Lekterene Rambiz og Gulliver ligger ved siden av fregatten.
 Søndag var kranlekterne og annet utstyr til stedet der den havarerte fregatten Helge Ingstad ligger i Hjeltefjorden.
Lekterene Rambiz og Gulliver ligger ved siden av fregatten.
 Søndag var kranlekterne og annet utstyr til stedet der den havarerte fregatten Helge Ingstad ligger i Hjeltefjorden. (Foto: NTB Scanpix)

Berging av KNM Helge Ingstad

Kranlekterne klare til å heve Helge Ingstad, men bølger kan forsinke bergingen enda mer

To kranlektere kom til den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad søndag. Hevingen kan muligens starte mandag, men været skaper usikkerhet.

Hevingen vil ta fem-seks dager, og for å kunne starte jobben, må værutsiktene være bra nok for hele perioden.

Som tu.no skrev i helgen, er slike luker sjeldne på denne tiden av året.

– Det må være under en halvmeter sjø og ingen kastevind. Det er noen værmeldinger som viser at det kan bli noen dønninger onsdag, og det skaper en liten usikkerhet, sier kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell søndag ettermiddag.

En beslutning om å gå i gang kan bli tatt mandag morgen eller formiddag.

– Er det tilstrekkelig værvindu, starter vi, sier Sandberg.

Kranlekteren Gulliver forlot Hanøytangen søndag morgen og var i ferd med å fortøye ved KNM Helge Ingstad ved 15-tiden søndag. Også kranlekteren Rambiz var da ved havaristen og skulle fortøye så snart Gulliver hadde gjort det.

Nedsenkbar lekter

Gjennom helgen har Sjøforsvaret, Forsvarsmateriell og bergingsselskapet BOA mobilisert fartøy og utstyr som trengs for å være klar til å starte bergingsoperasjonen.

Hevingen gjennomføres ved at kranfartøyene Gulliver og Rambiz legges ved fregatten. Den tømmes for diesel i utsatte områder, og deretter blir den gradvis heist opp. Planen er videre å få KNM Helge Ingstad over på den store, nedsenkbare lekteren Boabarge 33, som så skal heves.

Bergingsoperasjonen

  1. Klargjøring av lekter for festing og sikring av skroget
  2. Tømme utsatte drivstofftanker for marin diesel
  3. Rigging av kjettinger – forhalerer trekkes under skroget først.
  4. To kranfartøy løfter sakte opp fregatten- vann dreneres for å lette vekta
  5. Når fregatten er på høyde med normal vannlinje, senkes BOA-lekter under
  6. Våpen fjernes
  7. Lekter deballasterer – heves og fregatt transportsikres
  8. Lekter slepes til Haakonsvern

Etter å ha blitt tømt for farlig utstyr, blant annet ammunisjon, skal fregatten fraktes til Haakonsvern på lekteren. Først da blir det klart om fregatten skal repareres eller skrotes.

Kostbar operasjon

Bergingen har blitt anslått til å koste over en halv milliard kroner, og prisen øker ettersom arbeidet har blitt forsinket. Etter det TV 2 erfarer, stiger kostnaden med minst 3 millioner kroner per dag med utsettelse.

Fregatten KNM Helge Ingstad har ligget i Hjeltefjorden i Hordaland etter at den kolliderte med oljetankeren Sola TS torsdag 8. november

Fregatten kostet 4 milliarder kroner.

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå