STEINALDER: Fortsatt er spade og bøtte mest effektiv oppsamlingsmetode. (Bilde: KV Nornen/Kystverket)
MODERNE: Ful City gikk på grunn en sommerdag i Oslofjorden. Det hindret ikke tilgrisete strender. (Bilde: Tore Stensvold)
INGEN GRUNN: Godafoss på grunn utenfor Hvaler februar i fjor. Oljevernutstyret fungerte ikke spesielt godt i kulda, 39 år etter norsk oljverneberedskap fikk sitt hovedkontor i Horten. (Bilde: LN-FIX/Kystverket)

Feirer norsk oljevernjubileum

  • Olje og gass

Hovedstasjon for oljevern i Horten er 40 år i disse dager.

Det er fortsatt statens base for beredskap mot oljesøl, men nå en del av Kystverket. 40-årsjubileet ble markert i Horten med fagseminar og besøk av fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen.

Blant temaene på fagseminaret var utviklingen i beredskap og utstyr. Naturlig nok var det stor interesse for ulike perspektiver på hvordan beredskapen mot akutt forurensning skal utvikles videre, og hva som er de framtidige utfordringene.

Les også: Trenger mer kunnskap om oljevern i kulde

Selvskryt I

Fiskeri- og kystminister Berg-Hansen så selvsagt noen år tilbake for å kunne skryte av 102 prosent økning i bevilgningene i utstyr. År null ble satt til 2006 og 2010 til sammenligningsåret.

– I 2010 var bevilgningene nesten 102 % høyere enn i 2006. Dette innebærer at Regjeringen fullt ut har fulgt opp Kystverkets anbefalte plan for utskifting av oljevernmateriell for perioden 2006–2010. Med bevilgningsøkningene i 2011 og 2012, er beredskapen blitt ytterligere styrket, sa statsråden.

Les også: Utfordrer studenter på oljesøl i Arktis

Selvskryt II

Hun mente at:

– Dette er rett og slett ei solid satsing på oljevernberedskap, og den har gitt resultater.

Kystverkets beredskapsavdeling er styrket og de statlige depotene er kraftig oppgradert med moderne lenser, opptakere og nødlosseutstyr. Nå er vi også i gang med en betydelig fornying av Kystverkets flåte av oljevernfartøy.

Les også: Knalltest for ny oljevernteknologi

Lite betryggende

Skipsulykkene med Ful City og Godafoss i løpet av kort tid, har vist at det fortsatt er langt igjen til alle kan slå seg på brystet og si seg fornøyd med både beredskap og utstyr.

Behovet for både organisatorisk skjerpete og teknisk godt utrustete mannskaper og innsatsstyrker, er økende. Skipstrafikken vokser, og målet til regjeringen om økt godtransport på kjøl bygger opp om det.

Les også: Tråler inn oljeutslippene

Økt skipstrafikk

Kystverkets miljørisiko- og beredskapsanalyse fra 2011 viser at skipstrafikken vil øke i årene framover. Dermed øker også sannsynligheten for hendelser og oljeforurensning.

Området rundt Oslofjorden og utenfor Bergen er spesielt risikoutsatt, ifølge Kystverket.

Les også: Store utfordringer venter i Arktis

Kladt problem

Oljevirksomheten og faren for store utslipp offshore var også på agendaen samt nye utfordringer når nye funn gjøres i Barentshavet og i arktiske farvann. Når dagens utstyr ikke engang fungerer feilfritt en julidag Oslofjorden, hvordan vil det da fungere en januardag i Barentshavet?

Fiskeri- og kystministeren skryter av at bevilgningen til beredskap mot akutt forurensing er økt med ytterligere 15 millioner kroner i 2012.

Les også:

Norsk oljevernteknologi fikk pris

– Ingen visjoner for oljevern