Appitrack er tidligere brukt i flere store byer. Her legges trikkeskinner i Orleans. (Bilde: Alstom)

APPITRACK

Ny maskin støper vei og legger skinner i ett

En nyutviklet maskin som støper veisålen og legger skinner i en enkelt operasjon skal gjøre legging av skinner til skinnegående fremkomstmidler både raskere og billigere.

– Man sparer rundt 40 prosent av tiden det vanligvis tar å legges nye skinner, forteller Carl Åge Bjørgan i Alstom, som har utviklet maskinen.

Reduserte kostnader

I franske Toulouse ble det nylig bestemt at maskinen, som har navnet Appitrack, skal benyttes til å legge 100 prosent av skinnene i den nye trikkeinfrastrukturen.

– Det er antatt at bruk av Appitrack vil reduserer prosjektkostnadene til dette prosjektet med rundt 15 prosent, sier Bjørgan.

I tillegg til en kostnadsreduksjon, sier han at Appitrack reduserer omfanget av arbeid på området hvor skinnene legges.

– Noe som også reduserer forstyrrelser i bybildet. Siden operasjonene er automatisert, reduseres også risikoen for menneskelige feil, sier Bjørgan.

Les også: Et synkende Bjørvika kan stoppe Oslos nye superstasjon

Appitrack kan både støpe betongsåle og legge skinnefester i en operasjon. Alstom

Tre ganger så rask

Maskinen har blitt brukt med hell i en lang rekke byer.

– I Nottingham hadde vi totalansvaret for utvidelsen av trikkeinfrastrukturen, forteller Bjørgan.

Maskinen legger i gjennomsnitt rundt 150 meter med skinner på en dag, noe som ifølge Bjørgan er tre ganger så mye som tradisjonelle metoder.

Maskinen består av to maskindeler med ulike oppgaver i skinneleggingen. Den første maskinen legger betong langs en forhåndsbestemt trikkeinnretning, mens den andre maskinen noen få meter bak planter skinnefestene ned i den ferske betongen. Når betongen har herdet kan skinnene legges i skinnefestene, og strekningen er ferdigstilt.

Les også: Gigantisk boremaskin skal drive 7,8 kilometer lang tunnel

Kommer på jernbane

Nå håper Alstom at Oslo vil velge å benytte maskinen når trikkeskinnene skal oppgraderes og forlenges.

– Dette vil være en veldig aktuell teknologi når sporene skal fornyes og forlenges i Oslo, sier Bjørgan.

Selv om Appitrack så langt er brukt for legging av trikkeskinner, sier Bjørgan maskinen snart også vil være klar for legging av jernbaneskinner.

– Den kan dermed være aktuell til for eksempel utbyggingen av Follobanen, sier han.

Les også:

Dette er Norges ti største samferdselsprosjekter

Toleddet bussmonster kommer til Norge

Vegvesenet vil bruke solenergi fra svart asfalt