Boreplattformen på Johan Sverdrup veier 22.000 tonn. Når den nå skal installeres på feltet, blir det ved hjelp av verdens største fartøy, Pioneering Spirit, som skal løfte hele plattformen i ett eneste løft. Det har aldri blitt gjort før. Video: Allseas

Boreplattform – Johan Sverdrup

Hele den 22.000 tonn tunge plattformen skal installeres i ett eneste løft. Det er aldri gjort før

Løftes av verdens største fartøy.

Vanligvis når plattformer på denne størrelsen skal installeres på feltet, gjøres det ved at modulene som utgjør plattformdekket installeres én og én. 

Den 22.000 tonn tunge boreplattformen til Johan Sverdrup skal installeres på feltet ved at alle de tre modulene som utgjør plattformdekket er satt sammen til en hel plattform – og løftes samtidig over på understellet – som den første i verden.

Løftet blir gjort av Allseas «Pioneering Spirit», som er verdens største konstruksjonsfartøy, og har et dekksareal tilsvarende størrelsen til seks fotballbaner. 

– Det kommer til å foregå rolig og kontrollert, men jeg tror likevel det blir fantastisk spennende, sier Ståle Hanssen, som er ansvarlig for understell, installasjon og ferdigstillelse i Johan Sverdrup-prosjektet for Equinor.

Installert på 12 timer

Equinor har planlagt dette løftet siden 2014. Da ble beslutningen om å bruke metoden tatt, før fartøyet som skal gjennomføre oppgaven i det hele tatt var ferdig bygget. 

Og egentlig var det en beslutning litt mot strategien som var valgt for prosjektet. Johan Sverdrup skulle være basert på kjente og utprøvde teknologier og løsninger, ikke teknologikvalifisering, fordi selskapet ikke ønsket å skape noen unødvendig usikkerhet.

I utgangspunktet skulle boreplattformen installeres på helt tradisjonell måte, delt opp i ulike moduler, på samme måte som stigerørsplattformen, som ble installert tidligere i år

Boreplattformen veier 22.000 tonn. Snart skal den installeres på feltet, som den første plattformen noensinne i ett eneste løft. Foto: Stig Jessen/Aibel

Men arbeidet som må gjøres på havet i Johan Sverdrup-prosjektet er stort. Det krever mer tid å gjennomføre oppgaver offshore enn å gjøre dem på land. I tillegg er det langt dyrere. For at ikke oppstarten skulle måtte utsettes på grunn av det tidkrevende arbeidet på havet, ble dermed fartøyet Pioneering Spirit gitt oppgaven med å installere boreplattformen. 

Fra fartøyet kommer inn i sikkerhetssonen rundt feltet, til plattformen er ferdig installert, går det kun rundt 12 timer. Da er dessuten en langt større del av plattformen ferdigstilt på land, ettersom den kan fraktes ut i én del. 

Torsdag morgen ankom Pioneering Spirit Klosterfjorden i Sunnhordland, hvor det skal løfte med seg boreplattformen til Johan Sverdrup. Vel ute i Nordsjøen skal det installere plattformen i ett eneste løft. Det ar aldri blitt gjort før. Video: Equinor

Sparer opptil et halvt år

Boreplattformen ligger nå på en lekter ved Aibels verft i Haugesund. Her har den vært de siste ni månedene etter at de tre modulene ble satt sammen, og hartu gjennomgått nærmere 85 prosent av ferdigstillingsarbeidet. Vanligvis er det arbeid som ville blitt utført offshore. 

Å sette sammen plattformen på land har dermed spart enorme mengder arbeid til havs. 

– Det er både billigere og sikrere, siden vi ikke trenger å sende folk langt til havs for å gjøre arbeidet. Og så sparer det tid, det vi la til grunn var at vi kom til å spare tre til seks måneder, påpeker Hanssen. 

Torsdag skal den seile til Bømlafjorden, hvor den møter Pioneering Spirit. Fartøyet forlot Rotterdam søndag og har brukt de siste dagene til å gjennomføre prøveinstallasjoner på en treningsplattform i hollandsk sektor, før det satte kursen mot Vestlandet.

Torsdag kveld vil både plattform og løftefartøy være på plass, og forberedelsene til å overføre boreplattformen fra lekteren til fartøyet vil starte. Løftet skal etter planen foregå fredag, før boreplattformen seiles til feltet. 

Selve installasjonen vil mest sannsynlig foregå søndag. 

– Det blir den første gangen vi bruker dette fartøyet til å installere en plattform. Det blir en verdensnyhet, påpeker Hanssen.

Selve installasjonen er svært enkel. Nesten som å sette en diger legokloss oppå en annen. 

– Ja, det er nesten så enkelt, helt forbausende enkelt. Det tar noen timer og er rolig og kontrollert, men det blir ikke kjedelig, understreker han.  

– Du trykker på en knapp 

Med en kortvarig operasjon, kun omkring 12 timer, kommer også flere fordeler. Blant annet er sikkerhetsnivået i denne operasjonen i utgangspunktet sammenlignbart med tradisjonelle installasjonsmetoder. Men siden operasjonen er kortvarig så kommer den enda mer gunstig ut med lavere risiko. 

I tillegg vil installasjonssesongen vare lenger, fordi de ikke trenger et like stort værvindu når installasjonen tar såpass kort tid. Vanligvis er sesongen for å installere mellom april og september.

– Med et så stort og robust fartøy, og kortvarig installasjon, kan vi finne gode værvinduer også andre tider på året, både høst, vinter og vår, det øker felksibiliteten, forklarer Hanssen.

Det blir en fordel når de to siste plattformene i Johan Sverdrups feltsenter skal installeres tidlig neste år. Også de skal løftes på plass av Pioneering Spirit – allerede satt sammen til hele plattformer. 

