JUBEL: En fornøyd utviklingssjef etter meget lovende testresultater. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
SUKSESS: NOFI var storfornøyde etter å ha testet Current Buster 6 i havet utenfor Eidkjosen nylig. Nå håper de å ha produktet i salg relativt umiddelbart. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
FORNØYD: Utviklingssjef Dag Nilsen (t.h.) i NOFI diskuterer testresultatene med seksjonssjef Steinar Gyltnes i Kystverket. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
FLEKSIBEL: Current Buster 6 kan brukes både med én og to båter. Selskapet trodde ikke enbåtsdrift ville være mulig før om et år eller to. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
I RO: Oljen som kommer inn i pumpeområdet, ligger helt uberørt av strøm og bølger. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
HØYTEKNOLOGISK: Current Buster 6 ser nærmest ut som en litt forvokst gummibåt. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
OPPGRADERT: Forrige test for Current Buster 6 var "som et slag i trynet", ifølge utviklingssjef Dag Nilsen. Denne gang gikk det så meget bedre. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
PÅ PLASS: Current Buster 6 til kai i Eidkjosen. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
SUKSESS: NOFI var storfornøyde etter å ha testet Current Buster 6 i havet utenfor Eidkjosen nylig. Nå håper de å ha produktet i salg relativt umiddelbart. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

Knalltest for ny oljevernteknologi

  • Olje og gass

NOFI Current Buster 6

  • Frontåpning: Opptil 34 meter
  • Maks hastighet: 4-5 knop
  • Fribord: Opptil 1000 mm
  • Polyuretanbasert duk med "ekstrem slitestyrke"


Wendy Schmidt Oil Cleanup X Challenge

  1. Elastec (USA) - 17678 liter per minutt (89,50 % olje)
  2. NOFI (Norge) - 10266 liter per minutt (83,00 %)
  3. Koseq (Nederland)- 7817 liter per minutt (87,90 %)
  4. OilShaver - 7597 liter per minutt (90,70 %)
  5. Crucial (USA) - 7147 liter per minutt (71,30 %)

EIDKJOSEN: - Gratulere, karra! Gratulere, Birgit!

Utviklingssjef Dag Nilsen i Tromsø-baserte NOFI jubler etter å ha testet selskapets nye oljevernprodukt i havet utenfor Eidkjosen.

Slag i trynet

Prototypen oppførte seg faktisk bedre enn den skulle, blant annet ved at den maktet langt større lenseåpning ved enbåtsdrift enn hva selskapet hadde forventet.

– Dette var en stor dag for NOFI. Vi har lagt ned veldig store FoU-ressurser i dette produktet, og på forrige test fikk vi oss en midt i trynet. Siden har vi redesignet og kjørt en intensiv oppgradering, og nå traff vi innertieren. Vi hadde ikke trodd det ville fungere som enbåtssystem før om et år eller to, sier Nilsen til Teknisk Ukeblad.

Måtte til Gulfen

Utviklingen av produktet, som er siste utgave i en portefølje som allerede består av Current Buster 2, 4 og 8, Harbour og Ocean Buster , begynte allerede på våren i fjor, men ble satt på hold da NOFI måtte assistere i arbeidet med Deepwater Horizon i fjor sommer.

– Vi valgte å sende flest mulig bort til Gulfen for å få operativ erfaring med Current Buster-teknologien. Erfaringene tok vi med hjem, vurderte, og så oppgraderte vi de eksisterende Current Busterne med de viktigste forbedringene vi hadde funnet. Særlig oppdaget vi en del slitasjepunkter vi ikke tidligere hadde sett, og innså hvor mye annet søppel lensene samler opp og som tetter pumper og skimmere, sier Nilsen.

NOFI Current Buster 6. NOFI

Tok sølv

Siden dukket konkurransen Wendy Schmidt Oil Cleanup X Challenge opp, hvor NOFI meldte seg på. I oktober stakk de av med andreplassen i konkurransen, og tok dermed med seg 300.000 dollar i prispenger hjem. Current Buster-teknologien samlet inn 10.265 liter olje per minutt i testbassenget.

– Hovedproblemet med konvensjonelle lenser, som utgjør 99 prosent av alle oljelenser i verden, er at de ikke fungerer ved strøm i vannet. Oljen går rett og slett under lensene, og det er den største grunnen til at mange oljevernaksjoner feiler. Current Buster 6 fungerer i opptil fem knop strøm, og klarer om nødvendig å pumpe opp over ett fat olje per sekund, sier Nilsen.

I alle forhold

Han tror bevisstheten rundt strømproblematikken vil øke i tiden fremover, og påpeker at det per i dag bare er NOFIs system som håndterer strøm på en god måte i oppsamlingen.

