Bloodhound SSC

Slik lages verdens raskeste hjul

105 kg hjul i massivt aluminium snurrer 170 ganger i sekundet.

Tidligere i desember skrev Teknisk Ukeblad om den nye hybridrakettmotoren fra Nammo som etter planen skal bidra til å sette hastighetsrekorden på land i 2016.

Prosjektet heter Bloodhound SSC og bruker veien fram til å bryte 1000 miles i timen-grensa (1609 km/t) til å promotere britisk ingeniørkunst og realfag.

Historiens raskeste hjulgående kjøretøy får nødvendigvis også historiens raskeste hjul.

Les også: Produsenten tar hele regninga for rust-problemene på NH90

En EJ200 turboviftemotor og tre Nammo rakettmotorer skal få Bloodhound SSC opp i tusen miles i timen (1609 km/t).
En EJ200 turboviftemotor og tre Nammo rakettmotorer skal få Bloodhound SSC opp i tusen miles i timen (1609 km/t). Bloodhound

Jet- og rakettmotorer

Under kjøring er det kanskje slik at jetmotoren fra en Eurofighter Typhoon (EJ200) og tre rakettmotorer fra Nammo er mest spektakulært.

Men fra prosjektledelsen understrekes det at en av de viktigste og mest komplekse komponentene er hjulene.

Fire aluminiumskiver er de eneste kontaktpunktene mellom den 7,5 tonn tunge farkosten og ørkenen når den etter planen når en hastighet på 1 600 kilometer i timen.

De smidde aluminiumhjulene veier 105 kilo hver og har en diameter på 91,5 centimeter. Bredden er kun 12 centimeter.

Les også: Se maskinen kutte 84 millimeter kjetting på ett sekund

10 200 rpm

I topphastighet vil Bloodhound-hjulene rotere med 10 200 omdreininger i minuttet, eller 170 omdreininger i sekundet.

Som prosjektet påpeker, vil det i ytterkanten av hjulet virke en sentripetalkraft tilsvarende 50 000 G som gjør at verdens raskeste hjul også må være blant de sterkeste.

Mange forskjellige materialer har vært til vurdering, blant annet forskjellige kompositter og titan, før de landet på hjul i massivt aluminium. Nærmere bestemt 7037-legering som er hyppig brukt i flyindustrien.

Hjulsettene (18 stykk) er produsert av Otto Fuchs i Tyskland og Lockheed Martin har bidratt til designen. Les mer om produksjonsmetoden her

Det første ferdige hjulet ble testet hos Rolls-Royce tidligere i år, i en maskin som vanligvis brukes til å teste jetmotorkomponenter, for å kontrollere at hjulene tåler økningen i temperatur og vibrasjoner som oppstår i store hastigheter.

Når hjulet roterer med 10 400 omdreininger i minuttet er luftmotstanden alene nok til at temperaturen når 98 grader celsius.

Les også: Navigér etter en spøkelsesbil og se rett «gjennom» karosseriet

Må finne riktig profil

Om et år fra nå skal Bloodhound gjennom den første høyhastighetstestingen i den tørrlagte sjøbunnen Hakskeen Pan i Northern Cape-provinsen i Sør-Afrika.

Da er bilen utrustet med kun én Nammo-motor, og målet er å nå 800 mph/1 287 km/t.

Det er testet en rekke forskjellige profiler på hjulene der rekordforsøket skal gjennomføres.

Det handler om å finne det perfekte kompromisset mellom en profil som ikke graver seg for dypt ned i jorda, men som samtidig har tilstrekkelig sideveis grep.

For øvrig skal de første testene gjennomføres i lavere hastighet til sommeren (200 miles i timen/322 kilometer i timen) på rullebanen Aerohub i England, og i den forbindelse er det også laget gummidekk til kjøretøyet.

Les også:

Tabbe gjorde at batterifergen måtte tilbake på verftet

Svarer batteriskeptikerne: – Bare begynnelsen på en batterirevolusjon

Vedlikehold av F-35-motorene til norsk selskap