Heve fregatten Helge Ingstad

Følg hevingen av fregatten Helge Ingstad

Starter så snart været tillater det.

NRKs kamera er rettet mot den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad som ligger på grunn i Hjeltefjorden. Her kan du følge arbeidet med hevingen. 

Onsdag 13. februar var kranlekteren Gulliver ute ved «Helge Ingstad» for første gang, for å gjøre seg kjent med området. Fredag 15. februar blåser det 12 m/s fra sør, og det er ingen arbeid ved fregatten. Været skal legge seg noe lørdag før det blåser opp igjen søndag kveld. Det er altså ingen tegn til at heveoperasjonen kan starte.

(Se under for illustrasjoner som viser hvordan det skal skje.)

Hevingen fregatten starter så snart været tillater det. For å gjennomføre hevingen på en sikker måte er de avhengige av fem til seks dager med akseptable værforhold, som vil si maks 0,5 meter signifikant bølgehøyde, ikke kastevinder og ikke vind fra nordvest. Det kan gi svell eller dønninger. Det vil gi bevegelser og uheldig dynamikk mellom de to kranfartøyene med fire kraner totalt. De skal løfte synkront og styres av avanserte systemer fra kranskipet Gulliver.

Den vanskelige hevingen: Fem utfordringer må løses for å få hevet KNM Helge Ingstad

Dette skal skje

I startfasen skal fartøyet rettes opp. Deretter skal det heves og samtidig dreneres for vann før det dokksettes. Prosjektleder Arild Øydegard i Forsvarsmateriell har tidligere sagt at han forventer at selve hevingen vil ta tre til fire dager. 

Konserveres

Hvis alt går etter planen skal fartøyet så transporteres til basen for preservering, konservering og desarmering. Til slutt skal det foretas en vurdering av skadene og avgjøre om fartøyet skal fases ut eller repareres. 

Bergingsoperasjonen
  • Klargjøring av lekter for festing og sikring av skroget

  • Tømme utsatte drivstofftanker for marin diesel

  • Rigging av kjettinger – forhalerer trekkes under skroget først.

  • To kranfartøy løfter sakte opp fregatten- vann dreneres for å lette vekta

  • Når fregatten er på høyde med normal vannlinje, senkes BOA-lekter under

  • Våpen fjernes

  • Lekter deballasterer – heves og fregatt transportsikres

  • Lekter slepes til Haakonsvern

Når skipet kommer i kontakt med luft oppstår det korrosjon, eller en oksidasjon av metallet, som skader metallet. 

Uten global skade

Trondheimsbaserte BOA har fått oppdraget med hevingen. Utgiftene til sikring og heving er foreløpig anslått til vel en halv milliard kroner, sa forsvarsministeren til Stortinget på tirsdag

Anders Penna er Bergingselskapet BOA Managements operasjonsleder under hevingen av KNM Helge Ingstad. Han sier at de skal klare å få opp fregatten uten at skroget blir vesentlig skadet. Det vil si at skroget ikke blir skjevt og så deformert at det mister sin form.

– Det vil bli en viss deformering og inntrykking av hud (skrogets utvendige stålplater), men ingen store skrogskader som går ut over global struktur. Vi har gjort dype studier og kjørt beregninger gjennom avanserte modelleringsverktøy sammen med DNV GL, sier Penna til TU.

Forsøket på å berge fregatten etter at den gikk på grunn mislyktes, og fartøyet sank. Arbeiderpartiets Martin Kolberg påpeker at redningsarbeidet ikke er dekket av havarikommisjonens gransking av ulykken, og foreslår derfor en egen undersøkelse av hva som gikk galt under forsøket på å berge fregatten.

Sjømålsmissilene ble fjernet fra fartøyet i desember, og i forrige uke ble torpedoene detonert under kontrollerte former.

Måneder under vann

Det var torsdag 8. november 2018 klokken 04.01 KNM Helge Ingstad kolliderte med oljetankeren Sola TS. Samtlige 137 personer om bord ble berget. Åtte personer ble lettere skadet.

Siden da har fregatten ligget på grunn i Hjeltefjorden, nord for Sotra utenfor Bergen.

Illustrasjonene nedenfor viser trinn for trinn hvordan bergingen skal gjennomføres.

Fartøyets bevegelser overvåkes kontinuerlig. Vedlikehold og ytterligere sikring vurderes fortløpende. Forsvaret har stående personell på Sture og som On scene Commander på Olav Tryggvason. Foto: Forsvarsmateriell/Nyhetsgrafikk.no
Før man kan starte arbeidet med å heve fregatten er det i hovedsak to aktiviteter som må gjennomføres. Foto: Forsvarsmateriell/Nyhetsgrafikk.no
Fregatten rettes opp før den heves. Kjettingskrev (4 x 4) vises ikke på illustrasjonen, men sikrer at fregattskroget ikke klemmes og skades ytterligere. Foto: Forsvarsmateriell/Nyhetsgrafikk.no
Fregatten heves sakte (løfteåk med spredere mangler på illustrasjonen). Foto: Forsvarsmateriell/Nyhetsgrafikk.no
Fregatten heves opp til normal vannlinje før den flyttes inn på BOA-lekteren. Foto: Forsvarsmateriell/Nyhetsgrafikk.no
Skipet sikres i krybber og blir dokksatt som om lekteren hadde vært en tørrdokk. Foto: Forsvarsmateriell/Nyhetsgrafikk.no
«KNM Helge Ingstad» er nå klar for transport til Haakonsvern. Foto: Forsvarsmateriell/Nyhetsgrafikk.no

Kommentarer (41)

Kommentarer (41)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå