ULYKKE MED RØROSBANEN

Lastebilsjåfør omkom i ulykke mot tog: Havarikommisjonen mener veiens vinkel kan være årsaken

Vinkelen mellom vei og jernbane skal ideelt være 90 grader for å oppnå optimal sikt til begge sider. Det var den ikke for lastebilsjåføren som omkom i ulykken.

I november 2018 kollidertre et tog på vei til Hamar med en lastebil og sporet av mellom Koppang og Atna. Lastebilsjåføren omkom.
I november 2018 kollidertre et tog på vei til Hamar med en lastebil og sporet av mellom Koppang og Atna. Lastebilsjåføren omkom. (Bilde: Tore Meek/ Scanpix)

Vinkelen mellom vei og jernbane skal ideelt være 90 grader for å oppnå optimal sikt til begge sider. Det var den ikke for lastebilsjåføren som omkom i ulykken.

Torsdag 29. november 2018 kjører en stor Mercedes lastebil ned den svingete veien mot Bjøråneset planovergang, mellom Atna og Koppang. Det er et tynt lag med snø på veien, men det store kjøretøyet er godt skodd for vinterføre, og selv om vi befinner oss i en av årets mørkeste måneder er det fremdeles lyst ute klokken to på formiddagen. 

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå