INDUSTRI

Vedlikehold av F-35-motorene til norsk selskap

Vant anbud.

Her er en F-35C som ikke har innebygd maskinkanon og derfor ikke har den samme "bulken" over venstre luftinntak som F-35A
Her er en F-35C som ikke har innebygd maskinkanon og derfor ikke har den samme "bulken" over venstre luftinntak som F-35A Bilde: Lockheed Martin Photo by Liz Kas
12. des. 2014 - 08:30

Amerikanske myndigheter bekreftet torsdag at motorvedlikehold i kampflyene F-35 i Europa i fremtiden skal utføres i tre partnerland: Tyrkia, Norge og Nederland. Det betyr at AIM Norway har vunnet fram som én av tre bedrifter som vil kunne utføre vedlikehold av flere hundre av motorene på de nye flyene som vil være i drift til langt etter år 2050.

– Dette er svært gledelig og viser nok en gang at norsk industri får anerkjennelse for den kvaliteten og kompetansen de kan levere, sier statssekretær Øystein Bø i Forsvarsdepartementet.

Les også: Her er skroget til Norges første F-35

Norge og de andre partnerlandene i F-35-programmet har lagt opp til at vedlikeholdskapasiteten for F-35 skal bygges opp gradvis etter hvert som antall fly i Europa øker.

Ifølge planen som nå er presentert, skal Tyrkia etablere det første motordepotet i 2018, fulgt av Norge og Nederland to-tre år senere.

– Motor og tungt skrogvedlikehold som er bekreftet nå, er bare første trinn i prosessen, så det vil komme nye muligheter for norsk industri innen andre typer vedlikehold i tiden fremover. Her må industrien derfor være aktive og vise hva de kan tilby partnerskapet, sier Bø.

Norge skal anskaffe inntil 52 kampfly av typen F-35, noe som er beregnet å koste 66,2 milliarder kroner.

Les også:

Norge betaler for bremseskjerm til F-35 - jobben forsvant til Nederland

Her er Norges nye bombekastervogn

Nå skal F-35 skyte Raufoss-ammunisjon  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.