SAMFERDSEL

I dag kan fremtidens kollektivsystem i Oslo bli til

I dag går det første av totalt tre kollektivverksteder i Oslo av stabelen. Målet er å få inn forslag til hvordan kollektivutfordringene i hovedstaden skal løses. Her fra Oslotunnelen.
I dag går det første av totalt tre kollektivverksteder i Oslo av stabelen. Målet er å få inn forslag til hvordan kollektivutfordringene i hovedstaden skal løses. Her fra Oslotunnelen. Bilde: Maria Amelie
4. juni 2014 - 12:29

KVU OSLO-NAVET

  • Konseptvalgutredningen for økt transportkapasitet inn mot, og gjennom, Oslo.
  • Et samarbeid mellom Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter.
  • Oppdragsgiverne er Samferdselsdepartementet, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune.
  • Norconsult har fått oppdraget om å gjennomføre KVU-en.
  • De er bedt om å se spesielt på behov for ny T-banetunnel og/eller jernbanetunnel under Oslo sentrum.
  • I tillegg til selve KVU-en skal det gjennomføres egne teknisk-økonomiske vurderinger av baneløsninger.

DE ULIKE KONSEPTENE

  • A. Konsept uten nye tunneler.
  • B. Med ny jernbanetunnel.
  • C. Med ny T-banetunnel.
  • D. Både ny jernbane- og T-banetunnel.
  • E. Konsept med ne tunneler og andre tunnelløsninger i Oslo-området.
  • F. Konsept som eventuelt utvikles i KVU-arbeidet

Onsdag morgen møttes næringsorganisasjoner, interesseorganisasjoner, offentlige etater, kommuner, fylker, transportselskaper og konsulenter for å diskutere Oslos fremtidige kollektivtilbud på Ullevål stadion.

Verkstedet var det andre av totalt tre verksteder i forbindelse med konseptvalgutredningen for økt transportkapasitet inn mot og gjennom hovedstaden.

Skal sile ut forslagene

Det er Norconsult som har fått jobben med å lage en konseptvalgutredning om transportbehovet i Oslo av Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter, og som arrangerer verkstedene.

På første verksted svarte deltakerne på hvilke behov de mener innbyggerne i Oslo har når det kommer til kollektivtransport. På onsdagens andre verksted skal deltakerne komme med forslag til hvordan kollektivutfordringene bør løses.

– Vi har allerede rundt hundre forslag liggende, og regner med å få mellom 150 og 200 forslag i dag, sier Terje B. Grennes, prosjektleder i Norconsult.

I løpet av to uker skal Norconsult nå gå gjennom alle forslagene som kommer inn fra dagens verksted.

– Vi vil så presentere mellom fem og ti forslag som representerer forslagene som kommer inn i dag ved neste verksted, sier han.

Les også: Denne eldgamle tunnelmetoden skal hindre katastrofe på Follobanen

Løsningen kan komme i dag

Prosjektleder for KVU Oslo-Navet, Terje Grytbakk, har store forventninger til dagens verksted.

– Det er en sjanse for at det som blir Oslos nye kollektivløsning foreslås i dag. Det blir spennende å se hvilke løsninger som blir foreslått, sier han.

Det er ikke lagt noen føringer for trase når deltakerne skal komme med forslag.

– Men vi ønsker at de skal se på mulighetene for ny jernbanetunnel og ny t-banetunnel. Det er også essensielt å ta hensyn til Oslos grunnforhold, sier Grytbakk.

Les også: Kan dette være maskinen som får togene til å gå i rute?

Aktuelt med TBM

At grunnforhold er avgjørende for hovedstadens nye kollektivsystem bekreftes av geoteknikker Torbjørn Johansen fra Geovita.

– Det er mye løsmasser i Oslo, og mye eksisterende infrastruktur og tunneler. Skal vi se på ulike traseer for tunnelene er det essensielt å ta hensyn til grunnforholdene, sier han.

Johansen ser ikke bort fra at tunnelboremaskin (TBM) kan bli aktuelt til ny jernbane- og t-banetunnel.

– TBM er jo veldig i vinden for tiden, sier han.

Den endelige konseptvalgutredningen skal ligge klar 1. mai 2015.

Les også:

Ny maskin støper vei og legger skinner i ett

Et synkende Bjørvika kan stoppe Oslos nye superstasjon

Gigantisk boremaskin skal drive 7,8 kilometer lang tunnel  

Share icon
Del

Kommentarsystemet er deaktivert

Kommentarsystemet leveres av en ekstern leverandør, og kan ikke lastes inn uten at informasjonskapslene er aktivert. Endre dine Personvern/cookies innstillinger for å aktivere kommentering.