– Hovedpoenget er å lage et høyeffektivt opptakssystem som fungerer under alle forhold – enten det er bølger, strøm, tykk eller tynn olje, mye søppel i vannet eller hva som helst annet. Current Buster 6 er et multifunksjonssystem som fungerer til alt, selv om konvensjonelle lenser fortsatt er bedre på passiv skjerming, og det kan taues med kun én båt. Du kan i tillegg bruke alt som finnes av pumper og skimmere, sier Nilsen.

Bestilte tidlig

Kystverket bestilte NOFI Current Buster 6 allerede mens produktet var på tegnebrettet.

– Det jeg har sett i dag er veldig bra, sier seksjonssjef Steinar Gyltnes i Kystverket, som var med da prototypen på Current Buster 6 ble testet.

– Den vil være et godt tilskudd og utfylle det vi allerede har av beredskapsutstyr på våre statlige beredskapsdepoter, sier han.

FORNØYD: Utviklingssjef Dag Nilsen (t.h.) i NOFI og Steinar Gyltnes fra Kystverket er fornøyde med samarbeidet. Stein Jarle Olsen

Har bidratt

Kystverket har selv bidratt i utviklingen av teknologien. I tillegg til å bidra økonomisk, valgte de å bestille den første utgaven av produktet allerede mens det var på tegnebrettet.

– Det er ikke spesielt vanlig, men vi ønsker å bidra til teknologiutvikling, også ved å dele risiko mellom produsenten og oss som kunde. Det er ikke riktig at det er leverandøren som skal ta all risikoen, så dette har vært et veldig godt samarbeid mellom Kystverket og NOFI, sier Gyltnes.

– Uvurderlig samarbeid

Også utviklingssjef Dag Nilsen er fornøyd med samarbeidet med Kystverket.

– Som produsent er vi avhengig av kvalifiserte brukere som vi kan få tilbakemeldinger fra. Derfor har det nærmest vært uvurderlig at de bestilte produktet så tidlig.

Kystverket håper å ha den første Current Buster 6 i hende før jul.

Current Buster-teknologien ble mye brukt etter ulykken med Deepwater Horizon i Mexicogolfen. Erfaringene derfra har vært uvurderlige i utviklingen av nye Current Buster 6. FOTO: NOFI NOFI

Imponerende nykommer

Forskningsleder Hans V. Jensen i Norsk oljevernforening for operatørselskap (NOFO) sier han er mest imponert av det andre norske selskapet i Wendy Schmidt-konkurransen, Oilshaver.

Oilshavers teknologi fungerer nærmest som en ostehøvel, hvor oljelaget "høvles av" og samles mellom to pontonger. Deretter ledes oljen bak til pumpa, hvor den så kan pumpes vekk.

– Åkrehamn Trålbøteri er jo en nykommer i oljevernbransjen, så det er egentlig vel så mye å sette kryss i taket for at de de fikk en fjerdeplass som at en gammel traver som NOFI blir nummer to, sier Jensen til Teknisk Ukeblad.

Jobber i overflaten

Jensen trekker også frem selskapet Maritime Development Group i Kristiansand, som sammen med Egersund Trål har utviklet systemet MOS Sweeper.

– Både Oilshaver og Mos Sweeper er flunkende nye konsepter som jobber helt i overflaten. Når oljesølet kanskje er 1-2 millimeter tykt, er det et paradoks at vi i dag ofte sleper rundt lenser som stikker 1,5 meter ned i vannet. Slike konvensjonelle lenser gjør at farta vi kan operere i er begrenset til én knop.

Forskningslederen sier han tror konvensjonelle lenser mer eller mindre har nådd sitt utviklingspotensial, og at fremtiden ligger i systemer som Oilshaver.

FORNØYD: Hans V. Jensen i NOFO ble mest imponert av ferskingen OilShavers fjerdeplass. FOTO: Anders J. Steensen Anders J. Steensen

Sendt til Mexicogolfen

– Vi kjøpte et relativt stort antall mindre Current Bustere. Anskaffelse av Ocean Buster (nå Current Buster 8, journ. anm.) falt imidlertid kke helt heldig ut, så de har vi avviklet. Vi bygde om én Ocean Buster fra to- til enbåtssystem, noe som for så vidt fungerte veldig bra, men dette oppsamlingssystemet ble likevel lagt til side av NOFO. Enhetene ble kjøpt tilbake og solgt i forbindelse med sølet i Mexicogolfen, hvor været var bedre og de nok passet bedre inn, sier Jensen.

NOFO har til forskjell fra Kystverket ikke vært involvert i utviklingen av Busteren som tok andreplassen i X Challenge.

Jensen presiserer også at NOFO stiller andre krav enn for eksempel Kystverket gjør, da oljen de skal samle opp er råolje fra oljeproduksjon eller leteboring, mens Kystverket må være forberedt på all slags olje, også den tunge bunkervarianten.