskende. Hva de ellers mener om bussene, sier ikke trafikkselskapet noe om.

Imidlertid legger ikke Movia skjul på at de to batteribussene har noen barnesykdommer.

Laber materialkvalitet, trange seter og påtrengende støy fra den elektriske drivlinja, var blant de mindre flatterende beskrivelsene da bussen ble vist fram for offentligheten første gang.

– Hylelyden i bussene har vi og leverandøren nesten fått bukt med. Støynivået er nå nede i 69 dB, som tilsvarer grenseverdien på et kontor. En rutebuss kan etter reglene maksimalt ha et innvendig støynivå på 72 dB, opplyser Movia.

Les også:

Oslo skal kjøpe 1000 nye klimabusser

Denne trikken er en buss

Ruter foreslår å skifte ut alle Oslo-trikkene  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.