INDUSTRI

Maersk setter ny container-rekord

Stablet hele 18.168 containere om bord.

Maersk Mc-Kinney Moller la ut fra Algeciras i Spania 26. januar 2015 med 18.168 containere om bord. Det er verdens første med over 18.000 TEU i lasten. Kursen er satt mot Malaysia.
Maersk Mc-Kinney Moller la ut fra Algeciras i Spania 26. januar 2015 med 18.168 containere om bord. Det er verdens første med over 18.000 TEU i lasten. Kursen er satt mot Malaysia. Bilde: Maersk
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
30. jan. 2015 - 10:24

Skipet var ved lanseringen i juli 2013 verdens første skip med plass til over 18.000 TEU, det vil si standard 20-fots containere.

Nå er skipet ute på sin første tur der 18.000-grensen er nådd og toppet med 168 TEU.

Det 400 meter lange og 59 meter brede skipet har nå forlatt Algeciras i Spania med kurs for Tanjung Pelepas i Malaysia. I skrivende stund er hun i Middelhavet på vei mot Suezkanalen.

Maersk-konsernet hadde også forrige rekord med antall containere på en kjøl. Det var Mary Maersk som også seilte fra Algeciras, da med 17.603 containere om bord.

Seiler via Suezkanalen

Kaptein Niels Vestergaard Pedersen på Maersk Mc-Kinney Moller sa ved avgang fra Spania denne uka at han var både stolt og ydmyk over å få være kaptein på skipet som bryter 18.000-grensen.

Ifølge kapteinen var det utfordrende å laste skipet.

– Det er ikke lett å fylle opp skipet med så mange containere. Det krever godt lagarbeid og nitid planlegging og kalkulering.

Maersk Mc-Kinney Moller, oppkalt etter Møller-konsernets grunnlegger, Arnold Mærsk Mc-Kinney Møller, er det første i en serie på 20 containerskip.

Det ble satt i drift 2. juli 2013.

Les også: LNG er trendy: Flere og flere bygger slepebåter med gass

Det 400 meter lange skipet Maersk Mc-Kinney Moller får assistanse av to taubåter på vei ut fra den spanske havnen Algeciras 26. janauar 2015.
Det 400 meter lange skipet Maersk Mc-Kinney Moller får assistanse av to taubåter på vei ut fra den spanske havnen Algeciras 26. janauar 2015.

Energieffektiv

Serien kalles Triple E, som står for «Economy of scale», «Energy Efficiency» og «Environmentally improved».

Skipene vil redusere CO2-utslipp per container transportert med 50 prosent på ruten Asia-Europa sammenlignet med eldre og mindre skip.

Maersk har gitt byggeoppdraget for alle 20 skip til Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, og har hittil mottatt 13 av dem.

Les også: Kystverket har lett og lett etter argumenter mot skipstunnel – finner ingen

Sammenlikning av de største skip i ulike segmenter. Maersk Triple E-klassen er 400 meter lange, 59 meter brede og er på 194.153 dødvekttonn.
Sammenlikning av de største skip i ulike segmenter. Maersk Triple E-klassen er 400 meter lange, 59 meter brede og er på 194.153 dødvekttonn.

Verdensrekorder

Triple E-klassen var verdens største containerskip inntil kinesiske CSCL Globe like før jul 2014 ble satt i trafikk. Skipet har kapasitet på 19.100 TEU.

Kineserne beholdt ikke teten lenge.

Sveitsiske Mediterranean Shipping Company (MSC) fikk i januar i år overlevert MSC Oscar fra samme verftsgruppe som bygger Triple E-skipene, DSME. Maersk har mottatt 13 av de 20.

MSC Oscar har plass til 19.224 standard 20-fots containere (TEU). Skipet er klasset av DNV GL.

Les også:

Norske batterier kan levere 54 kWh på seks minutter

Tabbe gjorde at batterifergen måtte tilbake på verftet

Batteriekspert om batterier på skip: – En blindvei  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.