For å være sikre på at alt går som det skal har Equinor og Allseas gjennomført en omfattende teknologikvalifisering de siste fire årene. Kontrollsystemet har vært gjennom en rekke stresstester, for å se hvordan det reagerer, når det introduseres feil i systemet. 

– Selve installasjonen blir styrt av datamaskiner. Du trykker på en knapp og ser på at plattformen blir installert. Da er vi helt avhengige av at teknologien og systemene er til å stole på, poengterer Hanssen.

Pioneering Spirit er verdens største løftefartøy og er like langt som Empire State Building er høyt. Det første oppdraget til skipet var å gjerne Yme. Foto: Allseas

Like langt som Empire State Building er høyt

Pioneering Spirit er som nevnt verdens største konstruksjonsfartøy, eid av selskapet Allseas. Det måler 382 meter i lengden og 124 meter i bredden. Det betyr til sammenligning at Empire State Building er én meter lavere enn fartøyet er langt. 

Faktisk er skipet så stort at mange av underleverandørene fikk problemer med leveransene sine, da det skulle bygges. Derfor ble det også kraftig forsinket. 

Fartøyet har hele tolv løftebommer om bord, alle med løftekapasitet på nær 3700 metriske tonn hver. Fartøyet kan løfte plattformdekk med en vekt på opptil 48.000 tonn  og understell på opptil 20.000 tonn i enkeltløft. 

Det er spesialbygget for tunge løfteoperasjoner i forbindelse med installasjon og fjerning av oljeplattformer, i tillegg til tungt rørleggingsarbeid. 

I baugen på fartøyet er det en åpning på 122 ganger 59 meter, som gjør at det kommer til rundt en plattform og kan løfte og transportere plattformdekk. Fartøyet kan gjennomføre operasjoner i opptil 3,5 meter signifikant bølgehøyde, ved hjelp av et system som kompenserer for bølgenes bevegelser. 

Slik så det ut da Yme ble fjernet. Foto: Allseas

Pioneering Spirit første oppdrag var å fjerne den ubrukelige Yme-plattformen fra feltet i august 2016. Det var da første gang en offshore-oljeplattform ble fjernet i ett enkelt løft. Den mobile produksjonsenheten veide 13.000 tonn og selve løftet ble gjennomført på omkring 60 sekunder

Siden da har fartøyet blitt brukt til å fjerne Brent Delta-plattformen fra feltet i britisk del av Nordsjøen. Med en vekt på 24.000 tonn var det et rekordløft offshore. I tillegg har det blitt brukt til rørleggingsarbeid. 

Når fartøyet nå skal installere boreplattformen til Johan Sverdrup, kan det krysse av for en ny milepæl. 

Største noensinne

Boreplattformen er det største prosjektet Aibel har hatt noensinne. Faktisk er det nesten dobbelt så stort som det neste i rekken.

For tre og et halvt år siden, da Aibel ble tildelt kontrakten verdt åtte milliarder kroner, uttalte selskapet at plattformen skulle være klar til å seile til Nordsjøen på denne datoen. Og det har de klart.

– Når plattformen seiler på torsdag er vi ferdige, det er ikke noe utestående arbeid igjen. For tiden jobbes det med å gjøre alt klar til seilasen, og det har roet seg ned nå. Vi er veldig fornøyd med leveransen, sier Stig Jessen, prosjektdirektør i Aibel.  

Prosjektet var så stort at prosessen med å bygge plattformen ble delt i tre. Byggingen av hoveddekket ble gjort ved Aibel verft i Thailand der Aibel, borestøttemodulen er bygget i Haugeusund, mens den siste modulen, boreenheten, ble bygget hos Nymo i Grimstad.

Ettersom plattformen skal løftes på plass i én del, ble de tre modulene løftet oppå hverandre i Klosterfjorden i september i fjor, og integrert til én stor plattform.

– Alt vi har gjort på land de siste ni månedene nå, er arbeid som normalt ville blitt gjort offshore. Selve den fasen som handler om ferdigstillelse av prosjektet er nå 80 prosent ferdig når plattformen blir levert. Det er en vesentlig større del enn det som er vanlig, og en kjempestor besparelse for Equinor, poengterer Jessen.

Boreplattformen til Johan Sverdrup er det største prosjektet Aibel har hatt noen gang. Foto: Øyvind Sætre/Aibel

Fornyet tillit

Noen utfordringer har det likevel vært underveis. Ettersom ikke alt kunne bli bygget i Haugesund og de måtte fordele arbeidet på tre verft, har det blitt en vesentlig større oppgave å følge opp og de har måtte ha en større prosjektledelse, for å kunne håndtere så mange grensesnitt.

– I et gigantprosjekt som dette vil det alltid være noen utfordringer. Den største var byggingen i Thailand, hvor det var vanskelig å få dem til å levere i henhold til norske spesifikasjoner. Det har vært mye og hard jobbing, men det har fungert bra. 

Aibel har dessuten fått fornyet tillit, og skal bygge mer på Johan Sverdrup. Også for andre fase av prosjektet stakk de av med den største kontrakten på rundt åtte milliarder kroner

Oljeserviceselskapet skal bygge prosessplattformen, som er enda større enn boreplattformen igjen, med en vekt på nærmere 23.000 tonn. Dette blir da det største prosjektet i Aibels historie. I tillegg er det også en av de største individuelle kontraktene tildelt på norsk sokkel noen gang. 

Plattformen vil består av tre moduler, to av dem, den øvre prosessmodulen og omformermodulen, vil bygges ved verftet i Haugesund. Den tredje, hoveddekket, vil bygges ved Aibels verft i Thailand. 

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)