AEROMOBIL 3.0

Er dette den stiligste flygende bilen som er laget?

Drømmen om den serieproduserte flybilen lever i Slovakia.

Ideen om en farkost som kombinerer bil og fly, er nesten like gammel som flyet.

Tanken er å kombinere det beste fra begge verdener.

Dør-til-dør-reiser

Skeptikernes motargument er at flybilene så lenge de har eksistert tvert om kombinerer det verste fra to verdener. Altså at de er dårlige biler og ditto dårlige flymaskiner.

Uansett: Et av selskapene som har jobbet lenge med sin teknologi heter Aeromobil og holder til i Bratislava i Slovakia.

Onsdag ble deres prototyp 3.0 vist fram for offentligheten for første gang på teknologimessa Pioneers festival i Wien.

– Aeromobil vil på en utmerket måte utnytte eksisterende infrastruktur for både biler og fly, og åpner døra til virkelige dør-til-dør-reiser, skriver selskapet i en pressemelding.

Flytestprogrammet startet nå i oktober.

Les også: Flybilen kan bli godkjent i Norge

Redningsskjerm

Aeromobil ble grunnlagt av reklamemannen Juraj Vaculík og ingeniøren Štefan Klein.

Sistnevnte begynte arbeidet med den flygende bilen allerede for 25 år siden.

Ifølge selskapet er det gjort atskillige grep på 3.0 sammenlignet med prototyp 2.5 som det ble jobbet på i perioden 2010-2013.

En av de viktigste framskrittene er at 3.0 har variabel vingegeometri, samt et forsterket hjuloppheng som gjør det mulig å lande på ganske røffe gressbaner.

Ifølge Aeromobil har protoyp 3.0 mye av funksjonaliteten som trolig kommer i den serieproduserte versjonen, inkludert avionikken og ikke minst redningsskjermen.

Det oppgis ikke detaljer omkring dette systemet, men redningsskjermer for fly er blitt produsert siden 1982.

Det første og mest kjente flyet som benytter redningsskjerm er Cirrus SR20 som har bidratt til å redde liv også her til lands.

Les også: Disse flysetene kan spare Norwegian for 55 millioner kroner

160/200 kilometer i timen

Toseteren skal ifølge Aeromobil være i stand til å kjøre i minst 160 kilometer i timen som bil, mens toppfarten som fly er over 200 kilometer i timen. Takeoffhastigheten oppgis til 130 kilometer i timen.

Med fullt utslåtte vinger er vingespennet 8,32 meter, mens lengden er seks meter.

Drivstofforbruket oppgis til 8 l/100 km på bakken og 15 l/time i lufta, hvilket gir Aeromobil en rekkevidde på 700 km som fly og 875 km som bil.

Motoren er en Rotax 912, 100 hk firesylindret firtakter, som i lufta driver en skyvepropell plassert i en H-hale.

Rotax er en flymotorprodusent fra Østerrike som eies av kanadiske Bombardier recreational products (BRP).

Vekten på prototypen oppgis ikke, men den er åpenbart lett. Konstruksjonen består av stål og karbonfiberskrog/karosseri.

Selskapet understreker at alle tekniske data er foreløpige og at det sannsynligvis vil komme endringer i den videre utviklinga.

Les også:

– Den største helikopter-nyheten på 30 år

Her lander A380-en som nå betjener verdens lengste flyrute

Dette flyet er gunstig for både Kjos og miljøet