Verdens første: Norsk teknologi har fått et forsprang på batteriferger med Ampere som skla ha plass til 120 biler og 360 passasjerer. (Bilde: Fjellstrand)

BATTERIFERGEN AMPERE

Batterifergen er forsinket - skulle vært i drift 1. januar

Ligger fortsatt ved verftet.

Ampere

  • Verdens første nullutslipps bil- og passasjerferge (E39 Lavik-Oppedal)
  • Verft: Fjellstrand
  • Eier: Norled
  • Kapasiteter: 120 biler, 360 passasjer
  • Lengde: 80,8 meter
  • Bredde: 20,8 meter
  • Framdrift: 2 stk. Rolls-Royce azipull
  • Kontroll og styringssystemer: Siemens
  • 10 tonn batterier – fra Corvus
  • Batterikapasitet: 2 x 500 kWh (Hurtigladere land: 300 kWh)
  • Ladesystem: 2 stk. – Stemmann pantograf og Cavotec plugg
  • Fortøyningssystem: Cavotec vakuum
  • Skal fra 1. januar 2015 trafikkere Lavik – Oppedal på E39
  • Hastighet: 10–12 knop
  • Overfart: 20 minutter
  • 34 anløp hvert døgn. 10 minutter ladetid – ca. 30 sekunder på oppkobling

Ampere skulle vært i drift mellom Lavik og Oppedal på E39 over Sognefjorden fra 1. januar. Rederiet Norled og verftet sliter imidlertid med å få alle brikker på plass.

Blant annet jobbes det med pålegg og kommentarer fra Sjøfartsdirektoratet.

Les også: Overingeniør: Dette kan være årsaken til slagsiden

Papir og teknikk

På spørsmål om det er det snakk om tekniske tiltak eller «byråkratiske» momenter, sier direktør Edmund Tolo ved Fjellstrand at det dreier seg både om konkrete ting som må rettes på og dokumentasjon og papirer som må på plass.

– Det kom litt tett opp mot jula så det ble kollisjon med ferieavvikling. Det lot seg derfor ikke gjøre før nyttår, sier Tolo til TU.

Han tør ikke å si hvilken dato fergen er klar for rutetrafikk.

– Den vil fases inn i løpet av januar. Det må også gjøres tester og innkjøring opp mot kaianlegg og infrastrukturen der, sier Tolo.

Sjøfartsdirektoratet opplyser at påleggene omfatter både konstruksjon og deler av systemer. Fristen for å utbedre forholdene er 1. februar.

– Det krever noe arbeid fra verft og rederi før fergen kan få de endelige papirene, sier kommunikasjonsrådgiver Steinar Haugberg i Sjøfartsdirektoratet til TU.

Les også: Nå vil departementet stille strengere miljøkrav i fergeanbud

Edmund Tolo foran Ampere, før tabben med den litt for lave gjennomkjøringsrampen ble oppdaget.
Edmund Tolo foran Ampere tidlig i fjor høst. Nå gjenstår noen krav og pålegg fra Sjøfartsdirektoratet. Tore Stensvold

Midlertidig

Han opplyser at Ampere fram til 1. februar 2015 har et midlertidig passasjersertifikat som betyr at fergen kan ha med servicepersonell på inntil 12 personer om bord i tillegg til mannskap, men kun ferdes på testturer i indre farvann.

– Det er et spesielt fartøy med nytt framdriftssystem som vi følger tett opp. Det er mye nytt som må avklares. Det er god dialog mellom oss og rederi og verft, sier Haugberg.

Norled overtok fra 1. januar kontrakt på fergesamabandet Lavik-Oppedal på E39. Strekningen trafikkeres av to vanlige ferger, Lavik og Stavanger. Ampere vil gå inn som den tredje fergen på strekningen.

Les også:

Tabbe gjorde at batterifergen måtte tilbake på verftet

Miljøvernerne jubler over denne ferga

Nullutslippsfergen får ny klimapris