Verksted på sjøen: Esvagt valgte Havyard 832 SOV til servicefartøy for vindturbinparker offshore. (Bilde: Havyard)

HAVYARD 832 SOV

Havyard har utviklet nye skip til vindparkservice

Ny type serviceskip for offshore vindparker.

Havyard 832 SOV

  • Serviceskip for offshore vindparker
  • Lengde: 83,70 m
  • Bredde: 17,60 m
  • Fart: 14 knop
  • Levering: Årsskiftet 2014/15
  • Rederi: Esvagt
  • Kunde: Siemens

Rederiet Esvagt har bestilt to Havyard 832 SOV (Service Operation Vessel) for bruk på service og vedlikehold på vindturbiner.

Skipene skal inn på kontrakt med Siemens.

De blir 83,7 meter lange, 17,6 meter brede og får lugarplass til 40 serviceteknikere og et mannskap på 20.

Les også: På 5 år ble Havyard verdensledende innen skipsdesign

Tauet fra Tyrkia

Skroget brukte en måned på turen fra Tyrkia.

Skipet ligger nå i dokk for ferdigutrustning ved Havyard Leirvik i Sogn og Fjordane for levering ved årsskiftet. Skroget til fartøy to slepes fra Tyrkia til Leirvik i september.

Havyard ser på kontrakten og utviklingen av den nye designen som et skritt inn i et nytt marked.

– Det essensielle med denne designen er at serviceteknikerne kommer seg om bord i vindturbinene via en hiv-kompensert gangvei. De er vesentlig at fartøyet har myke og rolige bevegelser for å kunne utføre dette, sier designsjef ved Havyard Design & Solutions, Arve Helsem Leine i en pressemelding.

Les også: Disse tre kjemper om å bli «årets skip»

Lang tur: Det tok en måned å taue det 83,5 meter lange og 17,6 meter brede skroget til det første serviceskipet for vindparker fra Tyrkia til Sogn og Fjordane.
Lang tur: Det tok en måned å taue det 83,5 meter lange og 17,6 meter brede skroget til det første serviceskipet for vindparker fra Tyrkia til Sogn og Fjordane. Havyard

Flytende verksted

Fartøyene blir spesialtilpasset service- og vedlikeholdsoppdrag offshore med verksted og store lagerrom akter for reservedeler.

Teknikere og mannskap skal heller ikke lide noen nød når de er om bord.

Enmannslugarer, kino, trimrom og spillerom skal gi god trivsel.

Les også:

Finland bygger verdens første isbryter på LNG

Island Offshore bestiller «ankerhåndterer på steroider» fra Brevik

Hos Kleven sveiser roboter 90 prosent av skipets overbygg