Slik er de nye lettvektersetene om bord i Norwegians B737-800-fly. (Foto: Per Erlien Dalløkken)

RECARO 3520

Disse flysetene kan spare Norwegian for 55 millioner kroner

Fire kilo lettere enn tidligere.

For oss vanlige passasjerer ved innsjekken kan reglene for bagasjevekt kanskje fortone seg en smule rigid og firkantet.

Sett fra flyselskapens side er det store kostnader å spare for hvert kilo de slipper å løfte tolv kilometer opp i lufta.

Her er et lite overslag vi har fått fra Norwegians flåtesjef Tore Jenssen:

Lettere seter

Da Norwegian gikk over til en nyere generasjon Recaro-seter og samtidig fjernet fjernkontrollene/lyduttakene i armlenene med tilhørende kabling, ble vektbesparelsen totalt 800 kg per Boeing 737-800 med 186 seter.

Ifølge Jenssen går det an å bruke følgende tommelfingerregel for å gjøre et overslag på sammenhengen mellom vektreduksjon og drivstoffreduksjon på disse flyene:

  • Tre prosent av den reduserte vekta i redusert forbruk per time.
  • Med andre ord vil 800 kilo mindre bety at CFM-motorene brenner 24 kilo mindre drivstoff i timen.
  • Ganget opp med 3 500 flytimer i året, blir innsparingen 84 tonn drivstoff per fly per år.

Les også: Airbus tilbyr "tjukkas-seter"

Kilo blir til tonn

Onsdag ble Norwegians flåtestørrelse tresifret, da 737-800-en LN-NIG landet på Gardermoen som fly nummer hundre.

Dersom 100 fly sparte like mye drivstoff, ville det betydd 8.400 tonn, hvert tonn med en cirkapris på tusen dollar.

Med andre ord har seteendringen et sparepotensial på 8,4 millioner dollar, eller cirka 55 millioner kroner per år.

Det skal sies at dette er kjapt «serviett-regnestykke» som kun er ment for å gi en pekepinn på hvorfor flyselskapene jakter alle kilogram de kan fjerne fra sine flymaskiner.

Hvor mye drivstoff en 737-800 bruker avhenger i tillegg til vekt av luftomgivelsene det flyr i, men det ligger rundt omkring 2,5 tonn i timen.

Les også: Så mye betyr én ekstra tomme for baken

Noen kilo spart per flysete har et potensial til å gi flåtesjef Tore Jenssen og resten av Norwegian store drivstoffinnsparinger.
Noen kilo spart per flysete har et potensial til å gi flåtesjef Tore Jenssen og resten av Norwegian store drivstoffinnsparinger. Per Erlien Dalløkken

Betaler per kilo

Det finnes selskaper som dem som tar betalt for vekt. Samoa Air har fått mye oppmerksomhet for sin bilettpolicy der hver reisende betaler ikke bare for sin medbragte bagasje, men også egen kroppsvekt. Billettprisen utregnes per kilo.

Her skal det sies at dette flyselskapet flyr små fly av typen Cessna 172 og Britten-Nordman Islander, samt at befolkningen i likhet med mange andre stillehavsstater har en gjennomsnittlig høy BMI.

Les også: Airbus skal stue sammen flypassasjerer med... sykkelseter?

Ett sete = én Lambo

Noe av vektreduksjonen i Recaro 3520-setene kommer av at fabrikken har erstattet skum i ryggstøtten med en innkledd nettingkonstruksjon. I tillegg har Norwegian valgt en variant uten ekstrapute i setet.

Hva slags komfort setene tilbyr, er selvsagt en subjektiv oppfatning.

Også for flyselskapene som ikke bare har økonomiseter, men også business- og førsteklasseseter, teller selvsagt vekten.

For de Boeing-ansatte, som er i ferd med å montere inn de seks førsteklassesetene fra Zodiac i den tredje av China Eastern Airlines B777-300ER, handler det mest om å ikke glemme hvor kostbare setene er:

På den røde duken står det «warning, treat as» med et bilde av en gul Lamborghini Gallardo under.

Les også:

Dette flyet er gunstig for både Kjos og miljøet

Bli med inn i det kommende langdistanseflyet til SAS

Her lander A380-en som nå betjener verdens lengste flyrute  

På Boeings Everett-fabrikk er flysetene dekket til med en klar advarsel til dem som skal montere dem: De skal behandles som en ny Lamborghini.
På Boeings Everett-fabrikk er flysetene dekket til med en klar advarsel til dem som skal montere dem: De skal behandles som en ny Lamborghini (som for øvrig startet på 200 000 dollar i USA da den ble produsert). Per Erlien Dalløkken